Grundloven/Kontanthjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. november 2013

Liviana

millesofie skriver:

men den nye reform er i strid med grundloven 

jeg gider ærligt ikke finde de der paragraffer frem ligenu men har tjekket det (det har vi været nogle stykker om) 

jeg synes også det er meget mystisk at man kan vedtage noget som er imod vores lovgivning 
men ja den er jo vedtaget 
nu håber jeg så bare at dem som bliver hårdest ramt kender deres rettigheder 

og hov det opslag på facebokk er ikke korekt skrevet det hendviser ikke ordentligt til sandheden og er ikke direkte kopiret

Bare fordi I har været nogle stykker, der har set på nogle paragraffer, betyder det vel ikke, at reformen er i strid med grundloven, men blot at det er jeres mening? Altså, det er ikke for at være strid mod dig, men at komme frem til at en lov utvivlsomt strider imod Grundloven er altså ikke noget man som lægmand bare lige gør. Det er jo derfor, der er ansat en række eksperter hos ministerierne, til at vurdere den slags.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. november 2013

Carina:-)

jeg gider ærligt ikke finde de der paragraffer frem ligenu men har tjekket det (det har vi været nogle stykker om) 

jeg synes også det er meget mystisk at man kan vedtage noget som er imod vores lovgivning 

og hov det opslag på facebokk er ikke korekt skrevet det hendviser ikke ordentligt til sandheden og er ikke direkte kopiret

Jeg synes du skulle tage og læse grundloven igen.

Især § 75 stk 1 og 2 

Desuden synes jeg det er spøjst at man kan mene man ikke kan leve for 28.000 ,når det for mange ægtepar har været sådan altid.

Brug dog energien på at komme videre i livet ,frem for tåbelige facebookgrupper der ikke har styr på hvad de skriver.

De der gisninger om mystiske sammensværgelser osv gavner ikke nogen -slet ikke folk på kh.

Anmeld

22. november 2013

Janey

Profilbillede for Janey

Så er det vist ikke grundloven I har tjekket. Den kender jeg ret godt, og kapitel VIII er det afsnit, der omhandler vores borgerrettigheder. Dette kapitel består af 15 paragraffer, hvor paragraf 75 er den, der omhandler forsørgelse og den er formuleret præcis som Liviana skriver, og det er da godt nok svært at se, at den nye reform skulle være i strid med den bestemmelse uanset om man er for eller imod reformen.

Skulle nogen have lyst til at læse loven er den lige her (den er ikke ret lang):

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=45902

Anmeld

22. november 2013

Dut-ugle

Profilbillede for Dut-ugle
Bare lige for at alle kan læse den
Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

22. november 2013

Muhmi

Her er §75 i grundloven:

LOV nr 169 af 5/6/1953

Stk. 1. Til fremme af almenvellet bør det tilstræbes, at enhver arbejdsduelig borger har mulighed for arbejde på vilkår, der betrygger hans tilværelse. Stk. 2. Den, der ikke selv kan ernære sig eller sine, og hvis forsørgelse ikke påhviler nogen anden, er berettiget til hjælp af det offentlige, dog mod at underkaste sig de forpligtelser, som loven herom påbyder.

Jeg aner ikke hvordan det her skal tydes, men alligevel kan jeg dog ikke tyde noget som helst om at hvis der ikke er papir på hinanden har man ingen forsørgerpligt.

Kilde:  http://130.225.180.61/cfje/Lovbasen.nsf/0d0d06f8e1ae8472c1256ad90039fd4e/4ea3bb4195371affc1256abd00367d6c?OpenDocument

Anmeld

22. november 2013

Fru Hansen

Carina:-) skriver:

Jeg synes du skulle tage og læse grundloven igen.

Især § 75 stk 1 og 2 

Desuden synes jeg det er spøjst at man kan mene man ikke kan leve for 28.000 ,når det for mange ægtepar har været sådan altid.

Brug dog energien på at komme videre i livet ,frem for tåbelige facebookgrupper der ikke har styr på hvad de skriver.

De der gisninger om mystiske sammensværgelser osv gavner ikke nogen -slet ikke folk på kh.

Jeg er da helt enig. Faktisk mener jeg at det er helt på sin plads at sidestille ægtefolk og samlevende med hinanden.
Jeg ved dog ikke om det er muligt at skelne mellem kæreste-par og andre, f.eks. nogle der bare deles om en lejlighed af praktiske årsager og som på ingen måde er et par.

Anmeld

22. november 2013

Liviana

Nu blev jeg lige lidt interesseret i emnet, og fandt dette notat. Hvis nogen skulle være interesserede.

http://www.ft.dk/samling/20121/almdel/beu/spm/362/ svar/1054965/1250620.pdf

Anmeld

22. november 2013

Janey

Profilbillede for Janey

alle der bliver ramt af den nye reform og gensidig forsørgerpligt kan vinde en sag i dom stolen og i princippet kan du tage den op i menneskeheds dom stolen da reformen er imod vores egen grundlov hvilket jo giver sig selv er ulovligt 

Det vil være spild af tid og penge at tage sin sag til domstolene på det grundlag, du nævner, da den jo ikke er grundlovsstridig.

Det er altså heller ikke rigtigt, at sagen kan tages til menneskerettighedsdomstolen, da den kun behandler sager, hvor det påstås, at menneskerettighedskonventionen er overtrådt, og det omfatter ikke sager, hvor et land ikke overholder sin egen grundlov. Havde det været tilfældet, at reformen var i strid med den grundloven, ville det altså kun være muligt at føre sagen ved de danske domstole og ikke menneskerettighedsdomstolen. (Hvis man vil læse lidt om menneskerettighederne, står der lidt her http://www.justitsministeriet.dk/arbejdsomr%C3%A5der/international/menneskerettigheder/den-europ%C3%A6iske-menneskerettighedskonvention)

Jeg har heller ikke endeligt besluttet, hvad jeg egentlig mener om reformen, men jeg synes simpelthen, at det er synd at give nogle mennesker, der allerede står i en hård situation, falske forhåbninger om, at loven er ulovlig, og at deres situation måske slet ikke ændres alligevel, for det gør den uanset, hvad man måtte mene om reformen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.