Anonym skriver:
Uhm ved ikke hvordan jeg skal begynde. Men herhjemme er vi ved at give op over for vores søn på 6 år.
Det største problem vi har er at han ikke høre efter, vælger bevist at overføre beskeder han bliver bedt om.
Han gør tit ting som ikke er acceptabel fx løber bevist ind i sin lillesøster så hun vælter om kuld. Eller griner af det vi siger. Vi retter ham hver gang og siger at det ikke er i orden.
Han er lige glad når man konfrontere ham med det, og gør det gang på gang.
Når vi beder ham fx sidde pænt når vi spiser og bruge sin gaffel og kniv, lader han bare være og spiser videre med fingrene eller ligger sig hen over bordet, piller i alt der står på bordet.( dette foregår ca hver aften også hvis vi spiser hos bedste forældre)
når vi skal ud af døren og man beder ham tage sko på, skal man sige det op til 10 gange før der sker bare lidt, og hvis der sker noget så foregår det ofte i vildskab hvor man smider sig og vælter rundt så igen lillesøster som står klar også vælter rundt.
Igen høre han ikke når man bede ham lade være. Bliver ved i samme humør.
Han virker mental mindre end sin søster på 2.
Efter 6 år, er vi godt trætte af dette og forstår ikke hvorfor vores opdragelse ikk har båret frugt, vi er trætte og frustreret og det går ofte ud over vores famile liv. Det er jo træls at tage noget steder når han er sådan, samtidig er det mega surt bare at sidde herhjemme. Det bliver ofte råbt højt herhjemme mest af frustration, når man skal blive ved med at rette og rette på ham.
og vi ( voksne) skændes også ofte om den måde tingene foregår på.
Ved ikke hvad jeg forventer med dette indlæg, men syntes det er rart at få det ud.
Min tanke er i det du skriver, hvad er konsekvensen ved ikke at høre efter?
Sig ikke tingene mere end 2-3 gange så skal der være en konsekvens...
F.eks. den med skoene så skru op for hårdheden.
1) kom vi skal køre, nu skal du tage dine sko på.
2) jeg vil gerne have du tager dine skole på nu
3) nu SKAL du tage sko på, ellers gør jeg det. F.eks.
Tager han dem ikke på, gør du det og viser tydeligt at du er sur imens.. når det er overstået er du ikke sur mere..
Med maden
Ville jeg ikke engang give 3.
1) jeg vil gerne have du bruger din kniv og gaffel
2) du SKAL bruge din kniv og gaffel ellers er du færdig med at spise.
Maden helt væk og han er færdig..