Anonym skriver:
Jeg er simpelthen ved at blive skør, jeg føler at jeg har det mest umulige barn af alle mødre! - Jeg elsker min datter og vil aldrig bytte hende for noget andet, hun er virkelig mit kæreste eje, men hun kan virkelig også blive en djævel!
Her kommer lidt info om problemerne.. :
Hun er 14 måneder gammel, fra hun bliver henter fra dagpleje kl. 14.30 indtil hun er kommet i seng, skriger hun næsten konstant, med lidt pauser, hun vil HELE TIDEN sidde ovenpå mig, ved siden af mig, løftes af mig eller generelt bare være ved mig, hun leger sjældent alene og det ærger mig, for hvis vi ikke var to herhjemme er jeg bange for vi aldrig fik aftensmad, da hun altid skal løftes.. Hvis jeg siger nej til at hun må gå med min telefon, skriger hun! - indtil hun får lov! - Hun vil ikke spise aftensmad før hun får lov at sidde på mit skød, hun kan ikke sove en hel nat uden at skrige mindst 7 gange, hun skriger i ca 5-10 min uden at der er noget galt, hun vågner bare.. - Jeg ved der er nogle tidspunkter hvor de har brug for mere tryghed end andre gange, men kan dette virkelig passe??
Det er startet for ca en måned siden, med at hun ikke vil høre, og ikke kan tåle et nej..
Hvordan bliver jeg bedre til at tackle situationer hvor hun gør noget hun ikke må+
Hvordan kan jeg få hende til at forstå at hun skal spise sin mad i sin egen stol?
Og hvad kan jeg gøre ved at hun ikke kan lege selv imens jeg laver mad?
Undskyld det lange indlæg.
Jeg drømmer om en glad pige som kan lege lidt selv imens jeg ordner nogle daglige ting, istedet for hun kun kan lege med mig.
forslag til afvenning af skrigeri.
slf afhænger det hele jo af baggrunden. men der kan forssøges, lige nu ved hun jo at hun kan opnå hvad hun vil, ved at skrige, jeg vil sige du er nødt til bare at sige nej og så også holde fast idet. hver gang du siger nej.... og giver efter (undskyldningen er underordnet) ved hun at det prøver hun bare igen, det er så dejlig en vane at komme i med de kære små (sarkasme kan forekomme)
mens du laver mad, kan du tage hende med i madlavningen, dvs motiver hende til at aktivere sig selv. giv hende en skål, et piskerid og en røreske evt lidt vand eller havregryn i skålen så hun kan se hun laver noget.
ang at tackle situationer, når min dreng smider sig på gulvet og græder er jeg begyndt at vende det i mit hoved så jeg næsten kan stå og fnise af det. det får de negative tanker væk og man bliver ikke så nemt ophidset selv. begynder mit barn at græde over noget han ikke må, siger jeg til ham han kan ligge eller sætte sig på gulvet og græde færdig og når han er færdig kan han komme og give mor en krammer. så afslutter vi grædescenen med et kram og er gode venner igen.
lige pt har vi selv et dilemma med hvem han mener der bestemmer, mor siger mor og barn siger barn. men det nu sjov nok at kunne smile til tingene indvendigt selvom barnet skal høre efter ;-)