Mom skriver:
Hej,
Ja jeg kunne ikke lige finde en bedre overskrift 
Nu har jeg efterhånden læst en del tråde, om utroskab, mistanker derom, eller at nogle har fået følelser for en anden end den de er i forhold med.
Og det har selvfølgelig fået de små grå til, at tænke lidt...
Er vi i virkeligheden gode til at være monogame (ved godt at vi reelt ikke skabt monogame), men efter mange års udvikling derhen ad, hvordan går det så med det?
Hvorfor er det vigtigt for os, hvem hinanden kysser eller dyrker sex med? Så længe vi sørger for at beskytte os, og er ærlige omkring det?
Og hvorfor er det blevet sådan at sex og følelser udfravigeligt hører sammen?
En gang utro altid utro, er det virkelig sandheden, eller kan utroskab få os til at forstå hvem vi i virkeligheden ønsker at tilbringe vores liv sammen med?
Lad os få en debat om det... Lad os se og læse om vi ser virkeligheden nogenlunde ens, eller hvor mange nuancer vi reelt har med at gøre.
Hvor langt vil vi strække os, for kærligheden?
Kh Mia 
Min mand og jeg har, hvad man vel kan kalde et åbent forhold. Men der er ikke frit valg på alle hylder. Reglen er at man max. må være sammen med den samme person tre gange, så det ikke udvikler sig til et decideret forhold. I praksis er det dog ikke noget vi dyrker særlig meget (jeg har været sammen med andre, men han har endnu ikke), men det giver en kolossal frihedsfølelse i forholdet at vide at det er en mulighed.
Mennesket er af natur ikke monogamt. Monogami er en praktisk samfundskonstruktion skabt ud fra overvejelser om økonomi, regler, orden. Som efterfølgende er blevet tillagt romantiske og følelsesmæssige værdier. Vi er blevet opdraget til at tro at sex og følelser hænger sammen.
Jeg respekterer individets valg, men ofte forstår jeg ikke holdningen til monogami og utroskab.
Som jeg ser det, bunder nul-tolerance i lavt selvværd, usikkerhed, frygt for at miste. Hvilket er fuldstændig naturligt og forståeligt! Men det er også irrationelt. Sex og følelser hænger ikke sammen for alle mennesker, og jeg mener ikke at man skal (eller kan) presse sine egne holdninger ned over andre. Især kvinder har en tendens til at tillægge andre mennesker deres egne værdier og synspunkter, men det er ikke virkeligheden. Det er noget man bilder sig ind.
Jeg kender ret mange par der lever i åbne forhold. Der er ikke et eneste af dem der er gået i stykker fordi den ene part forelskede sig i en anden. Jeg kender til gengæld ret så mange monogame parforhold der er gået i stykker fordi den ene ikke ville acceptere at den anden havde haft sex med en tredje. Selvom affæren på intet tidspunkt havde været en trussel for parforholdet.
Jeg hører mange sige "jeg har nul-tolerance for utroskab, og min partner har det heldigvis på samme måde". Men sandheden er bare at i en del af de tilfælde, har partneren det ikke på samme måde... Og forholdet er baseret på en løgn.
Er det ikke vildt meget federe at have et åbent forhold baseret på ærlighed? Jeg kommer ikke til at klappe i mine små hænder den dag min mand fortæller mig at han har været sammen med en anden. Det er ikke noget jeg tænder på eller opfordrer til. Men der skal sgu være plads til at være mennesker med naturlige drifter i et parforhold.
I min bog er utroskab hvis min mand lyver for mig (om vigtige ting). Og så er det sådan set ligegyldigt om det drejer sig om at han har knaldet med en anden, lånt en masse penge eller noget helt tredje.