SanJose skriver:
Hvordan kommunikerer I så sammen, når han er afsted? Og hvor ofte sker det?
For det meste bliver det bare til chat på Facebook, som er ekstremt forsinket pga deres dårlige internetforbindelse ude på skibet. Sjældne gange bliver det til en kort samtale på Skype.
Hver morgen vågner jeg op til en sød morgenbesked og han skriver også altid godnat til mig igen. I løbet af dagen kan det godt blive til lidt snak alligevel. Én til to gange om ugen får jeg en lang mail om hvad der sker på skibet og mange andre ting.
Åhh, savner bare at snakke ordentlig med ham. Savner at ligge på sofaen og putte mig ind til ham. Der er bare så lang tid til medio februar, hvor han kommer hjem igen.
Gruer lidt for julen og hvordan det skal gå.
Har haft lidt af en nede dag i dag. Kommer tit, specielt her i starten, hvor alt bare er dumt.

Min mand er væk 5-6 uger af gangen. Vi skriver sammen dagligt - halleluja for iMessage! Ellers bruger vi viber - et program ligesom Skype, der kan man også chatte. Så ofte som muligt ringer vi sammen - helst hver dag for drengenes skyld.
Men jeg er også heldig - de sejler kun i Nordeuropa så der er for det meste fin mobilnet og det er med i vores budget at det koster bare noget mere i telefonregninger. Det skal der være plads til. Fx har han telia hvor der er lavet en aftale om at han ringer til danske priser i norge of sverige også

Engang - da vi begge var aspiranter hos Maersk så mailede vi sammen... Det var det eneste man kunne og helt i starten så mailede man til kaptajnen, som så printede mailen ud... Meget personligt

Nogengange synes jeg faktisk det med mailsene var en bedre ordning. Fordi man tog sig ro til at få det hele med og nød den der spænding når man ventede på svar.
Savnet er stort - og nogle dage er bare værre end andre. Men jeg nød også at være alene hjemme og have den frihed, som man normalt ikke har på samme måde i et fast forhold. Frihed til at være mig og gøre hvad jeg ville - når jeg ville, uden at være to om beslutningen. Og så være kærestekedelig når han var hjemme.
Nu hvor vi har fået børn er det lidt omvendt - så savner jeg min frihed når han er væk og glæder mig til han kommer hjem og tager drengene

En af de vigtigste ting i vores forhold er savnet til hinanden. Jeg er nyforelsket 6 gange om året, når han kommer hjem - ret godt gået efter 11 år synes jeg!
Vi skændes markant mindre end andre, er min fornemmelse. En vigtig regel som vi prøver at overholde er, ingen skænderier på mail eller i sms. Man kan kun misforståes - og det er aldrig godt. Hvis vi er uenige så er det pr. Telefon eller så må det vente til han kommer hjem. Det ødelægger alt for meget hvis man misforstår hinandens skrevne ord, og det sårer meget mere fordi det står på skrift og man altid vender tilbage og læser mailsene igen og igen.
Jeg savner også nærværet meget og det er en speciel måde at leve på! Og der er fordele og ulemper ved det hele. Men især nu hvor vi har fået børn, så har de en far der er 100% hjemme i 5-6 uger og har overskud og mulighed for at være en meget mere nærværende far og mand - istedet for en der kommer hjem træt kl 17.30 hver dag.
Nå lige lidt for nu - jeg må hellere sove videre