Man skal huske på at store hjælpeorganisationer såsom Dansk Røde Kors ikke kun forsøger at hjælpe mennesker i nød direkte, men også skaber opmærksomhed omkring konkrete problemstillinger. Jeg kan se man ofte kritiserer deres brug af reklamer og annoncer, men det er jo netop en af måderne hvorpå man får udbredt budskabet. Der er så mange steder i verden hvor der er brug for hjælp. Men igennem nyhederne får vi kun viden om hvis der sker noget dramatisk eller der er en ændring i situationen. Hjælpeorganisationer kan sørge for at vi bliver opmærksomme på områder hvor situationen er konstant, men uholdbar. Netop situationen i mange afrikanske nationer. Derudover oplyser de ikke kun befolkningerne, men ligeledes andre relevante institutioner og organisationer. Deres størrelse gør at de har en reel mulighed for at påvirke.
Så vil jeg desuden sige at de større organisationer netop hjælper mere bredt. Det er ikke kun ved naturkatestrofer, men også ved politiske uroligheder eller borgerkrig.
Ja, der bruges penge på administration, men det er heller ikke enkelt at hjælpe i mange lande. Man skal være sikker på pengene bliver brugt bedst muligt. Jeg ved ikke hvad man forventer, at pengene udelukkende bare bliver brugt på mad eller lægehjælp. Jeg har selv studeret blandt andet udviklingsbistand i de afrikanske nationer. Der er mange barrierer i systemerne, som gør at det ikke altid er så nemt.
Jeg har selv stor respekt for frivillige organisationers arbejde, også i store organisationer. Der er mange af dem der arbejder frivilligt. Min far var leder for en Røde Kors afdeling i en af de større byer i over ti år. Det var udelukkende frivilligt, og han lagde mange timer i det. Men jeg kan også godt unde dem der får løn, således man kan hjælpe de her mennesker bedst muligt. Indsatsen ville ikke kun være så effektiv, hvis alt var frivilligt. Alle skal jo på en måde kunne leve. Jeg er sikker på at man generelt ikke er med i disse organisationer med mindre man reelt har en interesse i at hjælpe andre mennesker. Der er selvfølgelig enkelte undtagelser.
Jeg ville bare pointere, at de store organisationer er bredere. Det er et større puslespil. De skal have større ekspert viden og kompetence i organisationerne. Samtidig så har de også mere end en funktion.
Hvis du gerne vil kunne se den direkte effekt af at hjælpe, så ville jeg måske overveje at blive sponsor eller et specifikt projekt. Jeg håber du finder noget der kan give dig ro i sjælen!
Anmeld