Hej alle sammen
Jeg har lige brug for at vende nogle tanker med jer, håber i vil give et par konstruktive input med på vejen.
...
Vores datter Emma startede i skole sidste år, hun var noget overvældet af alt det nye, men faldt rigtig hurtigt til. Vi havde bedt om, om hun kom i klasse med bedste-veninden så der var i hvert fald én kendt "ting" ved alt det nye.
Emma fandt det spændende og interessant og var meget lærevillig og ville gerne vise og fortælle når hun kom hjem.
Samme med SFO sjovt, spændende og nyt.
Første skole-hjem samtale gik over al forventning: hun blev betegnet som en stille pige - underligt nok.
Men klasselæreren var positivt "benovet" over at hun sådan hviler i sig selv og hele tiden sørger for at skulle have sig selv med i det hun laver.
Hun laver ikke noget halvt og hun tænker sig godt om. Hun blev "placeret" midt i mellem, mht. niveau for indlæring/færdigheder - i den gode ende. Fordi hun som oftest sagtens kan, men pga. hhun vil have sig selv med, gør det også tit at hun lige giver lidt ekstra omhu før hun vil "være med".
Hun var en meget vellidt person i klassen, hun blev valgt til ved leg, ikke fra. Og hun blev betegnet som en "støttepille" i hele klassens "ånd" fordi hun gik foran med sin væremåde og opførsel og viste at "sådan gør man det..." på sin egen stille facon (eks. rydte op i sit rum, tie stille ved undervisning, sidde stille mv.)
Så alt i alt meget positivt!
MEN - jeg har lagt mærke til at jeg syntes hun er blevet lidt mere indelukket mht. det der drejer sig om skolen.
Hun virker lidt små-trist og har klaget over hovedpine af flere omgange. (Hver dag siden vinterferien også...)
Idag tog vi en mor-datter snak og hun fortalte at hun var rigtig ked af at X som hun sidder ved siden af, hele tiden gentager der som hun siger. X har også 3-4x fjernet stolen for hende lige som hun skal sætte sig ned.
Når hun har bedt X om at lade være har hun fået et flabet svar tilbage. 
Desuden har vi flere gange oplevet at hun bliver hhv. disset og elsket af Y.
Y's humør er lidt som vinden blæser og nogle dage er Emma derfor totalt hit og de leger SÅ godt sammen, men pludselig vender Y 180g og enten ignorerer/driller eller skubber/slår Emma i ryggen "for sjov".
Det går hende på - men jeg kan ikke helt finde ud af det med de to, da de netop også ofte leger super godt sammen, eks. var hun med Y hjemme og lege igår og det var gået fint. (tror jeg...)
Emma kunne lige ledes fortælle at hun blev ked af det/irriteret når klasselæreren skældte de andre ud.
SÅ - ja, jeg skal naturligvis have en snak med klasselæreren, men hvad tænker i om ovenstående?
Hvordan ville i takle det? Både mht. X og Y men også selve skolegangen som hun nu pludselig er begyndt at trække sig lidt væk fra.