Et råd eller to - hvor begynder man?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. november 2013

morlinen

Jeg tror ikke der findes nogle regler om, hvor længe man skal have forsøgt selv. Især ikke når man har en sygdom, som kan forårsage barnløshed. 

Jeg selv har PCO og vi nåede ikke at prøve selv, for med det samme jeg fik at vide, at jeg havde PCO, fik vi lov at komme i behandling. 

Hos os krævede det kun to gange på hormoner, og så var jeg gravid. Dvs at der gik vel 3-4 måneder fra jeg blev undersøgt til der var gevinst. 

Så bare kom afsted til lægen!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. november 2013

Anonym trådstarter

morlinen skriver:

Jeg tror ikke der findes nogle regler om, hvor længe man skal have forsøgt selv. Især ikke når man har en sygdom, som kan forårsage barnløshed. 

Jeg selv har PCO og vi nåede ikke at prøve selv, for med det samme jeg fik at vide, at jeg havde PCO, fik vi lov at komme i behandling. 

Hos os krævede det kun to gange på hormoner, og så var jeg gravid. Dvs at der gik vel 3-4 måneder fra jeg blev undersøgt til der var gevinst. 

Så bare kom afsted til lægen!

Okay, ja så er det da med at prøve det. Hun sagde nemlig bare dengang jeg spurgte ind til det, at hvis der ikke skete noget indenfor et år når vi prøvede engang skulle jeg henvende mig. Fordi det ikke er til at sige om min sygdom kunne have indvirkerning på det. Men det er selvfølgelig det jeg er bange for/tror når der endnu ikke er sket noget. Så det kunne jo være rart at få en afklaring. Så kunne godt være jeg skulle få kontaktet lægen, men også det er lidt skrammende. 

Okay det var da dejligt hurtigt

Anmeld

21. november 2013

Tessa

esioul skriver:

Prøver lige af besvare så godt jeg kan:

Hvor starter man? Vi startede med at gå til lægen, som tog nogle blodprøver, lavede celleskrab og henviste til sædprøve.

Hvad skal man igennem? Det er meget afhængig af hvilken behandling i skal i gennem.

Hvor langtid tager det? Fra vi blev henvist og til vi kom i gang med inseminering gik der 8 mdr. Der skulle laves 2 sædprøve med 3 mdr i mellem fordi den første var let nedsat. Derudover ramte vi ind i sommerferien.

Gør det "ondt"? Jeg mærkede ikke til bivirkninger af medicinen, men synes selve insemineringen er lidt ubehagelig.

Skal man stikke sig selv (er rædselslag For nåle)? De fleste skal stikke sig. Jeg gjorde 4 gange i et behandlingsforløb. på 8-9-10 cyklusdag og så ægløsningssprøjte.

Hvor langtid fra processen er starte til man får sit første forsøg/behandling? Det er lidt forskelligt fra sted til sted. Men der kan godt gå en 2-3 måneder inden man bliver indkaldt til infosamtale.

mange forsøg har man? 3 insemineringsforsøg og 3 reagensglas forøg. Men det afhænger af om du skal direkte til reagensglas eller om i kan "nøjes" med inseminering.

og Skal man selv betale? - nej det skal man ikke. Kun medicinen.

Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor men jeg havde hørt i radioen at man kan blive testet (om alt er ok) i Horsens. Derfor kontaktede jeg min læge og han sagde jeg gerne måtte ringe dertil selv. Det gjorde jeg og fik en tid til både min mand og jeg. Der var ret lang ventetid, måske fordi vi ikke havde en henvisning fra egen læge? Men kom til sent forår og det viste sig at vi har udfordringer så er nu i behandling.

Vi er ikke nået så langt, kun til de første hormoner som sætter mig i overgangsalderen. Dem kan man få som næsespray. (jeg har valgt at få min mand til at stikke mig i stedet, og selvom jeg heller ikke er glad for nåle er det ikke så slemt. Jeg skal bare kikke væk)

Bivirkningerne er heller ikke så slemme. Jeg har lettere til tårer men ellers ikke det helt store.

Anmeld

21. november 2013

Anonym trådstarter

Tessa skriver:

Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor men jeg havde hørt i radioen at man kan blive testet (om alt er ok) i Horsens. Derfor kontaktede jeg min læge og han sagde jeg gerne måtte ringe dertil selv. Det gjorde jeg og fik en tid til både min mand og jeg. Der var ret lang ventetid, måske fordi vi ikke havde en henvisning fra egen læge? Men kom til sent forår og det viste sig at vi har udfordringer så er nu i behandling.

Vi er ikke nået så langt, kun til de første hormoner som sætter mig i overgangsalderen. Dem kan man få som næsespray. (jeg har valgt at få min mand til at stikke mig i stedet, og selvom jeg heller ikke er glad for nåle er det ikke så slemt. Jeg skal bare kikke væk)

Bivirkningerne er heller ikke så slemme. Jeg har lettere til tårer men ellers ikke det helt store.

Jeg bor i Sønderjylland. Men den klinik du har kontaktet, er det så med egen betaling eller hvordan fungere det når man ikke har henvisning fra lægen af?

Anmeld

27. december 2013

Anonym trådstarter

esioul skriver:

Du er i øvrigt velkommen til at skrive privat.

Så kan jeg dele ud af mine erfaringer

Hej igen.

Kæresten og jeg har snakket om at til januar skal vi kontakte lægen og se om vi behøver hjælp. Også nu hvor vi har fået afvide min sygdom ikke kun sidder i navlen men også i maven et sted. 

Men vil høre, når man har kontaktet lægen, hvad skal man så igennem? Hvilke former for undersøgelser? Osv? 

Undskyld hvis det er dumme spørgsmål, men vi er helt på bar bund omkring hvad vi skal igennem, og er en meget følsom pige, derfor kunne det være rart måske at være lidt forberedt på hvad man måske skal igennem

Anmeld

27. december 2013

Anonym trådstarter

**Ønskebabyen skriver:

Først og fremmet en krammer til dig

Jeg har selv været i behandling for barnløshed, fordi min kæreste har dårlig sædkvalitet. Det er et ordentligt hak i selvtilliden, at man ikke selv kan lave sin ønskebaby, så jeg kan udemærket forstå dine følelser! Men der er hjælp at hente, og lægerne i dag er super dygtige!

For at starte fra en ende af med dine spørgsmål, svare jeg lige direkte på dem

Hvor starter man? Går ud fra du mener hvordan I kommer igang, med at få hjælp? I kontakter jeres læge, som skal sende en henvisning til en gynækolog eller fertilitetsklinik. I mit tilfælde var vi tilknyttet Dronninglund sygehus.

Hvad skal man igennem? I skal begge tjekkes for om I fejler noget - i dit tilfælde ved du at du har endometriose. Du vil temmelig sikkert også blive tjekket for klamydia og evt. få foretaget et celleskrab. Din kæreste skal have tjekket sin sædkvalitet.

Hvor langtid tager det? Hvis du mener hvor lang tid fertilitetsbehandling tager, er det jo meget individuelt. For det første kommer det helt an på hvilken behandlingsform I bliver tilbudt og for det andet er det meget forskelligt fra par til par, hvor hurtigt man bliver gravid. I mit eget tilfælde tog det fra første forsøg til positiv blodprøve 8 måneder. Jeg var igennem to friske forsøg og et fryseforsøg.

Gør det "ondt"? Igen kommer det helt an på hvilken behandling du skal igennem, og hvordan lige nøjagtig din krop reagere. Jeg havde kun smerter efter ægudtagning, og ellers mærkede jeg ikke noget der gjorde ondt.

Skal man stikke sig selv? Igen, kommer det an på behandlingen, men som oftest så ja. Så skal du stikke dig selv. Du vil blive grundigt introduceret til dette af en læge eller sygeplejerske. Det er slet ikke så slemt når man først kommer igang, men det er en smule grænseoverskridende. Lad ikke det skræmme dig væk! Få evt. kæresten til at stikke dig, så du ikke selv skal føre nålen.

Hvor langtid fra processen er starte til man får sit første forsøg/behandling? Det er meget individuelt hvor hurtigt man kommer igang. F.eks. kommer det an på hvor lang ventetid der er der hvor I skal have hjælp fra, og så kommer det også an på hvor meget i skal tjekkes, inden der bliver fundet ud af hvilken behandling I skal igennem. I mit tilfælde sendte min læge henvisningen i starten af februar. I marts afleverede min kæreste en sædprøve på klinikken og i april var vi til samtale på klinikken, og grundet min kærestes sædkvalitet skulle han aflevere endnu en prøve (med 3 mdr. pause fra første prøve) i juni, og så havnede vi midt i sommerferien, så vi endte helt ovre i september månede, før jeg tilmeldte mig det første forsøg.

Hvor mange forsøg har man? Her kommer det også meget an på hvilken behandlingsform i får tilbudt. Ved IVF/ICSI har man 3 forsøg (3 forsøg=at der bliver lagt æg op)

Skal man selv betale? Ved IVF/ICSI er de tre første forsøg gratis. Dog skal man selv betale medicin, men her får man det der hedder kronikertilskud, således du maks kommer til at betale 3700 om året til medicin.

Håber det kan hjælpe dig en smule Ellers er du velkommen til at skrive - tag evt. et kig på min blog: www.oenskebabyen.blogspot.dk hvor jeg har skrevet om hele vores forløb fra start til nu

Hej igen.

Kæresten og jeg har snakket om at til januar skal vi kontakte lægen og se om vi behøver hjælp. Også nu hvor vi har fået afvide min sygdom ikke kun sidder i navlen men også i maven et sted.

Men vil høre, når man har kontaktet lægen, hvad skal man så igennem? Hvilke former for undersøgelser? Osv?

Undskyld hvis det er dumme spørgsmål, men vi er helt på bar bund omkring hvad vi skal igennem, og er en meget følsom pige, derfor kunne det være rart måske at være lidt forberedt på hvad man måske skal igennem

Anmeld

27. december 2013

Fru Ebied

Godmorgen.

Min mand og jeg var til første undersøgelse i November og skal insemineres i Januar - venter blot på min mens!

Vi valgte at gå i det private da det går noget hurtigere.

Undersøgelser og inseminatión er også gratis her, derimod koster de andre behandlinger penge. ( Bliver de nødvendige flytter vi til det offentlige )

Ved første besøg fik jeg en vandgennemskylning for at se om der var/er passage i min æggeleder. Derefter blev vi sendt hjem med en henvisning til blodprøver samt en ny tid Hvor min mand skulle medbringe en sædprøve.

I December kom vi igen, svaret på blodprøver og sædprøver var fine, så vi fik at vide at vi skal starte med 3 gange insemination. Jeg fik en recept med hjem på nogle hormoner jeg skal spise på 3-7 dagen efter første mens dag og på 12. dagen skal jeg afsted igen til ultralydsscanning. Hvis der er mindst et godt æg ( gerne flere ) skal jeg tage en ægløsningssprøjte om aftenen og komme og blive insemineret halvanden dag efter. 

Meget enkelt og temmelig smertefrit, forventer vi.

Nu skal min mens bare indfinde sig, - vi kribler for at komme igang. 

Godt nytår til jer.

Anmeld

27. december 2013

(august)

**Ønskebabyen skriver:

Først og fremmet en krammer til dig

Jeg har selv været i behandling for barnløshed, fordi min kæreste har dårlig sædkvalitet. Det er et ordentligt hak i selvtilliden, at man ikke selv kan lave sin ønskebaby, så jeg kan udemærket forstå dine følelser! Men der er hjælp at hente, og lægerne i dag er super dygtige!

For at starte fra en ende af med dine spørgsmål, svare jeg lige direkte på dem

Hvor starter man? Går ud fra du mener hvordan I kommer igang, med at få hjælp? I kontakter jeres læge, som skal sende en henvisning til en gynækolog eller fertilitetsklinik. I mit tilfælde var vi tilknyttet Dronninglund sygehus.

Hvad skal man igennem? I skal begge tjekkes for om I fejler noget - i dit tilfælde ved du at du har endometriose. Du vil temmelig sikkert også blive tjekket for klamydia og evt. få foretaget et celleskrab. Din kæreste skal have tjekket sin sædkvalitet.

Hvor langtid tager det? Hvis du mener hvor lang tid fertilitetsbehandling tager, er det jo meget individuelt. For det første kommer det helt an på hvilken behandlingsform I bliver tilbudt og for det andet er det meget forskelligt fra par til par, hvor hurtigt man bliver gravid. I mit eget tilfælde tog det fra første forsøg til positiv blodprøve 8 måneder. Jeg var igennem to friske forsøg og et fryseforsøg.

Gør det "ondt"? Igen kommer det helt an på hvilken behandling du skal igennem, og hvordan lige nøjagtig din krop reagere. Jeg havde kun smerter efter ægudtagning, og ellers mærkede jeg ikke noget der gjorde ondt.

Skal man stikke sig selv? Igen, kommer det an på behandlingen, men som oftest så ja. Så skal du stikke dig selv. Du vil blive grundigt introduceret til dette af en læge eller sygeplejerske. Det er slet ikke så slemt når man først kommer igang, men det er en smule grænseoverskridende. Lad ikke det skræmme dig væk! Få evt. kæresten til at stikke dig, så du ikke selv skal føre nålen.

Hvor langtid fra processen er starte til man får sit første forsøg/behandling? Det er meget individuelt hvor hurtigt man kommer igang. F.eks. kommer det an på hvor lang ventetid der er der hvor I skal have hjælp fra, og så kommer det også an på hvor meget i skal tjekkes, inden der bliver fundet ud af hvilken behandling I skal igennem. I mit tilfælde sendte min læge henvisningen i starten af februar. I marts afleverede min kæreste en sædprøve på klinikken og i april var vi til samtale på klinikken, og grundet min kærestes sædkvalitet skulle han aflevere endnu en prøve (med 3 mdr. pause fra første prøve) i juni, og så havnede vi midt i sommerferien, så vi endte helt ovre i september månede, før jeg tilmeldte mig det første forsøg.

Hvor mange forsøg har man? Her kommer det også meget an på hvilken behandlingsform i får tilbudt. Ved IVF/ICSI har man 3 forsøg (3 forsøg=at der bliver lagt æg op)

Skal man selv betale? Ved IVF/ICSI er de tre første forsøg gratis. Dog skal man selv betale medicin, men her får man det der hedder kronikertilskud, således du maks kommer til at betale 3700 om året til medicin.

Håber det kan hjælpe dig en smule Ellers er du velkommen til at skrive - tag evt. et kig på min blog: www.oenskebabyen.blogspot.dk hvor jeg har skrevet om hele vores forløb fra start til nu

Ved IVF/ICSI er de 3 forsøg hvor der bliver brugt friske æg, derudover er der alle de forsøg med fryseæg, som man selv kan producere æg til.

Vi kom direkte i ICSI og vi havde 7 ægoplægninger før der var gevinst.

Desuden kan man på nogle hospitaler være "heldig" at være i en minoritetsgruppe sygdoms/aldersmæssigt, at man kan være med i kliniskeforsøg også er den omgang "gratis", dvs det tæller ikke med i de 3 forsøg man har i det offentlige.

Vi fik 4 ægudtagninger, da vi netop var med til et klinisk forsøg, da vi tilhører en minoritetsgruppe sygdoms/aldersmæssigt.

Anmeld

27. december 2013

esioul

Anonym skriver:

Hej igen.

Først fik jeg taget en blodprøve på 2 bestemte cyklusdage for at se om der havde været en ægløsning.

Dernæst lavede lægen en gynækologisk undersøgelse + et celleskrab og klamydiatest. (det er en podning oppe i livmorderhalsen)

Da svar var kommet på de prøver fik jeg taget en blodprøve (der tester de for HIV, leverbetændelse)

Det var de undersøgelser min læge lavede på mig. Min kæreste fik lavet en henvisning til klinikken, hvor han skulle aflevere sædprøve.

Anmeld

27. december 2013

**Ønskebabyen

Anonym skriver:

Hej igen.

Altså de undersøgelser jeg var igennem var:

celleskrab, klamydiatest og alm gynækologisk undersøgelse hos egen læge. Fik taget blodprøver også. På klinikken skannede de mine æggestokke og ellers lige tjekkede mit underliv.

Kæresten fik taget blodprøver og skulle afl. Sædprøver til undersøgelse. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.