9 årig søn afhængig af com.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.800 visninger
18 svar
20 synes godt om
27. november 2013

*Pingvinen*

OMG hvor har vi lige haft et problem..

Vores 9 årige søn er simpelthen blevet så afhængig af sin com/spil at han helt glemmer at han skulle til fodbold. Vi nåede det lige, hvor jeg kørte ham, ellers plejer han at cykle selv.

Han flippede total, råbte og var fuldstændig lukket for indput, så jeg det endte faktisk med at jeg nægtede ham at spille com resten af dagen. Så flippede han endnu mere og dagen i morgen røg også.

I går havde han taget sin tablet med i skole, selvom vi har forbudt det. Han har gjort det før, hvor jeg har talt med ham om det, men i går havde han så gjort det igen. Så den er lagt væk nu.

Han plejer faktisk at have rigtig mange venner og legede med dem rigtig tit mange gange om ugen. Men nu er det hele gået i stå og alt hvad han tænker på, er den com/at spille.

Jeg tænker virkelig på, om ikke jeg bør skære det ned til at han først må spille com, når jeg er kommet hjem? På den måde er der i hvert fald skåret en del timer af. Også evt max 3 timer om dagen?

Andre der har oplevet det og har erfaring med det?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. november 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Uanset hvilken interesse det er, så tænker jeg det er godt med lidt alsidighed og passe på med overforbug. Ligesom jeg ikke mener børn skal spille computer hele dagen, mener jeg heller ikke der skal læses bog hele dagen eller laves perleplader hele dagen osv.
Men det lyder som om han spiller det i mange timer hver dag?
Så jeg ville klart skære lidt ned for forbruget.
Men ved du om hans forbrug af computer er kommet af at han ikke har så mange venner længere eller forsvandt vennerne først efter han er begyndt at spille så meget?
Har I talt om hvorfor han ikke leger med sine venner mere?

Anmeld

27. november 2013

TNBC

*Pingvinen* skriver:

Vores 9 årige søn er simpelthen blevet så afhængig af sin com/spil at han helt glemmer at han skulle til fodbold. Vi nåede det lige, hvor jeg kørte ham, ellers plejer han at cykle selv.

Han flippede total, råbte og var fuldstændig lukket for indput, så jeg det endte faktisk med at jeg nægtede ham at spille com resten af dagen. Så flippede han endnu mere og dagen i morgen røg også.

I går havde han taget sin tablet med i skole, selvom vi har forbudt det. Han har gjort det før, hvor jeg har talt med ham om det, men i går havde han så gjort det igen. Så den er lagt væk nu.

Han plejer faktisk at have rigtig mange venner og legede med dem rigtig tit mange gange om ugen. Men nu er det hele gået i stå og alt hvad han tænker på, er den com/at spille.

Jeg tænker virkelig på, om ikke jeg bør skære det ned til at han først må spille com, når jeg er kommet hjem? På den måde er der i hvert fald skåret en del timer af. Også evt max 3 timer om dagen?

Min nevø spillede også meget eller var på youtube.. det blev skåret ned mellem hans mor og ham..

men ja din søn er afhængig... Står den på hans værelse?

Du kan jo sætte lås på, så han ikke selv kan tænde, så han ikke spiller hele dagen.. for hvis det er alt han tænker på, tror jeg ikke du kan lave en regel om at han kun må spille når du er hjemme.. for han kan jo sagtens gøre det når du ikke er der.

han er nød til at få af vide at det er dig der bestemmer, ellers er der jo ikke noget com. for som du siger, han har smuglet sin tablet med i skolen efter i har sagt nej.. han er nød til at lære at det er jer der bestemmer og sådan er det bare.

det er hårdt, men hvis han ikke lære det, vil han skide på hvad I siger og gøre hvad det passer ham.

Anmeld

27. november 2013

Pinkrose

Jeg tror jeg ville ligge den væk, og så når i kommer hjem må han have den indtil aftensmad tid, og bruge den til at geare ned efter en lang dag , og efter aftensmad så prøve at komme med andre input i kan lave, evt sammen

Anmeld

27. november 2013

SjeBets

Her er der kvoter på spille tid, det hedder en time om dagen, to-tre i weekenden.

jeg har en der snart bliver 9, så kan man spare sin kvote op hvis man ikke spiller en dag så vil den blive flyttet over til en anden dag, men den nulstilles hver uge, simpelhen fordi jeg vil ikke have et barn der spiller konstant, der er lektier, pligter, og andre ting jeg mener er lige så vigtig. Plus mange børn sover dårligt pga de sidder og spiller/bruger tablet/computere lige før de skal sove. Så den sidste time før min søn skal sove, så er der minus nogle af de ting, så kan han læse, det gør han så også og han sover så meget bedre end før vi indførte den regel.

Min han sneg hans tablet med i seng en aften for et stykke tid siden, efter den gang så er reglen af hans tablet skal jeg have når hans spilletid er slut, eller han ikke bruger den. Han har mugget lidt over det, men nu kører det rigtig godt.

Anmeld

27. november 2013

bøllen

*Pingvinen* skriver:

Åh gud JA - har 2 drenge som er TOATALt afhænging - dog af Ipad ( og computer )

Anmeld

27. november 2013

Frk. Himmelblå

Du kan roligt sige MAX 3 timer dagligt. Og indføre bestemte tidspunkter for, hvornår på dagen, det KAN foregå.

Kan godt forstå, det er svært, men her har du god grund til at stå lidt fast. Så må han være tosset i en periode, - det er for hans eget bedste, at han ikke bliver helt plim i hovedet af al den spillen...

Anmeld

27. november 2013

Frk. Himmelblå

Frk. Himmelblå skriver:

Du kan roligt sige MAX 3 timer dagligt. Og indføre bestemte tidspunkter for, hvornår på dagen, det KAN foregå.

Kan godt forstå, det er svært, men her har du god grund til at stå lidt fast. Så må han være tosset i en periode, - det er for hans eget bedste, at han ikke bliver helt plim i hovedet af al den spillen...

Og  ville nok selv sige max halvanden time i streg/pr. dag til en på 9...

Anmeld

27. november 2013

Astoria

Profilbillede for Astoria

Som forældre bliver i nødt til at undersøge om hans markante computerforbrug bare er et symptom. Det vil sige, om han egentlig har problemer på andre områder. Det kunne være i forhold til skolen eller vennerne. Hvis dette er tilfældet vil det selvfølgelig ikke virke efter hensigten bare at skære ned på computerforbruget. Hvis man har der svært, så kan computeren være en form for virkelighedsflugt. 

Hvis det bare er fordi han virkelig godt kan lide at spille, men måske ikke kan finde ud af at begrænse det, så ville jeg helt sikkert sætte nogle regler op. Det kan være han ikke selv kan styre det. Samtidig måske forsøge at aflede hans opmærksomhed fra computeren. Det kan være ved at tage i svømmehallen sammen, invitere hans venner over til pizza,  spille kort eller måske endda et videospil sammen med ham. Jeg mener godt computerspil kan være en interesse som mange andre, men det skal ikke gå udover hans almen velbefindende.  

Det er straks mere problematisk hvis han reelt er afhængig. For ja, det kan man godt. Det kan jeg ikke bedømme ud fra hvad du beskriver. Men hvis i har den mistanke, så skal det tages alvorligt. I det tilfælde vil det ikke hjælpe med et regelsæt. Der ville i hvertfald skulle tages helt andre metoder i brug for at han overholder de regler. Man bliver utrolig opfindsom i de situationer. Jeg var selv i stand til at omgå alle tænkelige forhindringer i en tidlig alder Men her ville man nok snarere være henne i et total forbud, samt måske professionel hjælp til at løse det. 

Så svaret afhænger af hvad årsagen til hans forbrug er, samt hvor omfattende det er. 

Anmeld

27. november 2013

Sisse Vinther

*Pingvinen* skriver:

Min storebror var lige sådan da vi var små (jeg var 6-7 og han var 9-10) vi boede i lejlighed og havde computer på hver vores værelse -jeg brugte ikke rigtig min, for forstod ikke lige princippet i det. Men han var helt midt af diverse pin-ball spil eller hvad det hedder, skak og andre strategispil. Og min mor slukkede for internettet fra 21:00 om aftenen (så han ikke stod op om natten og spillede, for det begyndte han på da der var verbalt forbud) og så til 15:00 eftermiddag hvor hun var hjemme igen. Men fra 15:00 - 21:00 sad han KUN ved pc. og hvis mor havde glemt at tænde for internettet sad han ved playstation eller game-boy. Han kom aldrig ud, og undgik aftensmad flere gange.
Til sidst konfiskerede min mor simpelthen alt hvad der hed spil. Og så sagde hun højest 1½-2 timer ved pc om dagen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.