Starte med mos eller grød?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.297 visninger
19 svar
2 synes godt om
28. oktober 2013

Victoria2013

Nu er min lille pige snart 5 mdr - som tiden dog flyver!  - og så har vi tænkt os at begynde med smagsprøver på mos eller grød... men kan ikke helt finde ud af om jeg bare skal starte med grøden eller hvad jeg skal gøre. For der står jo at det godt må være lidt flydende i konsistensen i starten og det kan man vel ikke rigtig med mos - eller hvad?

Hvad/hvordan gjorde I, i sin tid? Og hvilken grød/mos blev der startet op med?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. oktober 2013

Lukas&Liam<3

Jeg ville starte med grød, det gjorde vi og hvis du vil lave tynd mos putter du bare færdig blandet mme i hvilket vi også gjorde for at få grøden tyndere.

Anmeld

28. oktober 2013

MoarMoar

Jeg startede med risgrød fra en pakke. det er ikke så tykt. 

Anmeld

28. oktober 2013

Nea85

Vi startede med meget tynd risgrød, da Clara var 4½ måned gammel. Brugte opskrifter fra "Barnemad" udgivet af Mejeriforeningen (fik den af min sundhedsplejerske, men den kan downloades på deres hjemmeside)

Anmeld

28. oktober 2013

Bell'star

Jeg har af min kloge mor, det taler af erfaring fået af vide, at det var smartest at starte med mos, fordi bebsen, hvis han/hun først har fået grød (frugtgrød) så er de svære at få til at spise mos - da de har fået smag for det søde..

så det er min plan at starte mred mos, når jeg kommer så langt. 

Men det er jo selvfølgelig bare et husmodertrick, og ikke en decideret regel..

Anmeld

28. oktober 2013

modesty

Nu er min lille pige snart 5 mdr - som tiden dog flyver!  - og så har vi tænkt os at begynde med smagsprøver på mos eller grød... men kan ikke helt finde ud af om jeg bare skal starte med grøden eller hvad jeg skal gøre. For der står jo at det godt må være lidt flydende i konsistensen i starten og det kan man vel ikke rigtig med mos - eller hvad?

Jeg ville starte med mos!

Der er rigtig meget stivelse i ris (og majs og de fleste andre grødtyper), og stivelse kan give forstoppelse. Det er selvfølgelig ikke sikkert at dit barn får forstoppelse, men hvorfor tage chancen?

Vi startede med risgrød, hvilket resulterede i at min dreng ikke sked i en uge (han plejede at have 3-5 afføringer om dagen). Så skiftede vi til sweet potato og dagen efter sked han to gange.

Start med en mos som ikke er kartoffel (der også er meget stivelsesholdig). Sweet potato er rigtig god, eller gulerod, blomkål, broccoli.

Tynd mos - selvfølgelig kan man det - har du aldrig hørt om suppe? 

Anmeld

28. oktober 2013

Lukas&Liam<3

Bell'star skriver:

Jeg har af min kloge mor, det taler af erfaring fået af vide, at det var smartest at starte med mos, fordi bebsen, hvis han/hun først har fået grød (frugtgrød) så er de svære at få til at spise mos - da de har fået smag for det søde..

så det er min plan at starte mred mos, når jeg kommer så langt. 

Men det er jo selvfølgelig bare et husmodertrick, og ikke en decideret regel..

Det er jo ikke frugtgrød. Men alm. Ris, hirse, havre eller andet grød man starter med. og det er bestemt ikke sødt. Jeg puttede ikke frugtmos på i starten men efter han er begyndt at spise varieret er han begyndt at få frugt på.

Anmeld

28. oktober 2013

Victoria2013

Ja fik også at vide af min sp at vi skulle vente lidt med at komme frugtmos på grøden, for at hun ikke blev vænnet til det søde, hvis det er det vi starter med  

Men gulerodsmos eller mos af søde kartofler lyder nu også lækkert

Anmeld

28. oktober 2013

lycly

Victoria2013 skriver:

Start med grød, grøntsagerne kan godt være hårdt for en mave der hidtil kun har fået mælk

Start evt med risgrød, det smager bedst

Anmeld

28. oktober 2013

modesty

LuLy skriver:

Start med grød, grøntsagerne kan godt være hårdt for en mave der hidtil kun har fået mælk

Start evt med risgrød, det smager bedst

Det er faktisk stik modsat. Der er større risiko for forstoppelse ved grød end grønsager. Grønsager er meget milde mod maven.

http://rebeccapersson.com/2011/07/derfor-skal-baby-0-6-maneder-ikke-have-mos-og-groed/

" Grød og vælling er rig på stivelse, som kræver enzymet amylase for at nedbrydes. Det har en baby på 4-5 måneder som regel ikke så meget af endnu."

" Den mildeste mad at starte med er grøntsager som gulerod, hokkaido-græskar, søde kartofler (batat), pastinak, persillerod, broccoli og squash, tilsat koldpresset olie, gerne økologisk."

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.