Min svigerinde er bange for alt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.418 visninger
17 svar
6 synes godt om
9. januar 2014

Anonym trådstarter

Min svigerinde, som i 10 år også har været min rigtig gode veninde, er bange for absolut alt. Eller angst... Det har hun været i al den tid, jeg har kendt hende. Efter hun har fået barn pakker hun det ind som at det er fordi, hun er en rigtig mor. Men hun var også bange før. I en periode var hun bange for at blive forfulgt, at en mand var så forelsket i hende, at han stod udenfor hendes teenageværelse og kiggede på hende om natten gennem vinduet. I en periode var hun meget bange for bakterier og for at blive alvorligt syg. Hun har flere gange været overbevist om at fejle forskellige ting, men ingen læge var dygtig nok til at se det, så hun fandt selv på lidelser - fx ved at google sig til dem. Nu fejler hendes søn også noget hele tiden, nogengange er han forkølet, men min svigerinde er sikker på at det er langt værre og er konstant bange. Hun er bange for lyde, fx vinden (eller alle andre kan høre at det er vinden) men hun råber med bange øjne "hvad var det?" Hun er bange for lugte (vi andre ved at det er lugten af et stearinlys, der er blevet pustet ud) men hun er sikker på at lejligheden brænder og styrter rundt for at tjekke i alle rum. Hun bliver panikslagen, når hendes mand skal ud og køre. Hvis jeg kommer 1 min. for sent ringer og sms´er hun som en vanvittig, fordi hun er bange for at blive brændt af. Kommer jeg 5 min. for sent (jeg overdriver ikke) møder jeg hende med våde og røde øjne. Hun er bange for at køre bil, og har ikke gjort det siden at hun fik kørekortet, hun tager hellere en taxa end bilen. Hun er bange for at blive syg af mad, som hun ikke selv har tilberedt, for man ved jo aldrig om folk gør det ordentligt. Hun er bange for at få et arbejde, for hvordan skal hun kunne klare det. Hun kan knap nok få det til at hænge sammen, selvom hun går hjemme og sønnens dagpleje ligger under 5 min. fra hjemmet. Hun er bange for at gå udenfor, når det regner.... Jeg kunne blive ved i en evighed.

Jeg holder meget af hende, og kan godt rumme hendes angst - men kunne dog ikke rejse på en 14 dages ferie med hende  

Men jeg bekymrer mig også meget om hende, og faktisk bruger enorm meget tid på at tænke over, hvad det er der foregår. Jeg har set veninder forsvinde ud af hendes liv, nogen for altid og nogen tager sig lange pauser, og jeg ved at det er pga ovenstående. 

Jeg er i tvivl om, hun overhovedet ser noget problem. Som sagt kalder hun sig en rigtig mor og med stor stolthed, jeg ser det som om at hun pakker det ind i noget, der ligaliser hendes problem. 

Jeg overhørte hendes mand sige til en ven, at han ikke vil lade sig sig styre af hendes angst -dvs han er udemærket klar over det. Og jeg har en anden gang hørt ham sige: Det er kun i dit hovede det sker. Hun blev der voldsomt vred og råbte ad ham. 

Skal jeg gøre noget, og i så fald hvad? Eller skal jeg bare 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. januar 2014

Mor til Majbørn

går hun til lægen eller noget? Fordi sådan noget der kan jo ofte medicineres ganske nemt...

Anmeld

9. januar 2014

dorthemus

Jeg sidder og blir bekymret for hendes søn. Hvad er det for et hjem at vokse op i; en mor der er angst for alt og en far der ikke tager det alvorligt.
Du må tage fat i din bror og få ham til at handle på det. ..nu!!

Anmeld

9. januar 2014

Anonym trådstarter

Mor til Majbørn skriver:

går hun til lægen eller noget? Fordi sådan noget der kan jo ofte medicineres ganske nemt...

Hun går til læge med fysiske skavanker, som fx en rift i fingeren. Skifter iøvrigt læge, som vi andre skifter sokker, fordi hun synes de er ukompetente. Jeg tror ikke at hun mener, der ellers er noget "galt" med hende. 

Spørger hun mig om jeg ikke var bange under fx stormen og jeg svarer: næ, det var jeg ikke, siger hun: jeg er nok også bare mere følsom end dig. Og i den dur...

Jeg er meget i tvivl om, jeg på nogen måder kan komme ind på det emne, uden at hun føler sig overfaldet

Anmeld

9. januar 2014

Anonym trådstarter

dorthemus skriver:

Jeg sidder og blir bekymret for hendes søn. Hvad er det for et hjem at vokse op i; en mor der er angst for alt og en far der ikke tager det alvorligt.

Det er jeg også. Min bror har ikke et tæt forhold til familien, overhovedet. Jeg er veninde med min svigerinde, og vi har et tæt forhold, så den ligger hos mig. 

Sønnen er velfungerende og trives, men får ikke sat grænser - moren er bange for at det kommer til at virke som skæld ud og det er.... farligt?!

Anmeld

9. januar 2014

dorthemus

Anonym skriver:

Det er jeg også. Min bror har ikke et tæt forhold til familien, overhovedet. Jeg er veninde med min svigerinde, og vi har et tæt forhold, så den ligger hos mig. 

Sønnen er velfungerende og trives, men får ikke sat grænser - moren er bange for at det kommer til at virke som skæld ud og det er.... farligt?!

Men du er nødt til At få din bror med på den.
Angst har det med at sætte spor, også hos børn der jo ser deres forældre som rollemodeller. Og hvis lugte og lyde får hende til at reagere som en skræmt mus, så vil hendes søn få samme angst for alt med tiden.

Anmeld

9. januar 2014

Anitta Kristiansen

Jeg vil mene hun skal have noget psykolog hjælp, så hun kan komme af med noget af det angst og finde roden til hendes angst, få det snakket igennem, og hun skal blive ved og støttes i det, nok gør hun alt som mor, men hvis hendes søn ikke får sat grænser vil det påvirke barnet i det lange løb og vil gøre det ekstremt svært for familie livet hvis drengen får lov til at gøre alt.
Så få søgt noget hjælp til hende, det burde der havde været gjort for mange år siden når hendes angst er så slemt, for der er sikkert en grund til hun har det som hun har.
Så din hjælp kan være at støtte hende i at få søgt den hjælp hun skal have, og er der ingen skam i, men der imod søger hun hjælp så hun kan kom videre i livet og alle kan få det meget bedre.
håber det kunne hjælpe.

Anmeld

9. januar 2014

Anonym trådstarter

dorthemus skriver:

Uh, jeg kan faktisk mærke at du rammer noget, som jeg nok ikke har tilladt mig selv at indrømme. For hun har været sådan i alle de år, jeg har kendt hende. Men først efter sønnens ankomst er det begyndt at bekymre mig. Forældrene skændes meget, og det er netop fordi min svigerinde er bange for alt og ser store problemer i alt, mens manden ikke får sat en stopper for det. Han siger hende imod, han er klar over problemet, men han får ikke gjort noget aktivt for at få hende til at indse, hvad det gør ved familien. Hun reagerer voldsomt, når der bliver "peget" på hendes adfærd. Måske han har givet op...

Anmeld

9. januar 2014

modesty

Min svigerinde, som i 10 år også har været min rigtig gode veninde, er bange for absolut alt. Eller angst... Det har hun været i al den tid, jeg har kendt hende. Efter hun har fået barn pakker hun det ind som at det er fordi, hun er en rigtig mor. Men hun var også bange før. I en periode var hun bange for at blive forfulgt, at en mand var så forelsket i hende, at han stod udenfor hendes teenageværelse og kiggede på hende om natten gennem vinduet. I en periode var hun meget bange for bakterier og for at blive alvorligt syg. Hun har flere gange været overbevist om at fejle forskellige ting, men ingen læge var dygtig nok til at se det, så hun fandt selv på lidelser - fx ved at google sig til dem. Nu fejler hendes søn også noget hele tiden, nogengange er han forkølet, men min svigerinde er sikker på at det er langt værre og er konstant bange. Hun er bange for lyde, fx vinden (eller alle andre kan høre at det er vinden) men hun råber med bange øjne "hvad var det?" Hun er bange for lugte (vi andre ved at det er lugten af et stearinlys, der er blevet pustet ud) men hun er sikker på at lejligheden brænder og styrter rundt for at tjekke i alle rum. Hun bliver panikslagen, når hendes mand skal ud og køre. Hvis jeg kommer 1 min. for sent ringer og sms´er hun som en vanvittig, fordi hun er bange for at blive brændt af. Kommer jeg 5 min. for sent (jeg overdriver ikke) møder jeg hende med våde og røde øjne. Hun er bange for at køre bil, og har ikke gjort det siden at hun fik kørekortet, hun tager hellere en taxa end bilen. Hun er bange for at blive syg af mad, som hun ikke selv har tilberedt, for man ved jo aldrig om folk gør det ordentligt. Hun er bange for at få et arbejde, for hvordan skal hun kunne klare det. Hun kan knap nok få det til at hænge sammen, selvom hun går hjemme og sønnens dagpleje ligger under 5 min. fra hjemmet. Hun er bange for at gå udenfor, når det regner.... Jeg kunne blive ved i en evighed.

Jeg holder meget af hende, og kan godt rumme hendes angst - men kunne dog ikke rejse på en 14 dages ferie med hende  

Men jeg bekymrer mig også meget om hende, og faktisk bruger enorm meget tid på at tænke over, hvad det er der foregår. Jeg har set veninder forsvinde ud af hendes liv, nogen for altid og nogen tager sig lange pauser, og jeg ved at det er pga ovenstående. 

Jeg er i tvivl om, hun overhovedet ser noget problem. Som sagt kalder hun sig en rigtig mor og med stor stolthed, jeg ser det som om at hun pakker det ind i noget, der ligaliser hendes problem. 

Jeg overhørte hendes mand sige til en ven, at han ikke vil lade sig sig styre af hendes angst -dvs han er udemærket klar over det. Og jeg har en anden gang hørt ham sige: Det er kun i dit hovede det sker. Hun blev der voldsomt vred og råbte ad ham. 

Skal jeg gøre noget, og i så fald hvad? Eller skal jeg bare 

Hun er psykisk syg og skal have hjælp. Uden at jeg vil kloge mig på diagnoser, lyder det som om hun  er neurotisk, og muligvis kan komme til at udvikle psykotisk adfærd på sigt. Den her slags sindslidelse bliver værre med tiden hvis den ikke bliver behandlet.

Som en anden også skriver, skal hun sandsynligvis på en form for medicinering, kombineret med noget terapi. 

Men det kræver jo at hun er klar over at der er et problem, og at hun er parat til at gøre noget ved det.

Det er svært at hendes mand ikke er engageret, ikke vil handle, og at den hænger på dig.

Jeg synes at du skal tage en alvorlig snak med din bror, også selvom I ikke er tætte. Og høre om det er det her liv han gerne vil have for sig selv, sin kone og ikke mindst deres barn. Fortæl ham at det ikke bliver bedre af at man ignorerer det, men kun værre. Prøv at se om ikke du kan få ham til at tage ansvar, så I begge to sammen kan få hende overtalt til at søge hjælp.

Anmeld

9. januar 2014

Anonym trådstarter

dorthemus skriver:

Men du er nødt til At få din bror med på den.
Angst har det med at sætte spor, også hos børn der jo ser deres forældre som rollemodeller. Og hvis lugte og lyde får hende til at reagere som en skræmt mus, så vil hendes søn få samme angst for alt med tiden.

Du har helt ret. Da de blev forældre, og skænderierne tog til, fandt jeg tre forskellige steder i deres nærområde, der tilbyder gratis psykolog og psykoterapi til småbørnsforældre. Hun sagde tak og det vil jeg lige kigge på, men bagefter føler hun ikke at det er nødvendigt. Jeg har tilbudt at tage med, lave en tid til hende, passe sønnen imens osv. for mindre end en uge sidst

Arg! Jeg er ved at løbe tør for ideer til, hvordan jeg skal gribe det an.  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.