Jeg kan godt følge den med hvornår ens barn skal i institution. Mine tre børn har været, er 18 mdr når de starter i vuggestue, da jeg skønner det er det bedste for dem. I den alder begynder de at være klar til det, mens det før den alder ene og alene er et forældrebehov at sende dem i institution. (Med al respekt for at jeg sagtens forstår hvorfor mange b.la. af økonomiske årsager er nødt til at gøre det sådan.) 
Men jeg har ofte oplevet at jeg kan fornemme folk ligesom ikke tror det er godt. Man kan mærke de synes det er synd og argumenterer for, at barnet jo har godt af at komme ud blandt andre mv. Det er interessant som opfattelsen af ting flytter i takt med at man ændrer samfundsstruktur. Det er ligesom om, at fordi det er blevet nødvendigt som følge af udviklingen, så er det også blevet det mest rigtige. Fordi de fleste gør noget gør det jo ikke adfærden til den mest rigtige. Men vores samfund har brug for at vi gør det og derfor er vi nødt til at få det bedste ud af det eller selv strukturere vores liv på den måde det er muligt for os.
Hans artikel er jo sat på spidsen, men sådan er det jo når man søger at skabe et budskab og der er også mange rigtige elementer i det, for det er blevet en videnskab at få børn, som gør mange forældre usikre på om de overhovedet kan. Er faktisk sikker på, at det bliver endnu værre for vores egne børn når de får børn, hvis ikke vi eller de tager kampen op mod den udvikling vi står i nu.
Måske bliver det nærmest tvunget at få et forældrekørekort eller fagfolk med på sidelinjen indtil de ser om man kan det man skal til den tid. Jeg har selv haft mange frustrationer med min sidste sundhedsplejerske fordi alt i hendes verden skulle følge et helt bestemt mønster, som jeg slet ikke har været enig i og jeg har set hendes besøg som en belastning i langt højere grad end en hjælp, fordi jeg har valgt at følge nogle anvisninger fra fx Sverige, som har nogle andre retningslinjer som jeg tror mere på, efter at have sat mig ind i deres begrundelser og undersøgelser.
Men det er svært at vælge frit også selvom man sætter sig ordentlig ind i de beslutninger man tager på sit barns vegne. Det kræver megen rygrad og tro på at man gør det rigtige, for ellers kommer man nemt til at tvivle på sig selv fremfor at stole på, at man selv ved hvad der bedst for ens barn. 
Anmeld