Sygemelding pga. stress; hvornår&hvordan kommer man tilbage?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.819 visninger
17 svar
2 synes godt om
27. oktober 2013

Anonym trådstarter

Jeg kunne rigtigt godt tænke mig at høre andres erfaringer med at komme tilbage efter en sygemelding fra arbejde pga stress.

Hvor lang tid var du sygemeldt?
Hvad gjorde at du følte du var klar til at starte igen?
Startede du på nedsat tid? Hvor meget mindre end normalt?

Min historie "kort" er at jeg har flyttet arbejdsplads for halvandet år siden. Min ene kollega (vi er tre der arbejder tæt sammen) var fra start og et halvt år frem sygemeldt on/off. Så fik jeg en ny kollega. To mdr senere kørte min anden kollega galt og blev sygemeldt fuldtid et par mdr og har så stille og roligt haft flere og flere timer (max 20/uge). Imellemtiden er jeg selv blevet udsat for vold på mit arbejde og har lidt et stort personligt tab fem mdr derefter. For fire-fem uger siden blev min kollega så fuldtidssygemeldt igen. Og så kunne jeg altså ikke mere; jeg brød sammen! Jeg havde ingen tålmodighed, sov dårligt, råbte af mine børn, græd over ingenting.... Alt sammen symptomer på stress.

Jeg blev sygemeldt d. 8. Okt - havde så ferie fra 11.-17. og så sygemeldt igen indtil i torsdags (d. 24. Okt.)
nu har jeg så meldt mig klar til at prøve at komme i morgen. Der er blevet lavet om på mit arbejde så jeg nu skal samarbejde med en jeg ved jeg kan arbejde rigtigt godt sammen med og som er stabil!

Men jeg er virkeligt i tvivl om det er det rigtige for mig at komme tilbage "allerede" men jeg synes virkeligt det er svært at sige at jeg ikke kan komme, når jeg for det første har været sygemeldt så meget i år og for det andet at der er blevet rokeret om til min helt klare fordel!

jeg føler mig som en dårlig kollega, hvis jeg fortsætter med at være sygemeldt...

Men når jeg læser hvad jeg lige selv har skrevet har jeg jo bare haft det værst tænkelige år! Hvis en anden havde været igennem det samme som mig, ville jeg sagtens kunne fortså hvis han/hun var sygemeldt mere end 3 uger (inkl ferie )

Jeg tror bare jeg har brug for at vide om det er "okay" at jeg ikke føler mig klar...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. oktober 2013

Anonym trådstarter

Ingen der har erfaring med at vende tilbage efter sygemelding pga stress?

Anmeld

27. oktober 2013

Happiness

Jeg har været sygemeldt med stress. Var sygemeldt i 2 måneder, og vendte derefter tilbage men en langsom opstart. 

Og gik så til psykolog og læge i mellemtiden. Fik psykoterapi og medicin. Hvis jeg ikke havde fået medicinen, tror jeg det havde taget meget længere tid. Men blev totalt sortseer og fik panikangst af stressen. 

Anmeld

27. oktober 2013

aarhusmor

Jeg vendte selv tilbage efter 6 mdr. efter en rigtig hård tur med stress. Forinden bad jeg om at komme på et kursus hvor jeg kunne grine sammen med nogle lidelsesfæller og det var hvad der fik mig i gang igen. Det var dog ikke på samme arbejdsplads jeg fortsatte.
Men jeg synes det lyder som en god idé at vende tilbage, evt. for nedsat tid og så med en plan for hvornår du skal op på fuld tid igen. Men giv dig god tid til at komme ovenpå igen

Anmeld

27. oktober 2013

Happiness

Hov, jeg følte mig slet ikke klar til at starte igen. Men forsdi jeg havde udviklet angst, måtte jeg ikke gå for længe hjemme, fordi chancerne så ville være minimale for at jeg ville vende tilbage på arbejdsmarkedet.

Jeg startede op med 2 dage om ugen på 3 timer. Derefter 3 dage med 3 timer. Og så kørte jeg langsom en time og dag mere på.

Var på fuld tid efter 2 måneder.

Anmeld

27. oktober 2013

Aisha

Profilbillede for Aisha
Mors Superman
Ikke for at skræmme dig men jeg har en kollega der gik ned med stress og hun blev fyret da hun havde for meget fravær...

Anmeld

27. oktober 2013

Anonym trådstarter

aarhusmor skriver:

Jeg vendte selv tilbage efter 6 mdr. efter en rigtig hård tur med stress. Forinden bad jeg om at komme på et kursus hvor jeg kunne grine sammen med nogle lidelsesfæller og det var hvad der fik mig i gang igen. Det var dog ikke på samme arbejdsplads jeg fortsatte.
Men jeg synes det lyder som en god idé at vende tilbage, evt. for nedsat tid og så med en plan for hvornår du skal op på fuld tid igen. Men giv dig god tid til at komme ovenpå igen

Tak for svar

Jeg tænker også det er fint at komme tilbage - men ved jo også at det ikke bliver for fuld kraft og det hader jeg virkelig men sådan er det jo nok bare nødt til at være...

Jeg forestiller mig noget med 4 timer/dag til at starte med... Altså 20 timer/uge i hvert fald i denne uge og så mere i næste... Har normalt 33 t timer...

Anmeld

27. oktober 2013

Anonym trådstarter

Aisha skriver:

Ikke for at skræmme dig men jeg har en kollega der gik ned med stress og hun blev fyret da hun havde for meget fravær...

Ja men så meget har jeg ikke været væk (ikke pga af det i hvert fald ) jeg tror det er sådan noget med 3 mdr måske man skal være væk...

Jeg er ikke nervøs for at miste mit job. Men jeg er ret splittet imellem ansvaret overfor mit job/kolleger og mig selv/min familie.... Det er ikke helt det samme der er det bedste for de to "grupper"

Anmeld

27. oktober 2013

Anonym trådstarter

Hov, jeg følte mig slet ikke klar til at starte igen. Men forsdi jeg havde udviklet angst, måtte jeg ikke gå for længe hjemme, fordi chancerne så ville være minimale for at jeg ville vende tilbage på arbejdsmarkedet.

Jeg startede op med 2 dage om ugen på 3 timer. Derefter 3 dage med 3 timer. Og så kørte jeg langsom en time og dag mere på.

Var på fuld tid efter 2 måneder.

Tak for svar 

Jeg har ikke angst...

Men jeg har stadig meget let til tårer, til at blive hidsig (dog er det blevet bedre) og de sidste tre dage har jeg sovet dårligt; ligget søvnløs i halvanden-to timer

Tænker umiddelbart jeg kan klare 4 timer/dag....

Anmeld

27. oktober 2013

Happiness

Anonym skriver:

Tak for svar 

Jeg har ikke angst...

Men jeg har stadig meget let til tårer, til at blive hidsig (dog er det blevet bedre) og de sidste tre dage har jeg sovet dårligt; ligget søvnløs i halvanden-to timer

Tænker umiddelbart jeg kan klare 4 timer/dag....

Har heller ikke angst, men fik panikangst anfald pga stressen. Fik vidst formuleret mig forkert Det er bare endnu et symptom på at den er gal. Der er mange der får angstanfald pga stressen, mit var bare meget slemt. Og havde rigtig mange fysiske symptomer på stressen. Hvde min mens hver 14. dag. Fik hedeture i stor stil, og hjertebanken. 

Det er vigtigt at du får udarbejdet en aftale FØR du starter op. Så du ved hvordan du skal arbejde de næste par måneder. Det er for at minimere stressen. Og for at undgå du falder i igen. Har du ikke snakket med nogen vedr. stressen? Snakket med lægen om opstart eller anden?

Jeg var en "ekstra" hånd de første 3 uger. Så jeg ikke følte jeg skulle leve op til noget, men bare kunne starte op i eget tempo.

Det følte jeg var vejen frem for mig.

At jeg så er gået ned med stress igen er en anden sag. Men når man først har været der én gang, skal der bare ikke så meget til. Desværre. Skiftede arbejde for at stikke af fra stressen, men den fulgte pænt med... Så det er med at få arbejdet med sig selv, og ikke kun få sig det tiltrængte pusterum

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.