9 årig søn afhængig af com.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. november 2013

MorDk

Hmm... jeg synes helt klart at I skal skære ned på hans forbrug. Det kan ikke være rigtig at børn skal være afhængige af computerspil og TV. Her er det altså forældrenes ansvar. Og jeg tænker at har man et barn der er blevet SÅ afhængig... så har man altså sovet lidt i timen. (sorry... men det mener jeg altså) Det er kun en selv man kan "takke" for man burde have holdt øje/sat grænser fra start.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. november 2013

*Pingvinen*

mor:) skriver:

Uanset hvilken interesse det er, så tænker jeg det er godt med lidt alsidighed og passe på med overforbug. Ligesom jeg ikke mener børn skal spille computer hele dagen, mener jeg heller ikke der skal læses bog hele dagen eller laves perleplader hele dagen osv.
Men det lyder som om han spiller det i mange timer hver dag?
Så jeg ville klart skære lidt ned for forbruget.
Men ved du om hans forbrug af computer er kommet af at han ikke har så mange venner længere eller forsvandt vennerne først efter han er begyndt at spille så meget?
Har I talt om hvorfor han ikke leger med sine venner mere?

Hej. Ja han spiller fri hver dag. Har talt om en del gange at det er vigtigt at variere sine interesser osv. Og det har gået fint at variere det, men her på det sidste har det taget lidt overhånd. Han er simpelthen ikke opsøgende ved sine venner mere. Vil hellere spille. Også er det, jeg synes, der går for vidt. Synes det er fint at spille, når de sidder et par venner sammen. Så er det noget andet. En relation og hygge.

Anmeld

27. november 2013

ano14316

Jeg har en forestilling om at man må spille f.eks. 1 time pr. Dag, man kan sp optjene mere tid ved at være ude at lege. 

Det er garanteret en helt andet problematik når min søn bliver så stor men måske kan overføre det til den tids problemer... 

Men tanken er i hvert fald at det skal være muligt at optjene mere spille tid på noget der modvirker spilleriet... 

Anmeld

27. november 2013

*Pingvinen*

MorDk skriver:

Hmm... jeg synes helt klart at I skal skære ned på hans forbrug. Det kan ikke være rigtig at børn skal være afhængige af computerspil og TV. Her er det altså forældrenes ansvar. Og jeg tænker at har man et barn der er blevet SÅ afhængig... så har man altså sovet lidt i timen. (sorry... men det mener jeg altså) Det er kun en selv man kan "takke" for man burde have holdt øje/sat grænser fra start.

Ja jeg burde nok havde taget det i opløbet, men jeg har ikke set at det var så stort et problem at han helt glemte sit fodbold. For det var første gang i dag. Ser det faktisk selv som om, jeg allerede tager det i opløbet.

Og set med egne erfaringer fra vores to større drenge på 14 og snart 16 år, så har de også været glade for at spille, men har kunnet kombinere det og aldrig glemt at komme til fodbold.

Anmeld

27. november 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
*Pingvinen* skriver:

Hej. Ja han spiller fri hver dag. Har talt om en del gange at det er vigtigt at variere sine interesser osv. Og det har gået fint at variere det, men her på det sidste har det taget lidt overhånd. Han er simpelthen ikke opsøgende ved sine venner mere. Vil hellere spille. Også er det, jeg synes, der går for vidt. Synes det er fint at spille, når de sidder et par venner sammen. Så er det noget andet. En relation og hygge.

Har du spurgt ham hvorfor han ikke opsøger sine venner mere?

Nu bliver det lidt teoretisk men skal til eksamen i medier og alle steder jeg har læst gør computerspil ikke afhængig, men er et symptom på noget.
Men da jeg ikke har en dreng i denne alder tænker jeg at du bedre ved om det er afhængighed eller symptom på noget?
Hvis han ikke går i klub, kunne det være en ide han startede til det? Det kan godt være han også vil spille computer der, men så kan det evt. være det bliver sammen med andre, så han alligevel vil være social?

Anmeld

27. november 2013

*Pingvinen*

mor:) skriver:

Har du spurgt ham hvorfor han ikke opsøger sine venner mere?

Nu bliver det lidt teoretisk men skal til eksamen i medier og alle steder jeg har læst gør computerspil ikke afhængig, men er et symptom på noget.
Men da jeg ikke har en dreng i denne alder tænker jeg at du bedre ved om det er afhængighed eller symptom på noget?
Hvis han ikke går i klub, kunne det være en ide han startede til det? Det kan godt være han også vil spille computer der, men så kan det evt. være det bliver sammen med andre, så han alligevel vil være social?

Vi har ikke sådan noget klub ved os. Ved ikke helt hvad det er.

Og afhængig afhængig... Tror bare han er meget glad for at spille. Og tror heller ikke, det er et symptom på noget. Han snakker over com med flere venner, når de spiller og bliver så opslugt af det, at han i dag glemte sit fodbold.

Vi har aftale om div pligter i hjemmet og det kører så fint. Men efter han er begyndt at spille mere og mere og derved også snakker over com med dem, der spiller disse spil, er der fysiske sociale netværk blevet skubbet i baggrunden.

Anmeld

27. november 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
*Pingvinen* skriver:

Vi har ikke sådan noget klub ved os. Ved ikke helt hvad det er.

Og afhængig afhængig... Tror bare han er meget glad for at spille. Og tror heller ikke, det er et symptom på noget. Han snakker over com med flere venner, når de spiller og bliver så opslugt af det, at han i dag glemte sit fodbold.

Vi har aftale om div pligter i hjemmet og det kører så fint. Men efter han er begyndt at spille mere og mere og derved også snakker over com med dem, der spiller disse spil, er der fysiske sociale netværk blevet skubbet i baggrunden.

Nå oki. Det er bare efter fritidshjem kan man komme i klub (fra 9år)
Nå det lyder nu ikke så isolerende og "farligt". Han er stadig social, omend det ikke er fysisk. Men går udfra han har det fint socialt på skolen og til fodbold. Så kan det være computer bare er lidt mere interessant end andet lige nu og det er der vel ikke noget galt i. Mener dog der burde være en form for begrænsning. Jeg går ikke ind for æggeuret som virker stressende i min verden, men han kan spille til du kommer hjem. så kam han stille og rolig spille færdig til du har fået overtøjet af og sådan og så kan du selv foreslå nogle aktiviter som kunne være sjove

Anmeld

27. november 2013

lineog4

Jeg tror godt man kan blive afhængig af computer - der er divergerende meninger om det, men har set for mange hvor det at flygte fra virkeligheden og kicket blev et must for at klare livet.

Du skriver det kun er sket en gang, og tænker at han uden at blive varskoet er blevet hevet ud af en god situation - det kan også gøre mig gnaven, så jeg ville nok ikke male fanden på væggen endnu men selvsagt være obs.

og med hensyn til begrænsninger må jeg indrømme uafhængigt af episoden synes jeg 3 timer om dagen er mere end rigeligt - 9 år hvad går han så i? 3. Eller 4. Klasse. Hvis 3. Ville jeg kræve han skulle i SFO frem for hjem og sidde og spille for sig selv.  Og hvis 4. Kan jeg dårligt forestille mig hvordan man kan nå mere end 3 timer, min datter går godt nok i klub men selv uden klub så med lektier, mad, familietid er der slet ikke 3 timer til skærm.... 

Anmeld

27. november 2013

tithi

*Pingvinen* skriver:

OMG hvor har vi lige haft et problem..

Vores 9 årige søn er simpelthen blevet så afhængig af sin com/spil at han helt glemmer at han skulle til fodbold. Vi nåede det lige, hvor jeg kørte ham, ellers plejer han at cykle selv.

Han flippede total, råbte og var fuldstændig lukket for indput, så jeg det endte faktisk med at jeg nægtede ham at spille com resten af dagen. Så flippede han endnu mere og dagen i morgen røg også.

I går havde han taget sin tablet med i skole, selvom vi har forbudt det. Han har gjort det før, hvor jeg har talt med ham om det, men i går havde han så gjort det igen. Så den er lagt væk nu.

Han plejer faktisk at have rigtig mange venner og legede med dem rigtig tit mange gange om ugen. Men nu er det hele gået i stå og alt hvad han tænker på, er den com/at spille.

Jeg tænker virkelig på, om ikke jeg bør skære det ned til at han først må spille com, når jeg er kommet hjem? På den måde er der i hvert fald skåret en del timer af. Også evt max 3 timer om dagen?

Andre der har oplevet det og har erfaring med det?

Jeg undrer mig lidt, når du skriver at han tidligere har haft meget samvær med venner, og dette er forsvundet. Det er måske muligt at der er sket noget i dette samvær? Har han problemer i skolen? Der er måske en bagvedliggende årsag til at han søger ind til computeren.

Jeg er lærer, og mener at der som regel vil være en årsag hvis adfærden ændres markant. Hvis jeg var dig, ville jeg forsøge at spørge ind til hvordan det går i skolen, hvem han snakker godt med, hvad de laver i frikvarteret, om han synes skolearbejdet er svært. Måske kontakte han lærer og spørge om de har bemærket en ændring i hans adfærd i skolen.  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.