B&J skriver:
Hej alle sammen fra en debat hvor man er ved at blive kvalt i sin lejlighed kom jeg til at tænke på priser på huse. ja jeg ved det ærlig talt ikke fordi jeg har aldrig boet i et hus med min mor så vil ønske jeg kunne høre lidt priser.
Huslejen
lånet
ejendom skat.
osv og hvad der høre med og gerne på huse der hedder
1-1,5mio...... og ikke højre for det vil jeg aldrig kunne få råd til 
og havde i starts beløbet først eller lånte i også det
håber nogle kan hjælpe her 
Du har jo som sådan ikk nogen husleje, men derimod en gæld du betaler af til banken og realkreditten.
Ofte er det sådan, at du låner 20% af husprisen i banken og derved har et bank-lån der skal afbetales hver måned.
80 % af beløbet låner du i realkreditinstituttet (banken har et der er tilknyttet dem, så det er banken der forestår alt det praktiske). Der er flere typer lån i realkreditten (F1, F5 etc). Når det hedder sig, at man laver 'afdragsfrie' lån i realkreditten, betyder du at du i den første periode (fx. 10 år) kun betaler renterne af dit lån i realkreditten.
Det kan være praktisk, hvis du gerne vil betale banklånet hurtigt ud.
Når du har en ejerbolig, skal du beskattes af 3 ting:
1. Ejendomsskat er en halvårlig udgift du har til staten, der er baseret på værdien af din ejendom. Det er ikke nødvendigvis den pris du har givet for huset.
2. Derudover skal du betale grundskyld, en sats (jeg mener) er fastsat af kommunen.
3. Slutteligt er der 'grønne afgifter'.
Sådan rent skatteteknisk er der ern masse af disse ting, du får øget fradrag for. Så det er smart at ha banken med inde over - de vil ofte lave et udkast til 'hvor meget' du kan købe fast bolig for, og måske også ha nogle krav, f.eks. at du skal ha sparet sammen til udbetalingen.
Så skal du tænke på, at du også skal betale til renovation (folk der henter dit skrald, ca. 200 kr om mdr), el, vand, varme, måske en ejerforening (vores koster 100 kr om mdr) og mange andre små udgifter.
Derudover skal du ha en ejerskifteforsikring, en husforsikring og en brand-forsikring (og selvfølgelig en indbo, ulykkes, bil og hvad nu ellers du har). Nogle banker (f.eks. vores) stilles også krav til, at du er medlem af en A-kasse i tilfælde af fyring, så du er sikret en indkomst. Vores bank krævede også at vi oprettede extra særlige pensioner, hvor vi tilgodeså hinanden i tilfælde af død, så vi kunne sidde i uskiftet bo.
Dvs. dør min mand får jeg udbetalt en sum der udgør halvdelen af gælden på vores hus. Den gælde går selvfølgelig så til afbetaling af huset, så jeg har råd til at sidde her alene. Den pension koster ca. 1000kr om året.
.... men der er MANGE udgifter og mange regler ved at købe hus, så du skal virkelig ha din bank ind over og overveje om du har lyst til et par år hvor du sidder stramt i det (for mange skal liiiiige tilpasse sit udgifterne, synes jeg - men det afhænger af hvad du giver for din lejlighed og hvad huset koster ift. til).