Hej :-)
Jeg skriver som anonym, da jeg ikke ønsker at hænge nogen ud, men blot hat brug for råd.
Vi har et barn på 3 år og 2 måneder, og han har aldig rigtig været så vild med at få vasket hår. Generelt har han altid været bange for at få vand ned over hovedet, og jeg har derfor fundet en måde at vaske hår på, som fungerer for både mig og ham. Når jeg er i bad med ham, respekterer jeg hans "vandskræk", eller dvs han elsker badeland osv, han vil bare ikke have vand sprøjetet på sig.
Her kommer mit problem; Når far skal med i bad, så er det som om han ikke vil respektere barnets grænsr. Han sprøjter vand på ham (altså far), og sønnen siger "Nej du må ikke sprøjte vand på mig" med lidt gråd i stemmen. alligevel griner far og sprøjter mere vand på ham. (altså det er jo ikke voldsomt eller i hovedet eller noge,t men han sprøjter altså vand på ham). Sønnen kan blive ved med at sige at han skal lade være.. Sønnen græder..
Jeg har lige været derinde hvor jeg bare sad ved siden af og hyggede, men far blev altså ved med det her. Jeg endte så med at sige til far, at man skal huske på at barnet gør hvad far gør, og ikke hvad far siger! - det vil altså sige, at hvis far overtræder sønnens grænsr, så overtræder sønnen jo altså også fars grænser.
Men far finder sig jo ikke i når sønnen overtræder hans grænser....
Det endte så med at far sagde til mig at jeg skulle blande mig uden om hvordan han håndterer opdragelsen.. Og at jeg kunne gå ud hvis jeg ikke kunne lave andet end at brokke mig..
det er så her jeg ikke ved hvad jeg skal stille op. Jeg synes jo ikke det er fair overfor sønnen at far ikke kan respektere det. Hans "undskyldning" er at "Jamen han skal jo lære at få vand på sig!" og gudhjælpemig om han ikke også pegede fingre af sønnen og sagde "Du er en tøs!" (fordi sønnen ikke kunne lide at få vand på sig)
Jeg synes det er HELT forkert håndtering af opdragelsen!
Han er vestjyde og har KUN Brødre og i hans familie er man jo en "mand" og ikke en "kylling".. jaja - vor herre bevares - sønnen er altså kun 3 år!!!
Er jeg forkert på den? Hvad skal jeg stille op?
Anmeld