Hvornår skal jeg gå på barsel? PKS

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. februar 2014

Sakris

Man regner fra terminsdatoen ligesom alle andre. Naturligt startede fødsler kan jo også sagtens ske før terminsdatoen. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. februar 2014

Kindfed

https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id =152510

Prøv at se her, primært paragraf 6. Hvis der er forskel på, hvordan man betegner tidspunktet for barsel, så kan det måske skyldes ens tilknytning (eller mangel på samme) til arbejdsmarkedet.

Anmeld

4. februar 2014

et-ønske

Jeg har lige studeret min egen overenskomst (Finansforbundet) samt DJØF, gad ikke lige læse flere af mine google resultater

Men jeg kan gå fra 4 uger før pks - altså den bliver barsel regnet fra pks dato, som så bliver "terminsdato" Der er måske forskel på overenskomster?!

Anmeld

4. februar 2014

Maja_4000

Rikke S skriver:

Jeg skal have pks d. 25. April, og går på barsel 4 uger før. Havde jeg haft job (er uddannet lærer) ville jeg få barsel 8 uger før.
I Roskilde lægges de pks altid en fredag, og da min termin hedder d. 30. April, falder datoen på d. 25.

Gør de? Jeg fik pks en onsdag for 3 år siden, og skal have igen til sommer :b

Anmeld

4. februar 2014

MetteS81

1000 tak for alle jeres svar!!!  Der var lidt uenighed ang. datoen fra jer alle, så jeg ringede til HK...hvilket jeg jo også bare kunne have gjort fra start  Den søde dame derinde sagde, at når der er tale om pks, så er det den nye terminsdato..så jeg skal gå fra 4 uger før den tid jeg får, når jeg engang har været til samtale og fået den endelig dato...når der så også skal bruges 5 ugers ferie op til bliver det et godt stykke tid før. Men så slipper jeg måske for lige så ømme fødder og lænd som sidst...  

Anmeld

4. februar 2014

Frk.S

Når man læser de andre svar, kunne det tyde på, at det er forskelligt fra sted til sted.

På min arbejdsplads (sygehus) går man efter den dato man får til PKS.

Anmeld

4. februar 2014

MetteS81

Sakris skriver:

Man regner fra terminsdatoen ligesom alle andre. Naturligt startede fødsler kan jo også sagtens ske før terminsdatoen. 

Ja, men pga pks er der tale om en "ny" terminsdato fik jeg at vide af HK, så derfor skal jeg tage efter pks denne gang....(jeg har lavet et fælles svar i tråden) Tak for dit svar 

Anmeld

4. februar 2014

Mother-love

MetteS81 skriver:

Hej med jer,

Jeg er lidt i tvivl, og tænker at I måske kender til det..jeg har termin d. 24 juli, men skal have pks....jeg kender ikke dn præcise dato endnu, men lad os f.eks. sige 18. juli...hvornår skal jeg så gå på barsel? Regner man fra terminsdatoen eller datoen for kejsersnittet? 

Jeg fik også pks med Isabella den 30. Maj. Havde termin 9. Juni. Jeg fik på barsel så det passede med min termin. Så var ikke på barsel mere end 2,5 uge før jeg fødte

Anmeld

4. februar 2014

Mor til Frederic og Freya

Hej med jer,

Jeg er lidt i tvivl, og tænker at I måske kender til det..jeg har termin d. 24 juli, men skal have pks....jeg kender ikke dn præcise dato endnu, men lad os f.eks. sige 18. juli...hvornår skal jeg så gå på barsel? Regner man fra terminsdatoen eller datoen for kejsersnittet? 

Hos os kan vi gå af 4 uger før forventet termin.

Selvom jeg begge gange fik pks og vidste dato lang tid i forvejen, så aftalte jeg med mit arbejde at vi gik ud fra termin og ikke pks dato. Også fordi vi har holdt pks dato'erne hemmelig...

Dertil duer jeg ikke til at gå hjemme, så arbejdede lige til det sidste.. Kører som autoredder og har været glad for at kunne arbejde lige til det sidste begge gange.

Nr 1 kom ud i 38+2 og nr 2 i uge 38+4

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.