Børnehavebarn - hjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.191 visninger
13 svar
1 synes godt om
10. februar 2014

Anonym trådstarter

Hej piger

Sagen er den at min søn er startet i børnehave fra d 1 januar. Jeg er førstegangsmor, og helt ny med børnehave og insutitionslivet, da han gik i dagpleje før børnehaven. 
Jeg ved ikke helt hvordan jeg har det med det - han virker ikke ked af det over at gå i børnehave, men nu har jeg flere gange (når jeg enten henter eller aflevere), stødt på nogle af de andre drenge fra hans stue, som kalder ham "Dumme ...." - foran mig! Det virker ikke som om pædagogerne eller de andres forældre er klar over det, men jeg er lidt bange for at de behandler ham dårligt, og jeg har det super svært ved at høre på at de kalde rham dumme osv.

Det lyder på ham som om at han ikke rigtig leger med de andre drenge - som om han endnu ikke har nogen venner udover nogle af pigerne, og det gør så ondt på mig.

Jeg ved ikke om det her er normalt? - igen, jeg er helt ny i det her børnehaveræs, og jeg ved ikke om jeg skal vente og se tiden an elle rhvad jeg skal gøre ? 
Så jeg søger vel egentlig bare råd og vejledning?

PS. skrevet ned lyder det åndssvagt at jeg har det svært ved at de kalder ham dumme osv, men ja.. det rammer lige i moderhjetet

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. februar 2014

stjernehimmel

Anonym skriver:

Hej piger

Sagen er den at min søn er startet i børnehave fra d 1 januar. Jeg er førstegangsmor, og helt ny med børnehave og insutitionslivet, da han gik i dagpleje før børnehaven. 
Jeg ved ikke helt hvordan jeg har det med det - han virker ikke ked af det over at gå i børnehave, men nu har jeg flere gange (når jeg enten henter eller aflevere), stødt på nogle af de andre drenge fra hans stue, som kalder ham "Dumme ...." - foran mig! Det virker ikke som om pædagogerne eller de andres forældre er klar over det, men jeg er lidt bange for at de behandler ham dårligt, og jeg har det super svært ved at høre på at de kalde rham dumme osv.

Det lyder på ham som om at han ikke rigtig leger med de andre drenge - som om han endnu ikke har nogen venner udover nogle af pigerne, og det gør så ondt på mig.

Jeg ved ikke om det her er normalt? - igen, jeg er helt ny i det her børnehaveræs, og jeg ved ikke om jeg skal vente og se tiden an elle rhvad jeg skal gøre ? 

PS. skrevet ned lyder det åndssvagt at jeg har det svært ved at de kalder ham dumme osv, men ja.. det rammer lige i moderhjetet

Jeg havde sagt det til personalet, ikke kun fordi det gik ud over mit barn, men fordi det slet ikke er ok sprog... Selvom børn på den alder har, eller mange børn har en periode hvor de siger det...

Anmeld

10. februar 2014

Heidi B

Jeg synes ikke det lyder dumt, og jeg synes du med det samme skal tage fat i pædagogerne, og når du overhører det næste gang skal du snakke med de andre drenge om det. At de heller ikke selv ville synes det var sjovt, og at sådan taler man ikke...

Du skal vise overfor din dreng at han kan regne med dig, så når du høre det så skal du reagere.

Du kunne evt tage initiativ til nogle legeaftaler med de andre børn.

Anmeld

10. februar 2014

klmf

Det ville også ramme mig. Synes du skal snakke med pædagogerne, spørge ind til hvad han laver i løbet af en dag, leger han med nogen af de andre børn (de leger nok stadid 'ved siden af hinanden ') og spørg hvordan de takler at de kalder hinanden øgenavne. Vi har erfaring med at det er bedst bare at spørge, så kan pædagogerne fortælle hvordan de oplever det. P.s. det tog min dreng et halvt år før han fik en rigtig ven i børnehaven, så kender tankerne :-)

Anmeld

10. februar 2014

Anonym trådstarter

Heidi B skriver:

Jeg synes ikke det lyder dumt, og jeg synes du med det samme skal tage fat i pædagogerne, og når du overhører det næste gang skal du snakke med de andre drenge om det. At de heller ikke selv ville synes det var sjovt, og at sådan taler man ikke...

Du skal vise overfor din dreng at han kan regne med dig, så når du høre det så skal du reagere.

Du kunne evt tage initiativ til nogle legeaftaler med de andre børn.

Jeg har en enkelt gang sagt til én "Hov hov - det må man da ikke sige!" hvorefter han bare sagde "JO" og løb sin vej..
Men problemet var nemlig at jeg ikke vidste om det var "ok" at "opdrage" på de andre børn.. Eller hvornår jeg burde gå til en af pædagogerne.. 

Arh jeg synes det er svært det her børnehaveræs! 

Heldigvis har sønnen ikke hørt det alle de gange jeg har hørt det, men jeg ved jo ikke om de render og siger det til ham i løbet af dagen.. :/

Anmeld

10. februar 2014

Anonym trådstarter

lotchen skriver:

Det ville også ramme mig. Synes du skal snakke med pædagogerne, spørge ind til hvad han laver i løbet af en dag, leger han med nogen af de andre børn (de leger nok stadid 'ved siden af hinanden ') og spørg hvordan de takler at de kalder hinanden øgenavne. Vi har erfaring med at det er bedst bare at spørge, så kan pædagogerne fortælle hvordan de oplever det. P.s. det tog min dreng et halvt år før han fik en rigtig ven i børnehaven, så kender tankerne :-)

Åh jeg er glad for at jeg ikke er den eneste med disse tanker! Det er bare så svært at vide hvordan man skal forholde sig, forid mit hjerte kan jo ikke bære hvis de render og mobber ham og kalder ham dum, fordi han er BESMT ikke dum - han er så rolig og sød og kærlig og vil ikke nogen noget ondt, og derfor er han vel et nemt offer? jeg ved det ikke - men er næsten nødt til at tage en snak med en pædagog dernede..

Anmeld

10. februar 2014

Anonym trådstarter

stjernehimmel skriver:

Jeg havde sagt det til personalet, ikke kun fordi det gik ud over mit barn, men fordi det slet ikke er ok sprog... Selvom børn på den alder har, eller mange børn har en periode hvor de siger det...

Jeg tror hellere jeg må snakke med dem - er bare i tvivl om hvad jeg skal sige til dem!

Anmeld

10. februar 2014

bøllen

Anonym skriver:

Hej piger

Jeg ville nok nævne det for pædagogerne - og må indrømme jeg nok også kunne finde på at sige : hov hov sådan siger man ikke . Lige så vel som mit barn får besked på at snakke pænt . Kan høre sproget i vores børnehave er grimt hvilket jeg også har snakket med lederen om ( til trivsel samtale ) 

Anmeld

10. februar 2014

Røverdatter

Anonym skriver:

Hej piger

Ville ikke smutte uden en lynkommentar,

for det stikker selv mig i moderhjertet at læse det! Kan sagtens forstå at det rammer dig, og det rammer sikkert også din søn. Det kan godt være at det ikke mærkes på ham umiddelbart, men det vil muligvis sætte sig nogle spor, medmindre det er en meget hurtig fase.

Jeg synes, som de andre skriver, at en trivsels-snak med pædagogerne i institutionen vil være ideel til at få udryddet nogle af de tanker du går med omkring hans dagligdag dér.

At opdrage på de andre drenge, kan måske også være en nødvendighed for at hjælpe dem til at forstå, hvordan man behandler andre. Hvis du er den eneste voksen til stede, er det dig der kan hjælpe dem med dette

Håber det løser sig fint 

Anmeld

11. februar 2014

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Jeg ville helt sikkert tage en snak med pædagogerne. Hvis de ikke får det afvide kan de heller ikke gøre noget.

Hvis der er et barn som siger noget grimt når jeg står ved siden af kunne jeg godt finde på, at sige "husk lige, at man skal tale pænt"

Det er vigtigt at have en åben dialog med pædagogerne og komme til dem med det samme når det er noget og ikke f.eks. 1 mdr. efter.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.