Hvordan laver og opbevarer i majsgrød ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.311 visninger
23 svar
6 synes godt om
14. januar 2014

AnonymMor

Hejsa  

Naya er ca 4,5 mdr nu og jeg prøvede idag at introducere hende for hjemmelavet majsgrød i samråd med sundhedsplejersken  

Hun spiser det gladeligt men ser dog sådan her ud i hovedet  hehe 

men jeg fulgte opskriften på pakken af majsmelet men kan nu se i nogle tråde herinde at folk skriver de kommer mme i ?  ehm skal der det ? eller er det også ok bare med vand og mel kogt op og thats it ? 

Og nu spiser hun jo ikke så meget til at starte med så kan jeg gemme det i en bøtte i køleskaber og hvis ja hvor længe må det gemmes på køl inden det er "for gammel" ? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. januar 2014

L&V

Rinepigen skriver:

Hejsa  

Naya er ca 4,5 mdr nu og jeg prøvede idag at introducere hende for hjemmelavet majsgrød i samråd med sundhedsplejersken  

Hun spiser det gladeligt men ser dog sådan her ud i hovedet  hehe 

men jeg fulgte opskriften på pakken af majsmelet men kan nu se i nogle tråde herinde at folk skriver de kommer mme i ?  ehm skal der det ? eller er det også ok bare med vand og mel kogt op og thats it ? 

Og nu spiser hun jo ikke så meget til at starte med så kan jeg gemme det i en bøtte i køleskaber og hvis ja hvor længe må det gemmes på køl inden det er "for gammel" ? 

Der skal mme og fedtstof i.

Det bliver noget klistret hvis man har det til at stå men det kan da lade sig gøre. Det må stå i 3 dage og der må så ikke være mme i

Anmeld

14. januar 2014

AnonymMor

Lækkermåsen og vildbassens mor skriver:

Der skal mme og fedtstof i.

Det bliver noget klistret hvis man har det til at stå men det kan da lade sig gøre. Det må stå i 3 dage og der må så ikke være mme i

hvad er det for noget fedtstof der skal i ? 

okay dvs. at hvis jeg lader det stå i køleskabet så skal jeg først tilsætte mme når jeg varmer en portion op ? 

På posen stod der bare at vand og mel bringes i kog og så er der baby grød 

Anmeld

14. januar 2014

Nessie

Jeg fik en brochure af min sundhedsplejerske. Der er et par opskrifter i, og i den med majsgrød står der ikke noget om fedtstof (som ikke må være smør, men skal være olie indt til de er 6 mdr.), derudover skal jeg komme modermælkserstatningspulver i, når det er spiseklart.

Isabella kan heller ikke spise en stor portion, så jeg deler det op, så der er 2 portioner i køleskabet , og så den portion hun skal til at spise, så går jeg ud fra at hun langsomt spiser mere og mere, men maven skal jo også lige vænnes til det.

Isabella så i øvrigt lige sådan ud i hovedet i starten

Anmeld

14. januar 2014

AnonymMor

Nessie skriver:

Jeg fik en brochure af min sundhedsplejerske. Der er et par opskrifter i, og i den med majsgrød står der ikke noget om fedtstof (som ikke må være smør, men skal være olie indt til de er 6 mdr.), derudover skal jeg komme modermælkserstatningspulver i, når det er spiseklart.

Isabella kan heller ikke spise en stor portion, så jeg deler det op, så der er 2 portioner i køleskabet , og så den portion hun skal til at spise, så går jeg ud fra at hun langsomt spiser mere og mere, men maven skal jo også lige vænnes til det

hm bliver lige lidt forvirret  

sådan som jeg forstår det så laver du grøden med olie og så når det skal spises så putter du mme i, i pulver form ? dvs at det ikke først skal laves til mælk og så i grøden ? 

Kan jeg evt få din opskrift på det 

Anmeld

14. januar 2014

L&V

Rinepigen skriver:

hvad er det for noget fedtstof der skal i ? 

okay dvs. at hvis jeg lader det stå i køleskabet så skal jeg først tilsætte mme når jeg varmer en portion op ? 

På posen stod der bare at vand og mel bringes i kog og så er der baby grød 

Jeg bruger div. olier så han er godt dækket ind.. Ja det skal først i ved servering..

Anmeld

14. januar 2014

MHB

Har du ikke fået nogle informationer af din sp om begyndergrød og introduktion til mad i det hele taget? Vi fik udleveret et skema med hvilket mad de må få hvornår og hvilke anbefalinger der er fra sundhedsstyrelsen! Det er meget nemt at overskue! Derudover så blev vi anbefalet at købe en bog om børn og mad på apoteket, jeg mener den kostede 50 kr... 

Anmeld

14. januar 2014

AnonymMor

MHB skriver:

Har du ikke fået nogle informationer af din sp om begyndergrød og introduktion til mad i det hele taget? Vi fik udleveret et skema med hvilket mad de må få hvornår og hvilke anbefalinger der er fra sundhedsstyrelsen! Det er meget nemt at overskue! Derudover så blev vi anbefalet at købe en bog om børn og mad på apoteket, jeg mener den kostede 50 kr... 

jo som jeg også skriver så er det i samråd med sp. men hun sagde opskriften ofte stod på pakken og ellers kunne man finde dem på nettet, men nu var det bare lige for at høre hvordan og hvorledes andre gør  

og den bog snakkede hun godt om men hun sagde at det meste af bogens indhold ville man kunne finde på nettet

Anmeld

14. januar 2014

Nessie

Rinepigen skriver:

hm bliver lige lidt forvirret  

sådan som jeg forstår det så laver du grøden med olie og så når det skal spises så putter du mme i, i pulver form ? dvs at det ikke først skal laves til mælk og så i grøden ? 

Kan jeg evt få din opskrift på det 

Det er fra en brochure der hedder "Barnemad", fra Mejeriforeningen.

Her er opskriften:

Tynd begyndergrød af majs- eller rismel:

2 tsk. majsmel eller rismel
2 dl koldt vand
modermælkserstatningspulver svarende til 2 dl. vand

Pisk mel og vand sammen i en gryde.
Bring blandingen i kog under omrøring:
Skru ned til svag varme, og kog grøden under omrøring ca. 2 minutter.
Afkøl til spisetemperatur og pisk modermælkserstatningspulveret i.

Tip: Ønskes en tykkere grød, bruges dobbelt så meget mel.

Jeg putter 4 tsk. majsmel i, ellers synes jeg det bliver meget tyndt.
MME pulveret kommer jeg i med det samme, og deler det i portioner bagefter.

Her er en anden opskrift:

Cremet hirsegrød

1/2 dl. hirseflager
1 1/2 dl vand
1 tsk. fedtstof
1/2 dl drikkeklar MME

Blend hirseflager og vand med en stavblander.
Bring i kog i en gryde, og kog i ca. 2 minutter, mens der piskes.
Tag gryden af varmen.
Fedtstoffet røres i og mølken tilsættes til konsistensen er passende

Tip: Grøden kan også tilberedes uden at blende hirseflagerne.
Ønskes en tykkere grød, bruges 3/4 dl. hirseflager.

Arlas babymælk er det billigste

Anmeld

14. januar 2014

MHB

Rinepigen skriver:

jo som jeg også skriver så er det i samråd med sp. men hun sagde opskriften ofte stod på pakken og ellers kunne man finde dem på nettet, men nu var det bare lige for at høre hvordan og hvorledes andre gør  

og den bog snakkede hun godt om men hun sagde at det meste af bogens indhold ville man kunne finde på nettet

Ja det så jeg godt at du skrev men så undre det mig bare at hun ikke har påpeget at det er vigtigt med ekstra fedtstof i maden der første år? Det synes jeg bare at vores udpenslede virkelig mange gange!

Men hvis du vil have en kopi vil jeg gerne prøve at skanne vores oversigt ind til dig så du kan se den

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.