Hvornår holdte I op med at holde stor fødselsdag

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.905 visninger
15 svar
14 synes godt om
16. november 2013

aarhusmor

Jeg ved godt det ikke er alle der holder klassefødselsdag, men jeg er interésseret i at høre hvornår børnene selv ønsker at stoppe med det.

Man har vedtaget at vi skal invitere alle, men at man så må slå det sammen med andre fra klassen.

Men hvornår stopper det naturligt? Altså fx. så vil 13 årige måske ikke have hele klassen med hjem osv.?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. november 2013

IT-nørd

aarhusmor skriver:

Jeg ved godt det ikke er alle der holder klassefødselsdag, men jeg er interésseret i at høre hvornår børnene selv ønsker at stoppe med det.

Man har vedtaget at vi skal invitere alle, men at man så må slå det sammen med andre fra klassen.

Men hvornår stopper det naturligt? Altså fx. så vil 13 årige måske ikke have hele klassen med hjem osv.?

Min søn er 14 (går i 8. Klasse) og der blev ikke holdt børnefødselsdage siden 5. klasse.

Anmeld

16. november 2013

aarhusmor

IT-nørd skriver:

Min søn er 14 (går i 8. Klasse) og der blev ikke holdt børnefødselsdage siden 5. klasse.

Tak for svar. En del af mit problem er at min søn slet ikke kan lide at have besøg af så mange og faktisk bare gerne vil have 2 med som han går i klasse med. Men det må vi ikke.

Anmeld

16. november 2013

IT-nørd

Tak for svar. En del af mit problem er at min søn slet ikke kan lide at have besøg af så mange og faktisk bare gerne vil have 2 med som han går i klasse med. Men det må vi ikke.

Hvorfor er det I ikke må? Er det fordi et emsigt forældreråd lavede disse regler? 

Det ville være forkert at invitere klassen og lade være med at invitere 2-3 børn man ikke synes om. I Jeres tilfælde hvor din søn kun gerne vil invitere 2-3 venner kan jeg virkeligt ikke se problemet. Forældrerådet skal altså ikke bestemme om I må holde fødselsdag for 2-3 børn. Det er jo din søns venner! Tænk hvis vi voksne ikke selv måtte bestemme hvem vi vil se. 

Hvad med at invitere de 2 venner med når I evt holder fødselsdag for familien? Det har vi gjort flere gange

Anmeld

16. november 2013

FruK

Min går i 4. klasse og de holde stadig fødselsdag - enten for alle, eller for alle piger/drenge.

Jeg har dog tidligere, når vi har holdt fødselsdag for venner/familie, inviteret en enkelt eller to klassekammerater med. Det er jo ikke dét reglen skal forhindre - den skal forhindre, at man holder fødselsdag for alle undtagen en enkelt eller to.

Hvis det ikke går at invitere "til fødselsdag", kan I jo invitere dem "hjem og lege". Det må man vel godt? 

På min døns fødselsdag har vi ofte haft 1-2-3 af de beste kammerater med hjemme, fordi vi ikke har så meget familie at fejre det med.

Anmeld

16. november 2013

aarhusmor

IT-nørd skriver:

Hvorfor er det I ikke må? Er det fordi et emsigt forældreråd lavede disse regler? 

Det ville være forkert at invitere klassen og lade være med at invitere 2-3 børn man ikke synes om. I Jeres tilfælde hvor din søn kun gerne vil invitere 2-3 venner kan jeg virkeligt ikke se problemet. Forældrerådet skal altså ikke bestemme om I må holde fødselsdag for 2-3 børn. Det er jo din søns venner! Tænk hvis vi voksne ikke selv måtte bestemme hvem vi vil se. 

Hvad med at invitere de 2 venner med når I evt holder fødselsdag for familien? Det har vi gjort flere gange

Ja jeg er helt enig; Desværre havde vi glemt at sætte x i at vi skulle modtage mails fra forældreintra (Fordi skolerne er fusioneret og vi har fået nyt intra) og derfor overså vi at der var forældremøde. Men de andre forældre har enstemmigt vedtaget det. Grundholdningen er jo god nok, at ingen bliver udeladt. Vi havde allerede inviteret 3 drenge fra klassen, men deres forældre meldte afbud til os, pga. det vedtagne og jeg måtte så invitere alle 19 drenge. (altså selvom de først havde sagt ja)
Det gik også fint. Men jeg synes bare det grundlæggende er forkert at man ikke kan sætte et max. på hvor mange man må invitere, uden at alle skal være med. Det kunne være max. 2, 3 eller 4. Men 19 er bare sååå mange.

Og nu tænker jeg så på hvad vi gør næste år, for det var meget hårdt at stå med så mange.

Anmeld

16. november 2013

bøllen

Her har jeg 2 drenge i 6 kl. Nogen holder fødselsdag men det er et få tal. Vores vi gerne holde. Dog ønsker de ene iår ikke alle drengene med. Sagde han så ikke kunne holde, hvilket var ok. Meeen jeg ombestemte mig, han fik lov at invitere den han ville til film aften / fødselsdag. Har holdt hårdt på ingen skal holdes ude fra fødselsdagen men måtte sande min søns ønske var anderledes. Ikke at nogen skulle holdes ude men han havde ikke lyst til at invitere alle. Så det blev sådan 

Anmeld

16. november 2013

aarhusmor

FruK skriver:

Min går i 4. klasse og de holde stadig fødselsdag - enten for alle, eller for alle piger/drenge.

Jeg har dog tidligere, når vi har holdt fødselsdag for venner/familie, inviteret en enkelt eller to klassekammerater med. Det er jo ikke dét reglen skal forhindre - den skal forhindre, at man holder fødselsdag for alle undtagen en enkelt eller to.

Hvis det ikke går at invitere "til fødselsdag", kan I jo invitere dem "hjem og lege". Det må man vel godt? 

På min døns fødselsdag har vi ofte haft 1-2-3 af de beste kammerater med hjemme, fordi vi ikke har så meget familie at fejre det med.

Ja det var også sådan jeg så ville have gjort det, men det ville de forældre ikke være med til. Måske fordi beslutningen lige ramlede sammen med vores fødselsdag, så måske jeg kan gøre det næste år.

Jeg er også enig i at man ikke skal undlade nogen til fødselsdag

Anmeld

16. november 2013

aarhusmor

bøllen skriver:

Her har jeg 2 drenge i 6 kl. Nogen holder fødselsdag men det er et få tal. Vores vi gerne holde. Dog ønsker de ene iår ikke alle drengene med. Sagde han så ikke kunne holde, hvilket var ok. Meeen jeg ombestemte mig, han fik lov at invitere den han ville til film aften / fødselsdag. Har holdt hårdt på ingen skal holdes ude fra fødselsdagen men måtte sande min søns ønske var anderledes. Ikke at nogen skulle holdes ude men han havde ikke lyst til at invitere alle. Så det blev sådan 

Jeg synes det er god idé at lave sådan en filmaften for den bedste ven. Det vil jeg overveje til næste år. Tak

Anmeld

16. november 2013

Kildebakken

aarhusmor skriver:

Jeg tror jeg ville bakke op om reglen med at invitere alle så længe som muligt. Det vil så være en kultur, som ungerne tager med sig ud i livet, på arbejdsplads etc. Men det afhænger selvfølgelig af om din søn bliver godt behandlet af de andre, hvis ikke, så ville jeg invitere en eller to måske med i biffen, legoland eller svømmehal og ikke officielt kalde det fødselsdag.

Jeg synes dog det er lettere drastisk at forældrene til din søns venner ligefrem melder afbud til jeres fest, de hopper jo lige ned i den fælde som reglen forsøger at forhindre, nemlig at nogen bliver sårede eller føler sig udenfor. 

KH

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.