Pligter??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

809 visninger
16 svar
28 synes godt om
16. januar 2014

et-ønske

Hvilke pligter har jeres børn på 8 år?

Min datter vil gerne tjene lidt lommepenge - men kan ikke rigtig komme på andet end at dække bord og tømme opvaskemaskine og lufte hunden

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. januar 2014

esioul

et-ønske skriver:

Hvilke pligter har jeres børn på 8 år?

Min datter vil gerne tjene lidt lommepenge - men kan ikke rigtig komme på andet end at dække bord og tømme opvaskemaskine og lufte hunden

Vasketøj på plads

støvsuge og gøre rent på værelset

vande blomster

nusse mor på ryggen

Anmeld

16. januar 2014

Carina:-)

Her kan jeg f.eks godt finde på at bede min på 8 om at støvsuge .

Rydde legetøj op efter de små.

Han er også ved at lære at sortere vasketøj og sætte det over.

Han tager vasketøj ud i kurven og ligger rent på plads.

Går ud med skrald og sætter ny pose i .

Han får så ikke faste lommepenge ,men efter behov da vi kører med at man deltager i huslige pligter da vi er familie ,og ligesådan så får man penge efter behov -

Og derfor heller ingen faste pligter,men deltagelse efter behov og alder- 

Men nu fik du lige nogle ting som min på 8 sagtens kan .

Anmeld

16. januar 2014

MorDk

Faktisk bryder jeg mig ikke om at børn skal "tjene" lommepenge. Men sådan er man jo så forskellig. 

Herhjemme har vi fra start af gjort meget ud af at alle hjælper hinanden med det huslige (som en naturlig del af hverdagen) Min søn er 3 år gammel og kan selv tage initiativ til at dække bord og rydde af osv. Men det er ikke noget vi pådutter ham. Når han bliver ældre og har behov for "lommepenge" så er det noget vi giver ham og ikke noget at han skal gøre noget for. Og jeg mener sagtens at han kan lærer at pengene ikke vokser på træerne trods han ingen "arbejdsopgaver" har for at tjene sine lommepenge. Når han bliver ældre kan jeg have en forventning om at det er ham som evt. tømmer opvaskeren eller sorterer vasketøj... Men pligter for at tjene sine lommepenge... nej.

Anmeld

16. januar 2014

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

Ting jeg ville bede vores søn om når han bliver ældre:

Støvsugning (lige nu som 2-årig ELSKER han at være med til at støvsuge )

Hjælpe med at lave mad. (dette gør han faktisk allerede lidt i en alder af 2 år )

Oprydning på eget værelse (udover den almindelige med at tingene skal ligges væk når de ikke bliver leget med)

ordne vasketøj. (igen allerede nu hjælper han med at tage ligge i og tage ud af vaskemaskinen, ligger det over i tørretumbleren, og hvis ikke for varmt ud af tørretumbleren)

hvis der er mindre søskende så lege/passe dem mens mor lige får lavet mad eller går i bad...

Anmeld

16. januar 2014

sandramor

MorDk skriver:

Faktisk bryder jeg mig ikke om at børn skal "tjene" lommepenge. Men sådan er man jo så forskellig. 

Herhjemme har vi fra start af gjort meget ud af at alle hjælper hinanden med det huslige (som en naturlig del af hverdagen) Min søn er 3 år gammel og kan selv tage initiativ til at dække bord og rydde af osv. Men det er ikke noget vi pådutter ham. Når han bliver ældre og har behov for "lommepenge" så er det noget vi giver ham og ikke noget at han skal gøre noget for. Og jeg mener sagtens at han kan lærer at pengene ikke vokser på træerne trods han ingen "arbejdsopgaver" har for at tjene sine lommepenge. Når han bliver ældre kan jeg have en forventning om at det er ham som evt. tømmer opvaskeren eller sorterer vasketøj... Men pligter for at tjene sine lommepenge... nej.

altså jeg er jo all in for at vi alle har forskellige meninger og måder at opdrage vores dejlige børn på..... 

men kunne godt tænke mig at vide... .af ren nysgerrighed om du synes det er direkte forkert at forlange at børn laver noget for deres penge og hvis ja.... hvorfor det??  er altså bare nysgerrig ikke andet

Tænker lidt.... at her i livet får man intet forærende.... og man må hjælpe hinanden alt man kan... og det er jeg også helt enig i... men samtidig må vi jo også indrømme at det at man "bare" får pengene uden at man gør noget for at tjene dem sådan fungere det jo heller ikke i "den voksne verden"... og tænker da lidt at man giver sine børn et rigtig god udgangspunkt ved at lære dem... at for at få/tjene penge kan man ikke sidde på sit værelse og spille playstation hele dagen eller sidde og se fjernsyn...... at hvis man vil ha penge i lommen må man yde......

og derfor når jeg ikke rigtig ja kan komme ud over den måde/tankegang at gøre tingene på ku jeg rigtig godt tænke mig at høre et andet synspunkt....

Min den store er snar 9 og hun får 50kr i ugen og for de penge har hun en ting hun skal hver dag.... hun er dog selv med til at bestemme hvilke ting... så hænger der en seddel over hendes spejl på værelset og det første hun gør om morgenen er at tjekke hvad hun skal i dag  og vi ha da prøvet en uge hvor hun ikke gad......... så hed det altså bare ingen penge om fredagen

nå anyways.. det var mere for at høre et andet synspunkt jeg skrev til dig

Anmeld

16. januar 2014

MorDk

Jeg kan sagtens følge dig. Men nu er det sådan at vi går på arbejde for at tjene penge. Og af de penge skal der betales skat. 

Hvis jeg giver min søn penge for at yde noget i hjemmet... rengøring, opvask m.m så skal de i princippet betale skat. Og det er lidt svært da de er mindreårig og det er i min verden børnearbejde. 

Børn er børn og når de er over 15 år kan de få sig et arbejde. 

Hvis jeg giver min børn penge for at vaske op så er det i og for sig sort arbejde. Ja nu er jeg meget firkantet. 

Det er meget dejligt at have lommepenge ja. Og jeg mener også at man kan lærer sine børn om penge/økonomi uden at give dem "løn"

I fremtiden (når han er ældre):

Hvis min søn ikke vil være med i de daglige huslige gøremål og har været strid osv. så er der evt, ingen fredagsslik, penge til is eller nogen BR tur. 

Han skal nok lærer om penge. Men indtil han er gammel nok til selv at tjene sine penge så får han penge af os efter behov.

Anmeld

16. januar 2014

MorDk

Og... han får lommepenge af sine bedster, onkler, mostre, os og vores venner. Og dem spare han op til en legeting eller lign. Så han lærer at "passe på sine penge" i en alder af 3 år. 

Anmeld

16. januar 2014

Karina84

Jeg kan sagtens følge dig. Men nu er det sådan at vi går på arbejde for at tjene penge. Og af de penge skal der betales skat. 

Hvis jeg giver min søn penge for at yde noget i hjemmet... rengøring, opvask m.m så skal de i princippet betale skat. Og det er lidt svært da de er mindreårig og det er i min verden børnearbejde. 

Børn er børn og når de er over 15 år kan de få sig et arbejde. 

Hvis jeg giver min børn penge for at vaske op så er det i og for sig sort arbejde. Ja nu er jeg meget firkantet. 

Det er meget dejligt at have lommepenge ja. Og jeg mener også at man kan lærer sine børn om penge/økonomi uden at give dem "løn"

I fremtiden (når han er ældre):

Hvis min søn ikke vil være med i de daglige huslige gøremål og har været strid osv. så er der evt, ingen fredagsslik, penge til is eller nogen BR tur. 

Han skal nok lærer om penge. Men indtil han er gammel nok til selv at tjene sine penge så får han penge af os efter behov.

Jeg er SÅ enig!

Og jeg vil nødig have børn der siger "HVAD FÅR JEG FOR DET???", hvis en pædagog i klubben f.eks. beder dem om at hjælpe med at rydde op eller lign. 

Anmeld

16. januar 2014

livhemdrup

Her hjemme har børnene ikke pligter vi hjælper hinanden. De har spurgt om de må have mad dage hvor de bestemmer og vi sammen laver maden den har vi skrevet på skemaet på den måde for vi en god mor/barn hygge time i det vi står sammen om maden. 

Lige ledes hjælpes vi med at tømme og fylde opvasker. Jeg skylder af de sætter i. Vi skiftes og finder det hyggeligt. Vi fjoller og har en god stund sammen. 

de skal selv holde orden på værelset og ved at vasketøj kun bliver vasket hvis det lægger i kurven ikke ved siden af kurven men i kurven. 

de får ik lommepenge men skal de noget eller mangler de noget så får de det de skal bruge når behovet er der. Syns det er en bedre måde at gøre det på. Men der er vi så forskellige og har forskellige måder at opdrage og gøre tingene på. 

jeg syns det er vigtigt at lære børnene at ci alle i et hjem har et medansvar for at hverdagen fungerer. Jeg står alene med fire børn. Her hjælper vi hinanden ikke at det er et krav til børnene at hjælpe men fordi de har lyst og gerne vil. 

Mine børn kommer tit og spørger om der er noget de kan hjælpe med. Og på den måde viser de mig at de selv har lyst og at det ikke er noget jeg tvinger dem til. At min teen datter ik altid mener jeg er en sjov mor når hun bliver bedt om at rydde op på sit værelse er bare sur mås for det skal man. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.