Starte med mos eller grød?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. oktober 2013

FrkZier

Victoria2013 skriver:

Nu er min lille pige snart 5 mdr - som tiden dog flyver!  - og så har vi tænkt os at begynde med smagsprøver på mos eller grød... men kan ikke helt finde ud af om jeg bare skal starte med grøden eller hvad jeg skal gøre. For der står jo at det godt må være lidt flydende i konsistensen i starten og det kan man vel ikke rigtig med mos - eller hvad?

Hvad/hvordan gjorde I, i sin tid? Og hvilken grød/mos blev der startet op med?

altså vi startede med grød, men opgav ret hurtigt - Isaak NÆGTER at spise grød, han vil KUN have grøntsagsmos

mos kan laves ligeså tyndt som grød kan, du putter bare MM/MME i indtil det er tyndt nok

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. oktober 2013

Lukas&Liam<3

Victoria2013 skriver:

Ja fik også at vide af min sp at vi skulle vente lidt med at komme frugtmos på grøden, for at hun ikke blev vænnet til det søde, hvis det er det vi starter med  

Men gulerodsmos eller mos af søde kartofler lyder nu også lækkert

Jeg tænker bare at gulerødder, søde kartofler og græskar som en anden nævner også er meget sødt.

Anmeld

28. oktober 2013

--Line..

Victoria2013 skriver:

Nu er min lille pige snart 5 mdr - som tiden dog flyver!  - og så har vi tænkt os at begynde med smagsprøver på mos eller grød... men kan ikke helt finde ud af om jeg bare skal starte med grøden eller hvad jeg skal gøre. For der står jo at det godt må være lidt flydende i konsistensen i starten og det kan man vel ikke rigtig med mos - eller hvad?

sundhedsstyrelsen, har lavet en bog om mad til spædbørn.
der står godt nok fra 6 mdr. men det er fordi at de anbefaler fuldamning eller mme til 6 mdr. men jeg fik a vide af min sundhedsplejeske, at jeg skulle bruge den fra 4 mdr. og der er opskrifter og inspiration.

http://www.sst.dk/publ/Publ2012/BOFO/Boern/MadSkeF am13udg.pdf

jeg kan ikke gøre det blåt, og jeg håber det virker.

da min baby har tendens til forstoppelse, skal jeg ikke give banan, eller ris

og jeg kunne give svesker og æbler og pære, til smagsprøver i starten.

Anmeld

28. oktober 2013

Clisolka

Victoria2013 skriver:

Ja fik også at vide af min sp at vi skulle vente lidt med at komme frugtmos på grøden, for at hun ikke blev vænnet til det søde, hvis det er det vi starter med  

Men gulerodsmos eller mos af søde kartofler lyder nu også lækkert

Det samme fik jeg besked om 

Anmeld

28. oktober 2013

Victoria2013

Jeg har allerede købt bogen om mad til spædbørn fra Sundhedsstyrelsen (den kan købes på apoteket nemlig), men et er jo hvad man læser, noget andet er andres erfaringer

Jeg ved bare jeg helst ikke vil starte med risgrød, hvis hun skal vænnes til en madvare af gangen over nogle dage og de seneste anbefalinger siger jo ikke for meget ris... så det syntes jeg ikke skal være det første

Anmeld

28. oktober 2013

lycly

modesty skriver:

Det er faktisk stik modsat. Der er større risiko for forstoppelse ved grød end grønsager. Grønsager er meget milde mod maven.

http://rebeccapersson.com/2011/07/derfor-skal-baby-0-6-maneder-ikke-have-mos-og-groed/

" Grød og vælling er rig på stivelse, som kræver enzymet amylase for at nedbrydes. Det har en baby på 4-5 måneder som regel ikke så meget af endnu."

" Den mildeste mad at starte med er grøntsager som gulerod, hokkaido-græskar, søde kartofler (batat), pastinak, persillerod, broccoli og squash, tilsat koldpresset olie, gerne økologisk."

Sorry, my bad, jeg har bare fået modsat at vide :-)

Anmeld

19. november 2013

tarkoflen

Vi startede med majsgrød og Thea elsker det og jeg har på intet tidspunkt sødet det med frugtmos, det får hun enten bagefter eller efter den første lur. Thea blev fuldammet de første 6 måneder, så vi kan i princippet lave alt slags mad til hende, vi holder os dog stadig til grød om morgenen og mos til aftensmad og så lidt frugtgrød efter første og nogle gange anden lur

Er du kommet i gang og hvad startede du med?

Anmeld

19. november 2013

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
Victoria2013 skriver:

Jeg startede med fløjlsgrød til min dreng... mest fordi min mor gav ham det da han var 6-7 måneder og ikke virkede til at blive 100% mæt ved amning...

Hun havde også givet mig og mine søstre det...

Anmeld

20. november 2013

ano14316

Af bitter erfaring så start med grøntsagsmos... 

Min søns mave blev slået helt i stykker af "korn" grøn. Og tog flere måneder at få helt i orden igen... Det var faktisk først da han måtte få havregrød at det begyndte at blive bedre.

At grøntsagerne er søde er ikke det store problem fordi der også er meget anden smag end f.eks i frugtmos.. 

Jeg brugte gullerod som base til at starte med og derefter tilsætte jeg det forskellige andre smage. Jeg var selv bekymret for det med sødmen, men det var aldrig et problem, Hans ynglingsmos blev broccoli og det er ihvertfald ikke sødt... 

Jeg vil lige prøve at finde nogen af de indlæg jeg skrev om det den gang jeg sad i det... 

Anmeld

20. november 2013

Victoria2013

tarkoflen skriver:

Vi startede med majsgrød og Thea elsker det og jeg har på intet tidspunkt sødet det med frugtmos, det får hun enten bagefter eller efter den første lur. Thea blev fuldammet de første 6 måneder, så vi kan i princippet lave alt slags mad til hende, vi holder os dog stadig til grød om morgenen og mos til aftensmad og så lidt frugtgrød efter første og nogle gange anden lur

Er du kommet i gang og hvad startede du med?

Vi gik igang i sidste uge... Victoria sover såmænd stadig fantastisk igennem om natten, men hun er simpelthen så interesseret i os når vi spiser. Startede med risgrød. Hun har også smagt majs- og boghvedegrød og igår smagte hun så kartoffelmos for første gang

Hun er foreløbig nok gladest for ris- og boghvedegrød, men håber da hun også tager kartoffelmosen mere til sig i dag

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.