Jeg kan ikke klare det længere! (Lidt voldsomt)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. januar 2014

FamilienSørensen

Morgensol skriver:

Min kollega har en velgørenhedsorganisation som hjælper forældreløse børn i Kenya med at komme i skole og få en uddannelse så de ka klare sig selv.

han tager selv, personligt ned og hjælper de her børn! Der er flere gange årligt blandt andet velgørendhedsbanko hvor alle gaver enten er sponsoreret eller brugskunst købt i nairobis slumkvarter. Alle penge går ubeskåret til børnene! 

Organisationen hedder Jamboshule. Du ka blandt andet finde dem på facebook.  

Tak skal du have for dit svar. Jeg vil tage ind og læse mere om hans organisation og hjælpearbejde. Jeg har før hørt godt om at støtte små private organisationer end de helt store. Jeg er kommet frem til at det ville være bedst for mig at være planfadder eller give penge til en landsby.

Dog er jeg selv fra Thailand og har derfor en svaghed for at ville hjælpe thailandske børn først. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. januar 2014

FamilienSørensen

LilleSmølf skriver:

Ellers kan jeg varmt anbefale at kigge ind på Foreningen Uden Far (.dk) som også er en helt igennem frivillig forening, der hjælper børn i Bosnien, primært Srebrnica området hvor massakren fandt sted.

Har været medlem i mange år og kan kun varmt anbefale det. Og hvis du ikke føler dig tryg ved at give penge, er pointen i foreningen at du sender dine børns og dit aflagte tøj, legetøj, ting, etc.

Man vælger selv en fast familie at aende til og holder kontakt med den. Ingen snyderi her og hjælpen falder virkelig på et yderst tørt sted. Mange af de her familier har slet ingen indkomst.

Desuden kan man også være passivt medlem hvor man giver 100 kr om året.

Det er i hvert fald en ambefalelsesværdig forening.

Hvor er det flot. Det lyder super lækkert. Jeg vil tage ind og kigge på den. Jeg har mulighed for at donere penge, men at vide at børnenes tøj og legetøj kunne sendes til folk som virkelig har brug for det er dejligt. Jeg er ikke så glad for bare at smide det i den røde kors container der er her. 

Men jeg aner ikke hvor min hjælp er bedst henne. Burde jeg give ALLE mine ressourcer til Østeuropa, Sydafrika, Asien, Mellemamerika eller burde jeg sprede mine ressourcer ud.

Det kan lyde streng, men jeg vurderer at danske børn og familier, selvom de er i nød, slet ikke oplever de samme alvorlige problematikker som i udviklingslandene, derfor ønsker jeg ikke at donere børnenes legetøj osv til Mødrehjælpen, men dog handler jeg der. Da det gavner vores pengepung og såvel organisationen.

Anmeld

18. januar 2014

FamilienSørensen

Bondo skriver:

Ellers er SOS børnebyerne måske en idé:

http://www.sosbornebyerne.dk/

Tak for dit forslag. Jeg har kigget rundt på de forskellige store organisationer, da de er de eneste jeg kender. Men jeg ønsker også at kende til de mindre organisationer. Jeg er stadig i gang med at kigge rundt.

Anmeld

18. januar 2014

FamilienSørensen

Mor til Ella skriver:

Har det som dig.

Jeg er altid blevet påvirket af de her sager selvfølgelig, men efter jeg selv er blevet mor er det meget værre.

Det er faktisk sådan at jeg helst undgår nyhederne, da jeg simpelthen ikke kan rumme al den ondskab, igen primært børn er udsat for.

Her støtter vi læger uden grænser, og kræftens bekæmbelse, men må omvendt også sige at jeg har det svært med alle de organisationer, da jeg ikke altid stoler på budskabet.

Det er dejligt med en som kender til det. Jeg gjorde også det at jeg boykottede eb.dk og andre nyhed sites. Jeg deaktiverede min profil på facebook i et stykke tid fordi mine facebook venner begyndte at dele links på facebook der omhandlede børn som lider på en eller anden måde.

Jeg har været den type der enten brød ud i gråd eller skyndte sig at zappe væk, når reklamerne for disse nødhjælpsorganisationer blev vist på skærmen.

Min mand og jeg har mulighed for at støtte en eller to sager, i længere tid, med penge og at donere legetøj, tøj og børne ting til en anden organisation. 

Når nu du nævner læger ud grænser, så bliver jeg igen fortvivlet, burde vi mon det også lade hjælpen komme børnene og deres familier til gavn via lægehjælp. At give børn mad og tøj på kroppen er vel lige gyldigt, hvis de lider pga af anden sygdom?

Anmeld

18. januar 2014

FamilienSørensen

tarkoflen skriver:

Du er meget velkommen til at kontakte mig, evt på pb, så er jeg mere sikker på at se det

Både min bror og svigerinde er nogle af dem, der koordinerer fadderskaber og jeg ved at telefonsamtaler, frimærker og alt i forbindelse med udgifter til at give dem der donerer, oplysninger om deres "børn" det er noget de selv afholder, så alle de penge du donerer går til barnets skolegang. Det er ikke familien der får pengene, det er til barnets skolegang og vist nok nogle steder også til kost når de er i skole. Så pengene kommer ikke til at indgå i familien, men går til barnet.

Jeg har siden i går fundet en masse organisationer - både store og små. Jeg vil samle dem alle sammen og snakke med min mand og derefter træffe en beslutning, jeg vil derfor ikke kunne love dig kontakt, men jeg vil sige tak for at du gør mig opmærksom på en organisation som gør gavn i Thailand, hvor jeg selv stammer fra.

Anmeld

18. januar 2014

tarkoflen

FamilienSørensen skriver:

Jeg har siden i går fundet en masse organisationer - både store og små. Jeg vil samle dem alle sammen og snakke med min mand og derefter træffe en beslutning, jeg vil derfor ikke kunne love dig kontakt, men jeg vil sige tak for at du gør mig opmærksom på en organisation som gør gavn i Thailand, hvor jeg selv stammer fra.

Nej nej du skal bestemt ikke føle at du skal vælge dem, jeg ville bare gøre opmærksom på alt det gode de gør og være dig behjælpelig, hvis du havde brug for det

Jeg synes det er fedt du vil gøre en forskel og giver dig tid til at lede efter de mindre organisationer, i stedet for at tage det nemme og vælge en af de store

Rigtig meget held og lykke i jagten på det helt rigtige for jer.

Anmeld

18. januar 2014

Tvillingemor80

Altså vi har et fadderbarn i Afrika - en lille pige der er samme alder som mine to piger, hun hedder Faith .. Vi betaler 200 kr om mdr - og mener det er 10-15 kr der går til administration..

Anmeld

18. januar 2014

Tulle28

http://www.littlebighelp.com/

En dansk kvinde som står bag. Læs hendes historie her:
http://aaretshelt.dk/nominerede2012/default.asp?ci d=153653

Men der er jo masser af den slags organisationer.

Jeg har det som dig og hjælper når jeg kan. Og ville også ønske at jeg var miliardær, så man virkelig kunne gøre en forskel.

Men alene det at man ikke lukker øjnene for det, som masser af mennesker gør, og bidrager med det man kan, også selv om det i vores øjne er småpenge, betyder jo alverden for de børn der modtager hjælpen i den anden ende.

Anmeld

18. januar 2014

Astoria

Profilbillede for Astoria

Man skal huske på at store hjælpeorganisationer såsom Dansk Røde Kors ikke kun forsøger at hjælpe mennesker i nød direkte, men også skaber opmærksomhed omkring konkrete problemstillinger. Jeg kan se man ofte kritiserer deres brug af reklamer og annoncer, men det er jo netop en af måderne hvorpå man får udbredt budskabet. Der er så mange steder i verden hvor der er brug for hjælp. Men igennem nyhederne får vi kun viden om hvis der sker noget dramatisk eller der er en ændring i situationen. Hjælpeorganisationer kan sørge for at vi bliver opmærksomme på områder hvor situationen er konstant, men uholdbar. Netop situationen i mange afrikanske nationer. Derudover oplyser de ikke kun befolkningerne, men ligeledes andre relevante institutioner og organisationer. Deres størrelse gør at de har en reel mulighed for at påvirke. 

Så vil jeg desuden sige at de større organisationer netop hjælper mere bredt. Det er ikke kun ved naturkatestrofer, men også ved politiske uroligheder eller borgerkrig. 

Ja, der bruges penge på administration, men det er heller ikke enkelt at hjælpe i mange lande. Man skal være sikker på pengene bliver brugt bedst muligt. Jeg ved ikke hvad man forventer, at pengene udelukkende bare bliver brugt på mad eller lægehjælp. Jeg har selv studeret blandt andet udviklingsbistand i de afrikanske nationer. Der er mange barrierer i systemerne, som gør at det ikke altid er så nemt.

Jeg har selv stor respekt for frivillige organisationers arbejde, også i store organisationer. Der er mange af dem der arbejder frivilligt. Min far var leder for en Røde Kors afdeling i en af de større byer i over ti år. Det var udelukkende frivilligt, og han lagde mange timer i det. Men jeg kan også godt unde dem der får løn, således man kan hjælpe de her mennesker bedst muligt. Indsatsen ville ikke kun være så effektiv, hvis alt var frivilligt. Alle skal jo på en måde kunne leve. Jeg er sikker på at man generelt ikke er med i disse organisationer med mindre man reelt har en interesse i at hjælpe andre mennesker. Der er selvfølgelig enkelte undtagelser. 

Jeg ville bare pointere, at de store organisationer er bredere. Det er et større puslespil. De skal have større ekspert viden og kompetence i organisationerne. Samtidig så har de også mere end en funktion. 

Hvis du gerne vil kunne se den direkte effekt af at hjælpe, så ville jeg måske overveje at blive sponsor eller et specifikt projekt. Jeg håber du finder noget der kan give dig ro i sjælen!  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.