Jeg har ikke læst alle indlæg. Men jeg er selv smertepatient, og så er jeg mor.
På sin vis kan jeg følge din mand, for nogen dage er bare rigtig hårde, og specielt her i vinterperioden (syntes jeg)
Men som jeg læser det lidt, lader det ikke til det kun er smerter, ellers lyder det som om han flytter sine psykiske smerter, til noget fysisk. Jeg har selv stået der. Accepten af at man ikke længere kan det man kunne, accepten fra omverden, og accepten af man pludselig er anderledes....
Jeg vil sige, det jeg hader allermest er råd fra andre som ikke har smerter, som ikke ved hvor svært det er at stå op nogen morgener (har en svigermor der ved alt) og ikke acceptere at jeg altså godt kan plante datteren foran tv'et en lørdag, eller hun tegner, leger med modellervoks, mens jeg ligger på sofaen.
Jeg tænker om din mand har fået nogen form for hjælp, jeg har gået på smerteklinik, fået hjælp til mine smerter, ved medicin, men også psykologhjælp. Jeg var i starten rigtig god til at klø på, for det kunne jeg før i tiden, men inden jeg nåede middag, så lå jeg på langs i sofaen, og havde så mange smerter jeg ikke kunne gå i 2-3 dage bagefter.
Jeg havde en psykolog som hjalp mig til at finde den middelvej, jeg havde brug for. At gøre badeværelset rent i bidder i løbet af dagen, så jeg ikke overanstrængte mig. Jeg skal gerne indrømme at alt det vi havde snakket om, jeg kunne sagtens se det. Men det var først da jeg stod med en positiv test, og vi ventede vores datter at jeg kunne se jeg SKULLE ligge mit liv om. Det handlede ikke længere om mig, jeg skulle fungere i hverdagen.
Jeg vil råde til at få manden afsted til lægen, få en henvisning til smerteklinik, hvis han ikke allerede har, få noget psykologhjælp, for det lyder som om der er mere end bare smerter som trætter ham.
OG DET ER IKKE EN SKAM AT FÅ HJÆLP TIL AT TAKLE SIN PSYKE OMKRING SINE SMERTER.
Giv ham et kærligt spark, nej du skal ikke være mor, men jeg tror han har brug for lidt støtte til at acceptere det
Og det vigtigste er accepten fra ens partner.