Janne T. skriver:
Åh ja. Rose er en helt særlig lille pige. Der er altid et eller andet - typisk søvnen
Lige pt har vi en midlertidig løsning på søvnen ved at jeg sover inde hos hende, det hjælper lidt. Men det nye problem er mad.
Jeg mistænker lidt at Rose har arvet visse af mine højsensitive træk, og det er derfor hun fx bøvler med søvnen og også maden.
Rose har aldrig været særlig madglad! Hun er en almindelig størrelse 2 årig på 12,5 kilo og 88 cm, men madglæden.. Nah!
Allerede fra vi startede på overgangskost var hun ikke rigtig villig til at udvide sin smagshorisont, hun spyttede ud og spyttede ud. Og herhjemme har hun aldrig spist ret meget og har ikke været ville til at spise nye ting.
Gud ske lov spiser hun som regel normalt nok i vuggestuen, og det er helt sikkert derfor hun holder vægten så fint, men hun spiser den madpakke vi giver med, og vi må endelig ikke eksperimentere med indholdet, så spiser hun det ikke!
For bare at tage en dag som i dag har den madmæssigt set sådan her ud:
Morgenmad: Ingenting! Hun nægtede at spise noget
Formiddag: En smule frugt i VS
Frokost: En hel rugbrød med pålæg (figenpålæg og makreltomat) og en halv banan + en ostehaps
Eftermiddagsmadpakke: Halv rugbrød med kødpølse
Eftermiddag hjemme: En ostehaps
Aftensmad: Ville ikke have noget
Aften: Vi håber at få noget i hende!
Som i kan se spiser hun fint i vuggestuen, men herhjemme går det totalt i hårdknude. Jeg ved virkelig ikke hvorfor, men det bliver værre og værre og er virkelig en kilde til mange grå hår! Jeg vil så gerne have en sund og varieret kost i hende, men mest af alt vil jeg bare gerne have hun spiser! For det er jo et problem i weekender og i ferier hvor hun altså ikke er i vuggestuen
I weekenden spiser hun stort set ikke noget.
Jeg har læst meget om spiseproblemer, og vi gør meget ud af ikke at kommentere på hendes spisning. Dvs. vi ikke presser hende hverken direkte eller indirekte, hun får ikke ros når hun spiser, og heller ikke ris når hun ikke spiser. Hun er med til at dække bord, af og til med til at alve mad, og vi stiller maden på bordet, så hun selv kan sige til og fra og ikke føler sig presset af vi har lagt noget på tallerknen. Vi har self. også tidligere prøvet at øse op for hende.
Men hun vil bare ikke! Hun nægter! Hun kan komme og sige "spise spise!" men når det så kommer til stykket vil hun ikke have.
Og det er uvilje, det er ikke kræsenhed.
Fx i aften, så spiste vi rugbrød. Hun peger på noget pålæg og beder mig komme det på for hende. Det gør jeg så, giver hende rugbrøden. "Nej!" siger hun, skubber rugbrøden fra sig og nægter. Beder om at jeg kommer noget andet pålæg på, det gør jeg så, samme show.
Jeg er så ked af det her problem, jeg synes det er noget lort! Vi har ikke nogle problemer ellers herhjemme, vi hygger rigtig meget og er glade, der er masser af kærlighed, omsorg, passende forventninger mv. Hun er også begyndt at tabe sig.
Vores SP siger bare, at vi skal prøve de ting vi allerede har prøvet.
Jeg har en aftale om at ringe og snakke med børneergoterapeut med speciale i børn med spisevægring på fredag, men jeg vil rigtig gerne høre om i har nogle råd og forslag.
Herhjemme har vi en dreng på 4 år som er sensitiv. Og vi har problemer med mad eller dvs han spiser ikke varmt mad. Og først de sidste par måneder han har siddet med ved bords og endnu er det ikke altid han gør.
han spiser godt om dagen, madpakke og boller eftermiddag samt frugt/grønt. Jeg har valgt ikke at have fokus på mad situationen og har ikke presset ham til at sidde ved bords, at den årsag det har været skrig og skrål = mange kampe. Af hensyn til storebror som også er sensitiv har vi valgt den kamp fra.
jeg er af den holdning at man ikke " laver " kræsen børn. Nogle børn har bare et andet forhold til mad. Jeg har altid forsvoret på at det mad der kom på bordet var det der blev spist. Indtil vi fik lillebror som er meget sensitiv på dette område.
jeg tror på det er vigtig IKKE at gøre det til et problem og sætte unødvendigt fokus på spisesituationen. Og lade barnet udvikle lysten til at spise ved at servere nye ting uden at presse på.
Her tilbyder vi maden vi andre får, men acceptere at han siger nej. Bliver han sulten efterfølgende hedder det rugbrød eller havregryn.