Spiseproblemer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.209 visninger
18 svar
4 synes godt om
20. november 2013

StudPsyk

Åh ja. Rose er en helt særlig lille pige. Der er altid et eller andet - typisk søvnen Lige pt har vi en midlertidig løsning på søvnen ved at jeg sover inde hos hende, det hjælper lidt. Men det nye problem er mad.

Jeg mistænker lidt at Rose har arvet visse af mine højsensitive træk, og det er derfor hun fx bøvler med søvnen og også maden.

Rose har aldrig været særlig madglad! Hun er en almindelig størrelse 2 årig på 12,5 kilo og 88 cm, men madglæden.. Nah!

Allerede fra vi startede på overgangskost var hun ikke rigtig villig til at udvide sin smagshorisont, hun spyttede ud og spyttede ud. Og herhjemme har hun aldrig spist ret meget og har ikke været ville til at spise nye ting.

Gud ske lov spiser hun som regel normalt nok i vuggestuen, og det er helt sikkert derfor hun holder vægten så fint, men hun spiser den madpakke vi giver med, og vi må endelig ikke eksperimentere med indholdet, så spiser hun det ikke!

For bare at tage en dag som i dag har den madmæssigt set sådan her ud:

Morgenmad: Ingenting! Hun nægtede at spise noget
Formiddag: En smule frugt i VS
Frokost: En hel rugbrød med pålæg (figenpålæg og makreltomat) og en halv banan + en ostehaps
Eftermiddagsmadpakke: Halv rugbrød med kødpølse
Eftermiddag hjemme: En ostehaps
Aftensmad: Ville ikke have noget
Aften: Vi håber at få noget i hende!

Som i kan se spiser hun fint i vuggestuen, men herhjemme går det totalt i hårdknude. Jeg ved virkelig ikke hvorfor, men det bliver værre og værre og er virkelig en kilde til mange grå hår! Jeg vil så gerne have en sund og varieret kost i hende, men mest af alt vil jeg bare gerne have hun spiser! For det er jo et problem i weekender og i ferier hvor hun altså ikke er i vuggestuen I weekenden spiser hun stort set ikke noget.

Jeg har læst meget om spiseproblemer, og vi gør meget ud af ikke at kommentere på hendes spisning. Dvs. vi ikke presser hende hverken direkte eller indirekte, hun får ikke ros når hun spiser, og heller ikke ris når hun ikke spiser. Hun er med til at dække bord, af og til med til at alve mad, og vi stiller maden på bordet, så hun selv kan sige til og fra og ikke føler sig presset af vi har lagt noget på tallerknen. Vi har self. også tidligere prøvet at øse op for hende.

Men hun vil bare ikke! Hun nægter! Hun kan komme og sige "spise spise!" men når det så kommer til stykket vil hun ikke have.

Og det er uvilje, det er ikke kræsenhed.

Fx i aften, så spiste vi rugbrød. Hun peger på noget pålæg og beder mig komme det på for hende. Det gør jeg så, giver hende rugbrøden. "Nej!" siger hun, skubber rugbrøden fra sig og nægter. Beder om at jeg kommer noget andet pålæg på, det gør jeg så, samme show.

Jeg er så ked af det her problem, jeg synes det er noget lort! Vi har ikke nogle problemer ellers herhjemme, vi hygger rigtig meget og er glade, der er masser af kærlighed, omsorg, passende forventninger mv. Hun er også begyndt at tabe sig.

Vores SP siger bare, at vi skal prøve de ting vi allerede har prøvet.

Jeg har en aftale om at ringe og snakke med børneergoterapeut med speciale i børn med spisevægring på fredag, men jeg vil rigtig gerne høre om i har nogle råd og forslag.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. november 2013

lineog4

Synes alle mine børn har været sådan i 2 års alderen og godt ind i 3 års alderen. Især min datter var slem, og nu spiser hun som en mejetærsker ;-) hun kunne have en dag hvor hun kun spiste i vuggestue/børnehave på en hel dag. Lige pt spiser lillemanden på 3 ikke aftensmad, han kommer jeg er sulten, jeg har ondt i maven og så når han sætter sig ryger der intet ned.

Det er ikke for at negligere, og synes I skal få alle de råd i kan, men synes bare jeg hører det tit om børn på 2-3 år og efter der kommer alderen hvor maden ikke må røre hinanden på tallerken, puhahvis kødsaucen rørte pastaen så var det slut med mad for min datter.... 

Anmeld

20. november 2013

lineog4

Og så bAre nysgerrig, er der ikke mad i vuggestuen?

Anmeld

20. november 2013

StudPsyk

lineog4 skriver:

Og så bAre nysgerrig, er der ikke mad i vuggestuen?

Svarer lige på resten senere, men nej, det har vi forældre nedstemt

Anmeld

20. november 2013

lineog4

Janne T. skriver:

Svarer lige på resten senere, men nej, det har vi forældre nedstemt

Okay - det er kun fordi det var sådan jeg overlevede oppe i hovedet når mine børn havde en periode hvor de ikke spiste, så vidste jeg de havde spist fod mad i vuggestue og børnehave, varieret, grønt, og og og og her hjemme var det så hvis jeg var heldig en bid af et stykke rugbrød  Og weekender måtte bare gå udfra hun vel spiste før hun døde af sult for hun kunne sagtens gå en weekend på en bid rugbrød og gulerod.... 

Der er mindste manden heldigvis meget sulten om morgen og spiser sin havregrød. 

Anmeld

20. november 2013

Aabye

Vi har jo haft det samme problem med vores nu snart 3 årige dreng.. han er virkelig speciel med mad i sær herhjemme.. I dagplejen spiser han nærmest alt der bliver serveret. 

Vi har prøvet SÅ mange forskellige ting: 
ignorering - virkede ikke :/

at han SKULLE sidde ved bordet til vi andre havde spist - virkede heller ikke..

Han SKULLE smage - virkede totalt modsat.

Han kunne selv bestemme - så gjorde han som din Rose. 

Vi øste op for ham uden han var medbestemmende - det virkede sjovt nok heller ikke.. 

Men det der HAR virket for os var ros i KÆMPE mængder bare han spiste et micro lille stykke kartoffel. og DET virkede. 
Og samtidig brugte vi omvendt psykologi på ham: "Ej Marcus, du kan jo slet ikke lide mad.." svaret: Jooooo jeg kan.. Marcus eeeeelsker mad.. "Ej Marcus, det passer jo ikke, du spiser jo ikke noget..." Joooooo, se mor.. Marcus spiser frikadeller.. 

Og jeg kan love dig for at det har væltet kegler herhjemme.. 
Han blev rigtig slem efter lillebror blev født. 

Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget, men jeg VED hvor frustrerende det kan være at have et barn der bare nægter at spise, for man når sku at blive vildt bekymret for det lille pus.

Især når man (som i vores tilfælde) har en sundhedsplejerske der hele hans liv har sagt: "Han er alt for tynd, giv ham mere mad, mere fedtstof i maden... bla bla bla".. Hun er først stoppet med at sige de her ting efter jeg blev arrig og spurgte hende hvad f**** hun havde tænkt sig.. om det virkelig var rigtigt at jeg skulle stoppe en tragt i halsen på knægten.. Man kan jo ikke tvinge ungen selvom man nogen gange har liiiiidt lyst til det.. :/

Anmeld

20. november 2013

Tulle28

Jeg synes nu altså at hun lyder ret normal ift hendes alder - ihvertfald sammenlignet med de børn jeg kender

Har hun fået de sidste kindtænder? De kommer jo i 2 års alderen. Tænker de nok er lidt ømme når de bryder frem.

Anmeld

20. november 2013

Happiness

Åh ja. Rose er en helt særlig lille pige. Der er altid et eller andet - typisk søvnen Lige pt har vi en midlertidig løsning på søvnen ved at jeg sover inde hos hende, det hjælper lidt. Men det nye problem er mad.

Jeg mistænker lidt at Rose har arvet visse af mine højsensitive træk, og det er derfor hun fx bøvler med søvnen og også maden.

Rose har aldrig været særlig madglad! Hun er en almindelig størrelse 2 årig på 12,5 kilo og 88 cm, men madglæden.. Nah!

Allerede fra vi startede på overgangskost var hun ikke rigtig villig til at udvide sin smagshorisont, hun spyttede ud og spyttede ud. Og herhjemme har hun aldrig spist ret meget og har ikke været ville til at spise nye ting.

Gud ske lov spiser hun som regel normalt nok i vuggestuen, og det er helt sikkert derfor hun holder vægten så fint, men hun spiser den madpakke vi giver med, og vi må endelig ikke eksperimentere med indholdet, så spiser hun det ikke!

For bare at tage en dag som i dag har den madmæssigt set sådan her ud:

Morgenmad: Ingenting! Hun nægtede at spise noget
Formiddag: En smule frugt i VS
Frokost: En hel rugbrød med pålæg (figenpålæg og makreltomat) og en halv banan + en ostehaps
Eftermiddagsmadpakke: Halv rugbrød med kødpølse
Eftermiddag hjemme: En ostehaps
Aftensmad: Ville ikke have noget
Aften: Vi håber at få noget i hende!

Som i kan se spiser hun fint i vuggestuen, men herhjemme går det totalt i hårdknude. Jeg ved virkelig ikke hvorfor, men det bliver værre og værre og er virkelig en kilde til mange grå hår! Jeg vil så gerne have en sund og varieret kost i hende, men mest af alt vil jeg bare gerne have hun spiser! For det er jo et problem i weekender og i ferier hvor hun altså ikke er i vuggestuen I weekenden spiser hun stort set ikke noget.

Jeg har læst meget om spiseproblemer, og vi gør meget ud af ikke at kommentere på hendes spisning. Dvs. vi ikke presser hende hverken direkte eller indirekte, hun får ikke ros når hun spiser, og heller ikke ris når hun ikke spiser. Hun er med til at dække bord, af og til med til at alve mad, og vi stiller maden på bordet, så hun selv kan sige til og fra og ikke føler sig presset af vi har lagt noget på tallerknen. Vi har self. også tidligere prøvet at øse op for hende.

Men hun vil bare ikke! Hun nægter! Hun kan komme og sige "spise spise!" men når det så kommer til stykket vil hun ikke have.

Og det er uvilje, det er ikke kræsenhed.

Fx i aften, så spiste vi rugbrød. Hun peger på noget pålæg og beder mig komme det på for hende. Det gør jeg så, giver hende rugbrøden. "Nej!" siger hun, skubber rugbrøden fra sig og nægter. Beder om at jeg kommer noget andet pålæg på, det gør jeg så, samme show.

Jeg er så ked af det her problem, jeg synes det er noget lort! Vi har ikke nogle problemer ellers herhjemme, vi hygger rigtig meget og er glade, der er masser af kærlighed, omsorg, passende forventninger mv. Hun er også begyndt at tabe sig.

Vores SP siger bare, at vi skal prøve de ting vi allerede har prøvet.

Jeg har en aftale om at ringe og snakke med børneergoterapeut med speciale i børn med spisevægring på fredag, men jeg vil rigtig gerne høre om i har nogle råd og forslag.

Nu har jeg en madglad dreng. Men han er ogå inde i en periode hvor han ikke rigtigt pier herhjemme. Og sover virkelig dårligt (Ved godt at det altid har været et problem hos jer med søvnen). Tror det med maden har stået på i 3-4 måneder nu. Og han spiser også helt fint i vuggestuen! Der kalder de ham altædende, da han seriøst rydder sin madpakke hver dag. Og jeg pakker ikke så lidt

Men hjemme er det en helt anden sag. Det skal så siges at han stort set altid spiser morgenmad. Men aftensmad kommer der stort set intet ned af. Idag spiste han 3 lange pastaer og det var det! Nogle dage spiser han intet! 

Vi snakkede med vuggestuen om det, og de siger at det er normalt for 2-3 årige børn at de tager sådan "strejke perioder". Ligesom tigerspring hvor børnene sover dårligt, (og dog spiser mere) så gennemgår de sådanne spring gennem hele livet. Og især 2-3årige som øver sig i at være selvstændige er et kæmpe spring. De skal nok spise når de er sultne, men de bruger simpelthen deres kræfter andetsteds. Og så længe de ikke bliver undervægtige, så skal man ikke bekymre sig.

Jeg ved selvf. ikke om det er det samme. Men Rose er jo nogle måneder yngre end min Lukas (han er fra juli 2011), så det kunne jo være.

Anmeld

20. november 2013

Muffinmus

Begge de store har været igenne de der-jeg vil ikke spise perioder...de får hvad de vil have i den tid..er det fire leverpostejsmadder så får det det hele dagen, er det bananer så får de det....
Men nu de er større er det nemmere at snakke med dem og manden, det ér svært når de er små. Dara er snart 19 mdr pg hun er ikke kommet til den der anti-spise periode, og måske kommer den ikke. Men den går som regel væk af sig selv...

Anmeld

21. november 2013

StudPsyk

lineog4 skriver:

Synes alle mine børn har været sådan i 2 års alderen og godt ind i 3 års alderen. Især min datter var slem, og nu spiser hun som en mejetærsker ;-) hun kunne have en dag hvor hun kun spiste i vuggestue/børnehave på en hel dag. Lige pt spiser lillemanden på 3 ikke aftensmad, han kommer jeg er sulten, jeg har ondt i maven og så når han sætter sig ryger der intet ned.

Det er ikke for at negligere, og synes I skal få alle de råd i kan, men synes bare jeg hører det tit om børn på 2-3 år og efter der kommer alderen hvor maden ikke må røre hinanden på tallerken, puhahvis kødsaucen rørte pastaen så var det slut med mad for min datter.... 

Jeg er glad for du siger at det er normalt, for det fylder godt nok meget. Jeg er bare så meget i tvivl om det så er bedst bare at give hende hvad hun vil spise, om så det er frugtyoghurt, eller om man skal holde fast i der kun er et par ting at vælge mellem

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.