Har sådan brug for gode råd- er helt fortvivlet og opgivende.
Min datter på 3 år, har et meget hidsig temperament. Når hun bliver sur kaster hun med ting, flytter rundt på vores møbler, bider (både sig selv og mig), smækker med dørene og ligger ellers på gulvet og råber og skriger. Det er små ting der kan vælte hendes verden, såsom hvis jeg kommer til at åbne døren og hun gerne ville eller hvis jeg nuser hendes hår og hun ikke lige ville have det osv.
Hver morgen er en stor kamp. Hun VIL selv tage tøj på og jeg kan overhovedet ikke få lov at hjælpe. Går der noget galt undervejs, f.eks. at tøjet driller, flipper hun helt ud og tager alt tøjet af igen og hvis der går noget galt inden vi skal ud af døren, smider hun igen alt tøjen, så hun står med numsen bar - også selvom hun har fået jakke og støvler på. Det er meget frustrerende og jeg er efterhånden hjælpeløs i forhold til hvad jeg skal gøre.
Jeg forsøget at holde roen, men når vi nogen gange har travlt og skal ud af døren, bliver jeg nød til at tvinge hende i tøjet.
I virkeligheden oplever jeg at det er bedst bare at lade hende være og rase ud, men det kan godt tage ihvertfald en halv time. Og jeg syntes måske heller ikke at hun skal have lov til at styre morgenen så meget og bare smidt tøjet så mange gange (ofte 3 gange hver morgen).
Jeg har læst meget om trodsalderen og er godt klar over at det er der hun er nu, samtidig er hun lige blevet storesøster for 1 måned siden og reagerer helt sikkert også på det.
Det jeg er i tvivl om, er hvordan jeg skal håndterer situationerne, især om morgenen, når vi står og skal ud af døren. Min mand møder tidligt på job, så jeg er alene med børnene hver morgen og behøves ikke skyndes mig nu hvor jeg går på barsel. Men når jeg skal have det til at gå op med at putte lillesøster på 4 uger i barnevognen og have storesøster klar, kan jeg ikke bare lade det trække ud i evigheder + at børnehaven gerne vil have børnene kommer senest kl 9, da aktiviteterne går i gang derefter.
Er der nogen med gode erfaringer derude, de vil dele eller forslag til hvordan jeg kan hjælpe hende og mig selv, så vi kan få en nogenlunde morgen, hvor jeg ikke også ender med at ryge op i det røde felt.
Det blev et langt indlæg, håber det giver mening og tak fordi du læste med så langt.