Perl skriver:
Hejsa! min bror var på samme måde da han var lille faktisk var det så voldsomt så han rev sengen ud fra væggen!! og han havde ikke AHDH. Men han har noget man kalder AS, det er Asperger Syndrom, det er arveligt.. tit bliver børn stemplet som noget andet end de egentligt er. Jeg kender meget til AS, da både min far og bror har det (og så er der arveligt så mine børn kan også få det)
Det er en mild form for Autisme, Min søn kender en pige som er stemplet med AHDH, hun har været en del hjemme hos os, vi snakker ikke med hendes familie, men faktisk syntes jeg hun er mere en AS pige... For hun opføre sig fuldstændig sådan. AS er ikke særligt kendt i Danmark så jeg tror tit folk siger det er noget andet end det er. det allermest typiske er for folk med AS er at de ikke se på andre hvad de mener med kroppen og at de ikke har nogen fornemmelse af hvordan man skal opføre sig blandt andre, og så bryder de sig ikke om steder hvor der er for mange mennesker. Man ligger som regel først mærke til det når de når skole alderen for så kan de ikke koncentrere sig i timerne.
/Merethe
Jeg bliver nødt til at sige, at det ikke er min oplevelse, at AS-diagnosen ikke er særlig kendt i Danmark. Det er en diagnose, som mange børn får og kendskabet er i hvert fald stærkt stigende.
1 ud af 150 børn har autisme, hvor mange der er AS og hvor mange der har infantil autisme, Gua m.fl. ved jeg så ikke. At sige at det er mild form for autisme er ikke den måde Børnepsykiatrisk afdeling karakteriserer det på. Det siger ikke noget om funktionsniveauet andet end, at alle AS'er er normalbegavede, hvor nogle med IA ikke er. Til gengæld hvis man er en normalbegavet, højtfungerende barn med IA, kan man fungere bedre end en dårligt fungerende AS'er.
Jeg vil give dig ret i, at mange ting vedr. ADHD og autisme lapper ind over hinanden, men diagnosticeringskriterierne er forskellige for de to, så det er svært at give en forkert diagnose. Jeg har haft to børn igennem, så jeg taler af erfaring. Til gengæld er der stor sandsynlighed for co-morbiditet, som er at der er sidediagnoser. Mange med ADHD og autisme (om det er AS, IA eller noget helt 3., men autisme er altid hoveddiagnose, da det er den mest indgribende for udviklingen) har de to som kombination, men ikke alle. Hvis forældrene har mistanke om, at der er noget andet, ved ikke om det er tilfældet for den pige du kender, kan man indstilles til genudredning.
Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)
Anmeld