DitteFisk skriver:
Jeg faldt over denne artikel som blev delt på facebook
http://politiken.dk/indland/ECE547962/skaeldud-er-skidt-for-boern/
Jeg har selv skældt ud så sent som i dag og fik lidt røde ører da jeg læste dette. Først blev jeg lidt harm og tænkte, helt ærligt - endnu en artikel der skal fortælle mig hvordan jeg kan ødelægge mit barn - men jeg er bange for at vedkommende måske har fat i den lange ende.
Ville jeg skælde et andet voksent menneske ud?
Ja det ville jeg vel, hvis det slog mig! Men ikke hvis vedkommende ikke ville spiste sin aftensmad op - så der er jo nuancer.

jeg skælder som udgangspunkt ikke ud (hverken i mit job som pædagog i en børnehave eller som mor til min datter på 3 år). Dermed ikke sagt, at jeg ikke kan sætte grænser eller fortælle børnene/mit barn, hvad jeg finder rigtigt og forkert....!!!
I min optik opnår man ikke det ønskede (ikke på den lange bane i hvert fald) ved skideballer og skældud. Hvis man giver et barn på eks. 3-4 år en kæmpe skideballe, så står barnet af - man efterlader en trist følelse hos barnet i stedet for at give barnet muligheden for at efterrationalisere...!! I en skideballe mangler barnet ofte at modtage et budskab, som det reelt kan forholde sig til. Det mangler en tydelig forklaring, og det magler ofte også at blive stillet spørgsmål, så det kan reflektere over situationen!
Det er vigtigt at være tydelig overfor sit barn - være god til at sætte grænser, være bestemt men kærlig, og være opmærksom på at give barnet en forklaring, når man irettesætter, hæver stemmen eller synes at noget ikke er okay!
DET VIRKER!!! Jeg arbejder på en stue med livlige og glade børn i alderen 3-6 år. Der er FULD knald på...! Men faktisk er det UALMINDELIG sjældent, at børnene laver noget, som kræver, at man bliver rigtig gal...! Vi har kørt denne form for pædagogisk tænkning/tilgang i et par år efterhånden, og det er virkelig tankevækkende, hvor dejlig en atmosfære vi har.
Dermed ikke sagt, at man aldrig må blive gal - for det kan bestemt ikke undgås! Og alle reagerer af og til impulsivt uden at nå at tænke handlingen igennem først....!
Det lyder måske sådan lidt "puds-lige-glorien-agtigt", 

Men det er bestemt ikke ment sådan