Grundloven/Kontanthjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.494 visninger
17 svar
28 synes godt om
22. november 2013

Michelle88

Har ikke selv taget stilling til min mening om nye reform, da jeg er gift så hvis jeg stod i den situation ville jeg alligevel ikke kunne få noget.

Men så lige denne tekst på facebook og tænker hvis det er rigtigt det der står, om de så godt bare kan ændre det?
Der stod: Den nye kontanthjælpsreform i det stykke hvor der står at samlevende har gensidig forsørgelsespligt, strider imod grundloven, der stå i grundloven: § 75 stk 2 Et par, der lever sammen uden papir, har Ikke pligt til at forsørge hinanden. Børn har Ikke pligt til at forsørge deres forældre. Og forældrene har ikke pligt til at forsørge børn over 18 år

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. november 2013

Mor til Majbørn

det har jeg slet ikk set noget om... Men det var da lidt interessant, hvis det er rigtigt.

Jeg er ikke inde i KH-reformen, men jeg kan godt se, at den virker lidt voldsomt for mange folk....

Anmeld

22. november 2013

millesofie

de er sandt den ny reform er i mod grundloven 

Anmeld

22. november 2013

Michelle88

millesofie skriver:

de er sandt den ny reform er i mod grundloven 

Okay.. Troede nemlig at man skulle følge grundloven, så vidste ikke om det var sandt..

Anmeld

22. november 2013

millesofie

Michelle88 skriver:

Okay.. Troede nemlig at man skulle følge grundloven, så vidste ikke om det var sandt..

alle der bliver ramt af den nye reform og gensidig forsørgerpligt kan vinde en sag i dom stolen og i princippet kan du tage den op i menneskeheds dom stolen da reformen er imod vores egen grundlov hvilket jo giver sig selv er ulovligt 

Anmeld

22. november 2013

Liviana

Michelle88 skriver:

Har ikke selv taget stilling til min mening om nye reform, da jeg er gift så hvis jeg stod i den situation ville jeg alligevel ikke kunne få noget.

Men så lige denne tekst på facebook og tænker hvis det er rigtigt det der står, om de så godt bare kan ændre det?
Der stod: Den nye kontanthjælpsreform i det stykke hvor der står at samlevende har gensidig forsørgelsespligt, strider imod grundloven, der stå i grundloven: § 75 stk 2 Et par, der lever sammen uden papir, har Ikke pligt til at forsørge hinanden. Børn har Ikke pligt til at forsørge deres forældre. Og forældrene har ikke pligt til at forsørge børn over 18 år

Jeg har ikke set det pågældende opslag på Facebook, men jeg tvivler meget på, at reformen er i strid med Grundloven. Alle lovforslag der fremsættes i Folketinget (og dermed bliver vedtaget som love), bliver nøje vurderet i forhold Grundloven og andre grundlæggende rettigheder, f.eks. den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Jeg formoder, at det også er sket i dette tilfælde. Desuden, hvis en eller flere personer lagde sag an ved domstolene mod regeringen med påstand om, at reformen er i strid med Grundloven, er det meget usandsynligt, at domstolen ville komme frem til, at reformen er i strid med Grundloven, da det er meget usædvanligt at domstolene underkender en lov vedtaget i Folketinget som grundlovsstridig.

Bare lige til opklaring af dit spørgsmål

Anmeld

22. november 2013

Liviana

Michelle88 skriver:

Og så står der i virkeligheden dette i Grundlovens paragraf 75, stk. 2:

"Den, der ikke kan ernære sig eller sine, og hvis forsørgelse ikke påhviler nogen anden, er berettiget til hjælp af det offentlige, dog mod at underkaste sig de forpligtigelser, som loven herom byder. "

Unægtelig en noget anden ordlyd end facebookopslaget

Anmeld

22. november 2013

Michelle88

Og så står der i virkeligheden dette i Grundlovens paragraf 75, stk. 2:

"Den, der ikke kan ernære sig eller sine, og hvis forsørgelse ikke påhviler nogen anden, er berettiget til hjælp af det offentlige, dog mod at underkaste sig de forpligtigelser, som loven herom byder. "

Unægtelig en noget anden ordlyd end facebookopslaget

Ja det må man sige lyder lidt anderledes Dem der har skrevet det på facebook, har nok tolket det som de bedst synes om..

Anmeld

22. november 2013

Liviana

Michelle88 skriver:

Ja det må man sige lyder lidt anderledes Dem der har skrevet det på facebook, har nok tolket det som de bedst synes om..

Ja, det lyder sådan

Anmeld

22. november 2013

millesofie

Ja, det lyder sådan

men den nye reform er i strid med grundloven 

jeg gider ærligt ikke finde de der paragraffer frem ligenu men har tjekket det (det har vi været nogle stykker om) 

jeg synes også det er meget mystisk at man kan vedtage noget som er imod vores lovgivning 
men ja den er jo vedtaget 
nu håber jeg så bare at dem som bliver hårdest ramt kender deres rettigheder 

og hov det opslag på facebokk er ikke korekt skrevet det hendviser ikke ordentligt til sandheden og er ikke direkte kopiret

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.