4 årig MEGET bange for Karius og Baktus

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.630 visninger
13 svar
1 synes godt om
2. december 2013

Brams

Kære alle

Vi har en stor udfordring med vores dejlige prinsesse på 4 år. Hun har hørt/set Karius og Baktus på iPad´en og er efterfølgende blevet MEGET bange.

I starten tænkte jeg bare at det nok ville gå over, men nu efter 3-4 mdr. er hun stadig utrolig bange og vil ikke gå på toilet selv, hun står i hjørnet af både toilet, hendes værelse og hendes legeværelse med ryggen mod væggen. Hun er bange for at de komme efter hende og altså ikke i hende mund, men sådan rigtigt. Og hun drømmer også om dem om natten.

Jeg har prøvet at forklare hende at de ikke findes i virkeligheden, men det er ligesom om hun ikke tror på det. Vi har aldrig sagt til hende at Karius og Baktus kommer hvis hun ikke børster tænder, så det kan ikke være det der gør det.

Jeg er desperat og ved ikke hvad jeg skal gøre, har talt med BH som også har lagt mærke til, at hun ikke vil gå på toilet alene og de vil se om de kan hjælpe os med en løsning.

Er der nogen der har prøvet noget lign. og har et godt råd - alt modtages med kyshånd

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. december 2013

FamilenStorm

Hejsa..

Æv hvor synd for hende at hun er blevet så bange…

Hmm ved ikke hvad man kan gøre.. Det eneste der lige slog mig, var om I måske kunne prøve at kigge efter dem på toilettet og på hendes værelse.. Måske "finde" dem et neutralt sted og fortælle dem at de ikke skal komme her og at de skal bo et andet sted.. Så i måske sender dem væk sammen???

Ved ikke om det vil virke.. Vi har gjort det med vores pige på 3, da hun var sikker på at der boede nogle dyr under sengen… Så vi fulgte dem til døren og sagde at han boede de altså ikke.. Hun kiggede lige en ekstra gang om aftenen, hvor vi så snakkede om at vi jo havde sagt farvel til dem.. og derefter har der ikke været noget…

Ellers ved jeg ikke helt hvordan man kan gøre..

Anmeld

2. december 2013

Brams

FamilenStorm skriver:

Hejsa..

Æv hvor synd for hende at hun er blevet så bange…

Hmm ved ikke hvad man kan gøre.. Det eneste der lige slog mig, var om I måske kunne prøve at kigge efter dem på toilettet og på hendes værelse.. Måske "finde" dem et neutralt sted og fortælle dem at de ikke skal komme her og at de skal bo et andet sted.. Så i måske sender dem væk sammen???

Ved ikke om det vil virke.. Vi har gjort det med vores pige på 3, da hun var sikker på at der boede nogle dyr under sengen… Så vi fulgte dem til døren og sagde at han boede de altså ikke.. Hun kiggede lige en ekstra gang om aftenen, hvor vi så snakkede om at vi jo havde sagt farvel til dem.. og derefter har der ikke været noget…

Ellers ved jeg ikke helt hvordan man kan gøre..

Vi har indtil videre sagt at de slet ikke findes, for jeg viste ikke om det ville gøre det værre at jeg sagde "de gør dig ikke noget", for dermed at "siger" at de findes virkelig. Men det kan da være at jeg skal overveje det.

Anmeld

2. december 2013

Kløver

Ud over forslaget med at sende dem væk, kan du, alt efter hvor moden hun er, måske fortælle sandheden om kariøs og baktus, måske få hjælp af tandlægen hvor i undersøger tænderne ochir hun får at vide at man bruger kariøs og baktus til at fortælle små børn om hvorfor man skal børste tænder

Anmeld

2. december 2013

Brams

Maja84 skriver:

Ud over forslaget med at sende dem væk, kan du, alt efter hvor moden hun er, måske fortælle sandheden om kariøs og baktus, måske få hjælp af tandlægen hvor i undersøger tænderne ochir hun får at vide at man bruger kariøs og baktus til at fortælle små børn om hvorfor man skal børste tænder

Jeg vil bare nødigt gøre hende unødig bange for andre ting også, for så vil hun bekymre sig om de kommer i hendes tænder.

Skal måske også lige fortælle at hun er meget sensitiv og at hun spekulerer meget på alt ting

Derfor har vi med vilje heller ikke "truet" hende med at Karius og Baktus kommer hvis hun ikke børster tænder, for så ville hun bryde helt sammen.

Uhh hvor er det altså svært det her

Anmeld

2. december 2013

Kløver

Brams skriver:

Jeg vil bare nødigt gøre hende unødig bange for andre ting også, for så vil hun bekymre sig om de kommer i hendes tænder.

Skal måske også lige fortælle at hun er meget sensitiv og at hun spekulerer meget på alt ting

Derfor har vi med vilje heller ikke "truet" hende med at Karius og Baktus kommer hvis hun ikke børster tænder, for så ville hun bryde helt sammen.

Uhh hvor er det altså svært det her

Ja så dur forklaringsmetoden ikke ved bare den virker for nogle børn. Måske jeres sp har en god ide

Anmeld

2. december 2013

Brams

Maja84 skriver:

Ja så dur forklaringsmetoden ikke ved bare den virker for nogle børn. Måske jeres sp har en god ide

Kan man stadig ringe til SP når de er 4 år? Jeg troede at det sluttede ved besøget når de blev 3½ år. Det ville jo være fedt hvis man kunne det.

Anmeld

2. december 2013

FamilenStorm

Brams skriver:

Vi har indtil videre sagt at de slet ikke findes, for jeg viste ikke om det ville gøre det værre at jeg sagde "de gør dig ikke noget", for dermed at "siger" at de findes virkelig. Men det kan da være at jeg skal overveje det.

Det kan jeg sagtens følge dig… Det samme sagde vi om dyrene under sengen… Men da hun blev ved med at holde på at de var der, blev vi enige om at gå med på den og så følge dem til døren.. Hun var overbevist på at de var der…

Håber ihvertfald i kan finde en måde at få hende beroliget på.. I kunne evt. også prøve at snakke med børnehaven om det og i samarbejde med dem finde en måde at få omvendt hende på.. Kan være de har har nogle metoder der kan bruges…

Anmeld

2. december 2013

Brams

FamilenStorm skriver:

Det kan jeg sagtens følge dig… Det samme sagde vi om dyrene under sengen… Men da hun blev ved med at holde på at de var der, blev vi enige om at gå med på den og så følge dem til døren.. Hun var overbevist på at de var der…

Håber ihvertfald i kan finde en måde at få hende beroliget på.. I kunne evt. også prøve at snakke med børnehaven om det og i samarbejde med dem finde en måde at få omvendt hende på.. Kan være de har har nogle metoder der kan bruges…

Jeps, vi har nemlig inddraget BH så jeg håber det kaster noget godt af sig

Anmeld

2. december 2013

lineog4

Min datter (og min søn faktisk også) har været bange for ulve. Med min datter startede det med en reklame nede ved en p-plads. Jeg prøvede mange ting og det der hjalp men kun for en dag af gangen var at jeg gik ud og fulgte den ud af døren. For hende var det fantasien der løb løbsk og det kunne klares med fantasi.

Min søn blev efter et besøg i zoo bange for der kunne kravle korsedderkopper op af toilettet og han nægtede at gå på toiletter - krise... Med ham måtte vi tage den realistiske tilgang for han er en anden støbning, gammelklog og vil til bunds - nogen vil nok kalde ham sensitiv men jeg er af den gamle skole så kalder det noget andet  Vi læste alt hvad vi kunne om korsedderkopper både om giftige og ikke giftige, vi kunne så finde ud af de ikke kunne leve i vand, og så måtte vi læse om hvordan toilettet var osv osv osv for ham hjalp det jeg tog det alvorligt og forholdt mig nøgtern til det.

så to forskellige måder afhængigt af barnet, men også at vise det vist er meget normalt i den alder i hvert fald sket for begge mine - den mindste er kun 3 så venter på det endnu 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.