**Ønskebabyen skriver:
Først og fremmet en krammer til dig 
Jeg har selv været i behandling for barnløshed, fordi min kæreste har dårlig sædkvalitet. Det er et ordentligt hak i selvtilliden, at man ikke selv kan lave sin ønskebaby, så jeg kan udemærket forstå dine følelser! Men der er hjælp at hente, og lægerne i dag er super dygtige!
For at starte fra en ende af med dine spørgsmål, svare jeg lige direkte på dem 
Hvor starter man? Går ud fra du mener hvordan I kommer igang, med at få hjælp? I kontakter jeres læge, som skal sende en henvisning til en gynækolog eller fertilitetsklinik. I mit tilfælde var vi tilknyttet Dronninglund sygehus.
Hvad skal man igennem? I skal begge tjekkes for om I fejler noget - i dit tilfælde ved du at du har endometriose. Du vil temmelig sikkert også blive tjekket for klamydia og evt. få foretaget et celleskrab. Din kæreste skal have tjekket sin sædkvalitet.
Hvor langtid tager det? Hvis du mener hvor lang tid fertilitetsbehandling tager, er det jo meget individuelt. For det første kommer det helt an på hvilken behandlingsform I bliver tilbudt og for det andet er det meget forskelligt fra par til par, hvor hurtigt man bliver gravid. I mit eget tilfælde tog det fra første forsøg til positiv blodprøve 8 måneder. Jeg var igennem to friske forsøg og et fryseforsøg.
Gør det "ondt"? Igen kommer det helt an på hvilken behandling du skal igennem, og hvordan lige nøjagtig din krop reagere. Jeg havde kun smerter efter ægudtagning, og ellers mærkede jeg ikke noget der gjorde ondt.
Skal man stikke sig selv? Igen, kommer det an på behandlingen, men som oftest så ja. Så skal du stikke dig selv. Du vil blive grundigt introduceret til dette af en læge eller sygeplejerske. Det er slet ikke så slemt når man først kommer igang, men det er en smule grænseoverskridende. Lad ikke det skræmme dig væk! Få evt. kæresten til at stikke dig, så du ikke selv skal føre nålen.
Hvor langtid fra processen er starte til man får sit første forsøg/behandling? Det er meget individuelt hvor hurtigt man kommer igang. F.eks. kommer det an på hvor lang ventetid der er der hvor I skal have hjælp fra, og så kommer det også an på hvor meget i skal tjekkes, inden der bliver fundet ud af hvilken behandling I skal igennem. I mit tilfælde sendte min læge henvisningen i starten af februar. I marts afleverede min kæreste en sædprøve på klinikken og i april var vi til samtale på klinikken, og grundet min kærestes sædkvalitet skulle han aflevere endnu en prøve (med 3 mdr. pause fra første prøve) i juni, og så havnede vi midt i sommerferien, så vi endte helt ovre i september månede, før jeg tilmeldte mig det første forsøg.
Hvor mange forsøg har man? Her kommer det også meget an på hvilken behandlingsform i får tilbudt. Ved IVF/ICSI har man 3 forsøg (3 forsøg=at der bliver lagt æg op)
Skal man selv betale? Ved IVF/ICSI er de tre første forsøg gratis. Dog skal man selv betale medicin, men her får man det der hedder kronikertilskud, således du maks kommer til at betale 3700 om året til medicin.
Håber det kan hjælpe dig en smule
Ellers er du velkommen til at skrive - tag evt. et kig på min blog: www.oenskebabyen.blogspot.dk hvor jeg har skrevet om hele vores forløb fra start til nu 
Hej igen.
Kæresten og jeg har snakket om at til januar skal vi kontakte lægen og se om vi behøver hjælp. Også nu hvor vi har fået afvide min sygdom ikke kun sidder i navlen men også i maven et sted.
Men vil høre, når man har kontaktet lægen, hvad skal man så igennem? Hvilke former for undersøgelser? Osv?
Undskyld hvis det er dumme spørgsmål, men vi er helt på bar bund omkring hvad vi skal igennem, og er en meget følsom pige, derfor kunne det være rart måske at være lidt forberedt på hvad man måske skal igennem