MMF og marcipan - kan det blandes??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. august 2009

ivfmarie

Det er en "voksen"-kage til min mor's fødselsdagsfest. Den skal spises i morgen.

Jeg blev bare trær af børnekager, og ville prøve noget estetisk (kan man mon kalde en kage det??)

Det er chokobunde med hvid chokocreme og hindbærmousse...

Vil I høre noget ironisk...
Jeg er gået på streng kur fra idag af - så jeg finder aldrig ud af hvordan den smager.. Meen jeg luskede mig til at smage lidt på fyldet i forgårs - og det var jumjum!!

Marie

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. august 2009

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Den er virkelig flot - så lige en inde på kagekonen.com, med samme net-mønster. Hvordan har du lavet det? Kagekonen har en særlig præger, men gider ikke investere i sådan en, hvis man selv kan lave det.

Anmeld

3. august 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
ivfmarie skriver:

Det er en "voksen"-kage til min mor's fødselsdagsfest. Den skal spises i morgen.

Jeg blev bare trær af børnekager, og ville prøve noget estetisk (kan man mon kalde en kage det??)

Det er chokobunde med hvid chokocreme og hindbærmousse...

Vil I høre noget ironisk...
Jeg er gået på streng kur fra idag af - så jeg finder aldrig ud af hvordan den smager.. Meen jeg luskede mig til at smage lidt på fyldet i forgårs - og det var jumjum!!

Marie

HAR du lavet den?! 

Jeg må se den!!!!

Jeg går jo og tænker på min mors 50 års kage til september og vil rigtig gerne se voksenkager!!!!...

fandt du ud af at blande de to ting??? det er jeg også meget nysgerrig på...
har dog aldrig prøvet at arbejde med mmf... men det må jeg snart!

Anmeld

3. august 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
ivfmarie skriver:

Så prøvede jeg med marcipan og mmf.. Jeg tilsatte ca en trdjedel marcipan da mmf'en var næsten færdigrørt.
Smagen blev meget bedre - mere marcipanagtig, ret lækker faktisk! Konsistensen var ok at arbejde med..  Men desværre mister mmf'en sin smukke matte hvide farve. Den bliver lidt mørkere, ikke meget, men dog ikke kridhvid. Og så bliver der bitte små "korn" af marcipan i overfladen - der kan ses hvis man vil...

Sådan her kom den til at se ud:

Undskyld - havde ikke set billedet... den er jo fantastisk!!!... Super mega god idé at blande det, så det smager af marcipan. Det må jeg virkelig også gøre. hvor er den FLOT!!!

Anmeld

1. september 2010

Wish upon a star

Hvornår blander du marsipanen i? før eller efter at der skal blandes farve i. Imens det er varm eller ...???

Anmeld

1. september 2010

Susan1978

Marie, kan du huske min prinsesse kage jeg lavede til en piges konfirmation.. der er al pynt lavet at 50% fint kornet marcipan og 50% wilton fondant.

pigen ønskede sig marcipan, men da man ikke kan modellere så godt med det, eller jeg kan ikke, så kontaktede jeg kagebutikken dengang og spurgte til råds..

det skal være det fintkornede.. dvs lübecker marcian eller sådan noget lign.

Det kommer også til at smage af marcipan.. den eneste forskel der er, er at det kan virke en smule mere gummiagtigt, hvert fald når det ikke er tørt..  (smagte ikke på noget der havde tørret længe)

så ja du kan godt blande.

Anmeld

1. september 2010

Susan1978

ivfmarie skriver:

Så prøvede jeg med marcipan og mmf.. Jeg tilsatte ca en trdjedel marcipan da mmf'en var næsten færdigrørt.
Smagen blev meget bedre - mere marcipanagtig, ret lækker faktisk! Konsistensen var ok at arbejde med..  Men desværre mister mmf'en sin smukke matte hvide farve. Den bliver lidt mørkere, ikke meget, men dog ikke kridhvid. Og så bliver der bitte små "korn" af marcipan i overfladen - der kan ses hvis man vil...

Sådan her kom den til at se ud:

du kan jo bare fave det en anden farve.. jeg farvede mit pink..

er overbevist om at grunden til at du har fået den der grynes overflade er fordi det er alm "julemarcipan" du har brugt. (altså ikke fintkornet.

Anmeld

2. september 2010

Anasmor

Man kan også være heldig ved sin bager og købe overtræksmarcipan, og så blande det med mmf, det virker også fint, og bliver ikke så grynet,  men er slet ikke så elastisk som almindelig fondant eller mmf.. Min mand er ikke særlig vild med mmf, men jeg erstatter nu 1 tsk af vandet med mandelessens, og nu spiser min søreme også mmf´en ??

Min opskrift med mandelessens

300 g haribo skum

6 spsk vand (tag en tsk vand fra de sidste spsk du putter i skummet)

3 spsk smagsneutral olie ( jeg bruger raps)

2 pakker flormelis

Smelt skummet i microovnen ved 50 %, og rør det helt glat,  hæld en pakke flormelis i røremaskinen, hæld den smeltede skum over flormelisen, kør rundt med dejkrogen til det er lidt samlet, hæld 1 tsk mandelessens i massen, og tilsæt den anden pakke flormelis...Lad maskinen køre til det er fuldstændig samlet

Grunden til at jeg venter med et tilsætte mandelessensen, er at noget af smagen kan fordampe ved høje temperaturer, så for at få samme resultat hver gang tilsætter jeg det senere...

Anmeld

2. september 2010

KajaHH

Nu har jeg kigget på en masse af jeres lækre kager, og jeg får jo helt lyst til at prøve at lave sådanne kager, indtil vidre har jeg holdt mig til helt alm. lagkager og skærekager, så nu kommer mit nok dumme spørgsmål, for jer som hender til det, men hvad er det der mmf som i alle skriver om, har godt forstået det har noget med pynten at gøre osv.men hvad består det lige af?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.