Føler at min chef snyder mig!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.961 visninger
13 svar
8 synes godt om
23. januar 2014

anynom

Kloge fruer og frøkener! Jeg har brug for hjælp!
Jeg er funktionæransat uden overenskomst, i følge funktionærloven er jeg berettiget til 4 uger før termin + 14 uger efter fødsel med halv løn. Man kan dog lave aftaler som man vil ned arbejdsgiver.
Under min første barsel (med storesøster) fik jeg udbetalt fuld løn og har ligeledes fået fuld løn denne gang indtil nu - 7 uger og 2 dage efter fødslen. I dag kontakter min arbejdsgiver mig og siger, at funktionærloven jo kun dikterer halv løn og derfor får jeg fremadrettet kun det + hun regulerer i den løn så hun får sine penge fra de sidste 11 uger tilbage.
Jeg har intet på skrift fra hende, men kan hun virkelig gøre det? Og med tilbagevirkende kraft?
Jeg kontakter selvfølgelig min fagforening i morgen.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. januar 2014

Pcokate

JulieWH skriver:

Jeg er funktionæransat uden overenskomst, i følge funktionærloven er jeg berettiget til 4 uger før termin + 14 uger efter fødsel med halv løn. Man kan dog lave aftaler som man vil ned arbejdsgiver.
Under min første barsel (med storesøster) fik jeg udbetalt fuld løn og har ligeledes fået fuld løn denne gang indtil nu - 7 uger og 2 dage efter fødslen. I dag kontakter min arbejdsgiver mig og siger, at funktionærloven jo kun dikterer halv løn og derfor får jeg fremadrettet kun det + hun regulerer i den løn så hun får sine penge fra de sidste 11 uger tilbage.
Jeg har intet på skrift fra hende, men kan hun virkelig gøre det? Og med tilbagevirkende kraft?

Det lyder svinsk i hvertfald men det betyder desværre ikke det ikke er lovligt men igen ved jeg det ikke. jeg håber du vil skrive hvad fagforeningen har sagt og held og lykke

Anmeld

23. januar 2014

CaWi

JulieWH skriver:

Håber din fagforening kan hjælpe dig. Men desværre kan arbejdsgiveren tillade sig meget, når tingene ikke står i kontrakten, eller man på anden måde har det på skrift.
Tror faktisk godt hun kan tillade sig at trække det fra, som du har fået for meget (med mindre andet står i din kontrakt) men om hun kan gå alle 11 uger tilbage ved jeg ikke.

Anmeld

23. januar 2014

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
JulieWH skriver:

Har I lavet en aftale, eller er du bare gået ud fra, hun ville gøre som under din sidste barsel? Hvis I ingen skriftlig aftale har, må hun selvfølgelig vælge at følge loven - men om hun kan gøre det med tilbagevirkende kraft, ved jeg godt nok ikke. 

Anmeld

23. januar 2014

anynom

Jeg har snakket med fagforeningen og de vil gerne køre en sag mod hende - dog sagde han at det kunne gå begge veje.
Er så vred at jeg ryster!!

Vi har intet på skriftligt og skide være med det fremadrettet, men det hun har betalt mig de sidste 11 uger er sgu hendes eget problem når hun ikke har sat sig ind i reglerne.

Anmeld

23. januar 2014

Hvem?

JulieWH skriver:

Jeg har snakket med fagforeningen og de vil gerne køre en sag mod hende - dog sagde han at det kunne gå begge veje.

Vi har intet på skriftligt og skide være med det fremadrettet, men det hun har betalt mig de sidste 11 uger er sgu hendes eget problem når hun ikke har sat sig ind i reglerne.

Det kan nemli gå begge veje, et er at alt er foregået mundtligt, selvom den skulle være lige så bindende som den skriftlige er den bare en milliard gange svære at bevise

En arbejdsgiver har en række krav, især i funktionærloven, der gør at de kan sikre sig "bedre" end en funktionæransat - og ja, de kan også få med tilbagevirkende kraft

Anmeld

23. januar 2014

CaWi

JulieWH skriver:

Desværre kan de godt kræver tilbage hvad der er udbetalt for meget. Men som sagt ved jeg ikke hvor lang tid de kan gå tilbage.

Men ja, det er skide træls, at hun ikke har sat sig ordentligt ind i tingene, og bagefter kræver pwngene tilbage.
Jeg ville i hvert fald lufte min utilfredshed over evnen til at sætte sig ind i tingene.

Anmeld

23. januar 2014

anynom

Tak for jeres svar.
Nu sender jeg det ind jeg har af løn sedler osv og så ser vi hvad de kan gøre.

Anmeld

23. januar 2014

Michelle88

Hvis du ved at du kun har ret til halv løn i følge funktionærloven. Hvorfor har du så ikke selv kontaktet dit arbejde når de har givet dig fuld løn, så du ikke ville ende i den her situation?

Anmeld

23. januar 2014

anynom

Michelle88 skriver:

Hvis du ved at du kun har ret til halv løn i følge funktionærloven. Hvorfor har du så ikke selv kontaktet dit arbejde når de har givet dig fuld løn, så du ikke ville ende i den her situation?

Fordi det bare er minimumskravet.
Under min første barsel fik jeg fuld løn, så hvordan skulle jeg vide, at jeg ikke ville få det denne gang?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.