Jeg er på KH, og var til møde med min sagsbehandler for et par uger siden. De er allerede nu i gang med at dele borgerene ind i de forskellige nye grupper som kommer til at kører efter nytår. Så vidt jeg kunne forstå på hende blev der omkring 8 forskellige grupper som de kunne "sætte" folk i, bl.a. Aktiveringsparat, og uddannelsesparat, som hver især indeholder forskellige grupper og regler.
Om uddannelsesparat fortalte hun b.la. at man får et uddannelsespålæg, hvilket betyder at man SKAL gå i gang med en uddannelse inden for 1 år.
Om aktiveringsparat fortalte hun at hvis man går i aktivering så kan man få et tillæg, til den kontanthjælp som kommer til at svare til SU`en, eller man kan vælge ikke at være i aktivering, og så kun have de penge som er svarende til SU satsen. Men det er selvfølgelig kun folk med psykiske/fysiske sygdomme m.v. der kan komme i gruppen aktiveringsparat - sagsbehandleren og den enkelte borger finder ud af sammen hvilken gruppe det er realistisk at komme i.
Hun kunne ikke svare mig på det med forsørgerpligten, da de ikke havde fået det hele at vide endnu. Så jeg er spændt på hvordan det hele kommer til at se ud. 
Anmeld