Anonym skriver:
ja altså sådan helt konkret.?
Vi plejer at lade ham rase ud og finde ud a at han ikke får sin vilje, og så kan vi bagefter kramme og snakke lidt.
Men igår skulle vi ud a døren og havde småtravlt. Knægten skal have børstet tænder og jeg gør klar som altid og har i forvejen fortalt ham hvad der skal foregå. Da jeg står med tandbørsten og opmuntrende siger at nu skal vi lige have børstet tænderne, kammer han helt over, fordi han vil selv
Prøver at give ham min egen at lege med imens, men den bliver blot kastet væk. Siger til ham, i en bestemt tone, at det altså ikke nytter og vi SkAl have det klaret selvom han ikke har lyst. Han er stadig oppe i det røde felt. Ender med at børste hans tænder mens han ligger på gulvet og er vildt sur
Da han er faldet ned vil han kramme. Vi krammer og jeg snakker lidt om episoden med ham.
Min kæreste synes ikke jeg satte en grænse. Jeg synes selv jeg satte en grænse ved at være vedholdende selvom han var sur. Hmm. Synes det er vildt svært at vide i situationen hvad der vil være bedst. Min kæreste ville have insisteret på at han skulle sidde/stå op og få børstet tænder og ville derfor have taget ham på skødet og holdt fast. Det tror jeg så ikke der ville komme noget konstruktivt ud af. Han ville nok også have hævet stemmen en del mere end jeg. Men det vil jeg gerne undgå så vidt muligt.
hvad er jeres syn på sagen? Både i forholdt til denne specifikke situation, men kom også gerne med andre eksempler fra egne børn 
skal lige huske at skrive at vores søn er 2år og 2 måneder.
Hmm for at tage udgangspunkt i din situation her..
Som det aller første skal du måske se lidt anderledes på det.. hvis du selv eller din kæreste bliver vred eller ked af det, ser du det så som et anfald ? Jeg forbinder ordet med sygdom og noget uhåndterligt, måske det bare er mig...
Men derudover ville jeg anerkende og stadig pointere at det er mig der bestemmer..
Navn jeg kan se du er rigtig vred fordi du ger e selv vil børste dine tænder, men jeg børster dine tænder. Er tiden til det kan man jo sige, så kan du børste bagefter.
Fortsætter han med at være utærlig, ville jeg også som de kæreste tage ham på skødet holde ham, sige 'jeg bestemmer og nu børster jeg dine tænder' med andre ord du skal slet ikke spekulere over om der er en mulighed for at slippe for det er der ikke. Men tror ikke på det nogen sinde hjælper at hæve stemmen med mindre man vil en chok effekt, som jo kan være nødvendig i farlige situationer.
Men jeg kommer sq også til at hæve stemmen i frustration en gang i mellem..
Er han mere ked af det end vred ville jeg gå mere i dialog og spørger: ' er du ked af det fordi du gerne selv vil børste tænder' ' det kan jeg godt forstå du må selv børste dem når jeg er færdig'