Uh, nemt bliver det vel aldrig - eller rettere: Der bliver ved med at komme "ikke-nemme" perioder, hvor overskuddet er begrænset.
Jeg fik da frigivet noget overskud og tid til mig selv og mit job, da alle tre blev skolebørn, fx, men bekymringerne og problemerne bliver jo større, når det ikke bare handler om helt basale og praktiske ting. Når konflikter med kammerater virkelig gør ondt på barnet, når det snerper til med de faglige krav i skolen, når de får kærestesorger, når man bekymrer sig, om de er kommet i dårligt selskab - osv. osv. Søvnløse nætter slipper man nok aldrig helt for. Der er jo noget om det, når man siger "Små børn, små problemer"!
For mig har det været - og er stadig - rigtigt svært at give slip på kontrollen og lade dem begynde at leve deres eget liv, gøre egne erfaringer og træffe egne valg. Og jeg kan godt savne dengang, det meste kunne trøstes væk med visheden om, at alt så bedre ud i morgen. Hvor jeg vidste, at det, de var kede af, virkelig bare var i småtingsafdelingen.
Til gengæld er det også supersjovt og spændende at følge dem, når de udvikler sig til selvstændige mennesker med egne holdninger.
Anmeld