Hjælp - opdragelse og far

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. februar 2014

Anonym trådstarter

Aabye skriver:

Hans opdragelse kan jo have en ret så negativ effekt..
I værste fald kan det jo ende ud i at "rigtige mænd viser ikke følelser - så derfor bliver jeg en følelseskold *****".. Det er sat meget på spidsen.. Men det er jo så også worst case scenario.. 

Jeg havde ikke fundet mig i at min mand behandlede vores børn på den måde der.. Det er slet ikke i orden.. 

Alle mennesker har fejl og mangler, lige den her fejl er bare en man bør prøve at udbedre.. For det kommer ikke nogen til gode at man opfører sig på den måde.. 

Hvad siger din dreng til at far opfører sig sådan?
De kære unger har jo mere mellem ørene end man lige regner med..

Drengen siger ikke noget til det som sådan, men det er TYDELIGT at han vil i bad med mig frem for sin far, og det gælder egentlig mange ting.. Når der skal skiftes ble, puttes osv.. 
Og det er jo forståeligt, fordi hvis drengen har ubehagelige opvelselver med far i visse situationer, så tyr man vel til sin mor!?
Jeg føler mig også nødsaget til at snakke med ham omkring det her - jeg har bare lige svært ved at finde ud af hvordan jeg skal gribe det an, så det ikke går over gevind.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. februar 2014

Aabye

Anonym skriver:

Drengen siger ikke noget til det som sådan, men det er TYDELIGT at han vil i bad med mig frem for sin far, og det gælder egentlig mange ting.. Når der skal skiftes ble, puttes osv.. 
Og det er jo forståeligt, fordi hvis drengen har ubehagelige opvelselver med far i visse situationer, så tyr man vel til sin mor!?
Jeg føler mig også nødsaget til at snakke med ham omkring det her - jeg har bare lige svært ved at finde ud af hvordan jeg skal gribe det an, så det ikke går over gevind.

Du kan jo starte ud med at sige at du gerne vil have en alvorlig snak med ham omkring opdragelsen.. Og at han ikke skal blive tosset over det.. Men at du bare er bekymret for jeres dreng.. Og så simpelthen fortælle ham at det er ok at drengen skal vokse op og blive en mand.. Men lige pt er han altså kun en 3 årig dreng, og han skal have lov til at være et barn.. 

Og hvis han bliver sur, så bare vent på at han er raset færdig, og så tag den op igen så snart han er faldet ned på jorden igen.. Det er i hvert fald sådan jeg ville ha gjort det

Anmeld

5. februar 2014

Anonym trådstarter

Aabye skriver:

Du kan jo starte ud med at sige at du gerne vil have en alvorlig snak med ham omkring opdragelsen.. Og at han ikke skal blive tosset over det.. Men at du bare er bekymret for jeres dreng.. Og så simpelthen fortælle ham at det er ok at drengen skal vokse op og blive en mand.. Men lige pt er han altså kun en 3 årig dreng, og han skal have lov til at være et barn.. 

Og hvis han bliver sur, så bare vent på at han er raset færdig, og så tag den op igen så snart han er faldet ned på jorden igen.. Det er i hvert fald sådan jeg ville ha gjort det

Mange tak for dine råd og inputs - jeg prøver at gå ind i en stille og rolig - men alvorlig snak omkring opdragelse af sønnike!

Anmeld

5. februar 2014

Clisolka

Aabye skriver:

Tror du bliver nød til at sætte dig ned, og tage en alvorlig snak med ham.. Så må han blive sur og tosset hvis han vil.. 

Hvis han gør det så må du jo bare sige at du i fremtiden så bliver NØD til at klare alt omkring sønnen selv medmindre han stopper med at mobbe knægten.. Det er sku meget normalt at 3 årige ikke vil have vand i ansigtet.. Det vil min heller ikke.. 

Bestemt heller ikke min 3-årige - hun kan blive noget så sur på mig, hvis jeg ved et uheld kommer til at sprøjte vand på hende Vi har bestemt haft vores kampe med badtid, og nu kan hun ikke få nok.

Til TS, jeg havde taget en alvorssnak med med manden, når din søn var lagt i seng.

Det er ikke okay at han overskrider din søns grænse

Anmeld

5. februar 2014

Aabye

Anonym skriver:

Mange tak for dine råd og inputs - jeg prøver at gå ind i en stille og rolig - men alvorlig snak omkring opdragelse af sønnike!

Jeg håber at det lykkes dig at trænge igennem MANDE-kraniet..

Giv gerne en update når snakken er overstået engang..

Anmeld

5. februar 2014

tarkoflen

Jeg synes som udgangspunkt at det er ok, at far plasker lidt med vand for at vænne jeres søn til at der ikke sker noget ved det, der hvor jeg stejler er, at han ikke stopper når jeres søn siger fra! Han lærer jeres søn at han ord ikke betyder noget, og at det er ok at andre overtræder hans grænser! Det kan i værste fald give to meget uheldige udfald, enten bliver han den dreng der er nem at mobbe, fordi han har lært hjemmefra at det er ok, at folk overtræder hans grænser, for når far, som elsker ham gør det, så må alle andre også, for så betyder jeres søns grænser ikke så meget. Alternativt kan jeres søn blive ham der mobber, for det har far lært ham er ok! Det er ok at andre bliver kede af det ud fra det jeres søn siger, for det er far jo ligeglad med.

Jeg håber du på en ordentlig måde kan få fortalt hvordan du har det og hvad det kan gøre ved jeres drengs selvværd. Og lige præcis sammenligningen med da jeres søn slog far! For det er præcis det samme, bare uden fysiske slag, men psykiske.

Anmeld

5. februar 2014

Anonym trådstarter

Aabye skriver:

Jeg håber at det lykkes dig at trænge igennem MANDE-kraniet..

Giv gerne en update når snakken er overstået engang..

Det skal jeg gøre

Anmeld

5. februar 2014

Aabye

Babymor1013 skriver:

Bestemt heller ikke min 3-årige - hun kan blive noget så sur på mig, hvis jeg ved et uheld kommer til at sprøjte vand på hende Vi har bestemt haft vores kampe med badtid, og nu kan hun ikke få nok.

Til TS, jeg havde taget en alvorssnak med med manden, når din søn var lagt i seng.

Det er ikke okay at han overskrider din søns grænse

Præcis.. Min blev også noget så arrig hvis jeg ved et uheld kom til at sprøjte vand på ham.. Først stivnede han som et forskrækket rådyr.. Og så blev han hidsig.. Dog er vi kommet så langt nu at han SELV skyller sit hår med bruseren når han har fået vasket hår.. Men det tog mig også godt 6 mdr at komme til et punkt hvor jeg rent faktisk MÅTTE skylle hans hår.. 

Anmeld

5. februar 2014

Anonym trådstarter

tarkoflen skriver:

Jeg synes som udgangspunkt at det er ok, at far plasker lidt med vand for at vænne jeres søn til at der ikke sker noget ved det, der hvor jeg stejler er, at han ikke stopper når jeres søn siger fra! Han lærer jeres søn at han ord ikke betyder noget, og at det er ok at andre overtræder hans grænser! Det kan i værste fald give to meget uheldige udfald, enten bliver han den dreng der er nem at mobbe, fordi han har lært hjemmefra at det er ok, at folk overtræder hans grænser, for når far, som elsker ham gør det, så må alle andre også, for så betyder jeres søns grænser ikke så meget. Alternativt kan jeres søn blive ham der mobber, for det har far lært ham er ok! Det er ok at andre bliver kede af det ud fra det jeres søn siger, for det er far jo ligeglad med.

Jeg håber du på en ordentlig måde kan få fortalt hvordan du har det og hvad det kan gøre ved jeres drengs selvværd. Og lige præcis sammenligningen med da jeres søn slog far! For det er præcis det samme, bare uden fysiske slag, men psykiske.

Jeg giver dig helt ret i de forskellige udfald det kan give. Det er også derfor jeg er i vildrede og ikke ved hvordan jeg skal gribe den an- Har dog besluttet mig for at tage en stille og rolig men alvorlig snak med ham omkring alt det her med grænser.. 
Vores søn skal selvfølgelig lære at respektere andre og deres grænser, men det får far jo sat en stopper for!
Og ja, det er nemlig det samme da sønnen slog far, og far blev sur fordi det må man jo ikke!
Sønnen gør hvad far gør, og ikke hvad far siger! 

Anmeld

5. februar 2014

Mor til Ella

Hej :-)
Jeg skriver som anonym, da jeg ikke ønsker at hænge nogen ud, men blot hat brug for råd.
Vi har et barn på 3 år og 2 måneder, og han har aldig rigtig været så vild med at få vasket hår. Generelt har han altid været bange for at få vand ned over hovedet, og jeg har derfor fundet en måde at vaske hår på, som fungerer for både mig og ham. Når jeg er i bad med ham, respekterer jeg hans "vandskræk", eller dvs han elsker badeland osv, han vil bare ikke have vand sprøjetet på sig.
Her kommer mit problem; Når far skal med i bad, så er det som om han ikke vil respektere barnets grænsr. Han sprøjter vand på ham (altså far), og sønnen siger "Nej du må ikke sprøjte vand på mig" med lidt gråd i stemmen. alligevel griner far og sprøjter mere vand på ham. (altså det er jo ikke voldsomt eller i hovedet eller noge,t men han sprøjter altså vand på ham). Sønnen kan blive ved med at sige at han skal lade være.. Sønnen græder..
Jeg har lige været derinde hvor jeg bare sad ved siden af og hyggede, men far blev altså ved med det her. Jeg endte så med at sige til far, at man skal huske på at barnet gør hvad far gør, og ikke hvad far siger! - det vil altså sige, at hvis far overtræder sønnens grænsr, så overtræder sønnen jo altså også fars grænser. 
Men far finder sig jo ikke i når sønnen overtræder hans grænser....
Det endte så med at far sagde til mig at jeg skulle blande mig uden om hvordan han håndterer opdragelsen.. Og at jeg kunne gå ud hvis jeg ikke kunne lave andet end at brokke mig..

det er så her jeg ikke ved hvad jeg skal stille op. Jeg synes jo ikke det er fair overfor sønnen at far ikke kan respektere det. Hans "undskyldning" er at "Jamen han skal jo lære at få vand på sig!" og gudhjælpemig om han ikke også pegede fingre af sønnen og sagde "Du er en tøs!" (fordi sønnen ikke kunne lide at få vand på sig)
Jeg synes det er HELT forkert håndtering af opdragelsen!

Han er vestjyde og har KUN Brødre og i hans familie er man jo en "mand" og ikke en "kylling".. jaja - vor herre bevares - sønnen er altså kun 3 år!!!

Er jeg forkert på den? Hvad skal jeg stille op?

Selvfølgelig skal din søns grænse respekteres

Synes som dig at det er logik for burhøns.

Jeg er voksen og vil stadig ikke have ansigtet under vand, og HADER når folk sprøjter vand på mig, jeg bliver utryg

Sådan er vi bare nogen der har det

Så farmand er helt forkert på den efter min mening, han skulle heller ikke snakken sådan til mig, irettesætte mig, og sige jeg kunne gå i min søns nærvær.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.