Dem der får taget deres penge trods sygdom?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.631 visninger
17 svar
10 synes godt om
23. oktober 2013

isabellasmor

Hej. 

Jeg er ikke efter nogen på kh, min mand er det selv (han er dog på vej til at få revalidering) og jeg har selv været det under min barsel. 

Men der er simpelthen noget jeg ikke forstår... Nu læste jeg Lige på fb, en der havde skrevet en lang tekst om hendes kroniske sygdom og de gener der følger med, og at hun nu til næste år, står ikke og kan forsøge sit barn fordi Hun ingen kh kan få.

Mer er det fordi den gensidige forsøgerpligt gælder uanset om man er i gruppe 1,2 eller 3? Eller er det fordi at mange er syge uden at kommunen synes det? 

Jeg ville gerne bare have spurgt hende selv, men da det er er en af de der som er blevet delt mange gange. så er det lidt svært. Og mener også jeg har læst lignende herinde, så tænker der måske er nogen der kan gøre mig klogere ? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. oktober 2013

Mother-love

isabellasmor skriver:

Hej. 

Jeg er ikke efter nogen på kh, min mand er det selv (han er dog på vej til at få revalidering) og jeg har selv været det under min barsel. 

Men der er simpelthen noget jeg ikke forstår... Nu læste jeg Lige på fb, en der havde skrevet en lang tekst om hendes kroniske sygdom og de gener der følger med, og at hun nu til næste år, står ikke og kan forsøge sit barn fordi Hun ingen kh kan få.

Mer er det fordi den gensidige forsøgerpligt gælder uanset om man er i gruppe 1,2 eller 3? Eller er det fordi at mange er syge uden at kommunen synes det? 

Jeg ville gerne bare have spurgt hende selv, men da det er er en af de der som er blevet delt mange gange. så er det lidt svært. Og mener også jeg har læst lignende herinde, så tænker der måske er nogen der kan gøre mig klogere ? 

Nu er jeg på kh og kommer til at miste en del pga gensidig forsørgerpligt selvom jeg ikke er gift. Og jeg hører indånder gruppen som kronisk syg. Og ja uanset hvilken gruppe du er i er der gensidig forsørgerpligt

Vi skal nok klare den. Men mange kommer til at sidde ufattelig stramt. Og jeg synes det er forfærdeligt for man bliver jo ikke rask af at de tager ens penge tvær imod.
Hvis man ikke var syg så bliver man det. For økonomi er den væreste del man kan tage fra folk og specielt dem som er syge for de kan intet stille op.

Anmeld

23. oktober 2013

bøllen

isabellasmor skriver:

Hej. 

Nu er jeg ikke helt sikker på jeg forstår hvad du ikke forstår

jeg kender ikke til de grupper du omtaler, men jeg har selv været møllen igennem. Og når du er i systemet som f.eks sygemeldt kan du jo kun få udbetalt sygedagpenge i 52 uger og så ryger du på kontant hjælp. Og kontant hjælp reglerne kender jeg INTET til men har læst lidt tråde herinde om emnet og der lyder det som om at man som gift / partner har forsøgerpligt = ingen kontant hjælp.

om jeg har fanget det korrekt ved jeg ikke, men det er jo desværre langt fra alle der kan leve for 1 indtægt.

der er desværre rigtig mange som går sygemeldt med kroniske smerter som ryger ud af systemet og ender på kontant hjælp. Jeg har været på smertecenter med 10 hvor langt de fleste var havnet der. Og en helt uden indtægt fordi kommunen svækkede kassen i, trods hun ikke var udredt.

Anmeld

23. oktober 2013

Mettefpigen

bøllen skriver:

Nu er jeg ikke helt sikker på jeg forstår hvad du ikke forstår

jeg kender ikke til de grupper du omtaler, men jeg har selv været møllen igennem. Og når du er i systemet som f.eks sygemeldt kan du jo kun få udbetalt sygedagpenge i 52 uger og så ryger du på kontant hjælp. Og kontant hjælp reglerne kender jeg INTET til men har læst lidt tråde herinde om emnet og der lyder det som om at man som gift / partner har forsøgerpligt = ingen kontant hjælp.

om jeg har fanget det korrekt ved jeg ikke, men det er jo desværre langt fra alle der kan leve for 1 indtægt.

der er desværre rigtig mange som går sygemeldt med kroniske smerter som ryger ud af systemet og ender på kontant hjælp. Jeg har været på smertecenter med 10 hvor langt de fleste var havnet der. Og en helt uden indtægt fordi kommunen svækkede kassen i, trods hun ikke var udredt.

Man kan godt få sygedagpenge i mere end 52 uger, der skal bare meget til før de forlænger det....

Anmeld

23. oktober 2013

bøllen

Mettefpigen skriver:

Man kan godt få sygedagpenge i mere end 52 uger, der skal bare meget til før de forlænger det....

Det ved jeg godt fik det selv men ved også det kan være meget svært. Og mange derfor desværre falder ud af systemet

Anmeld

23. oktober 2013

Clisolka

isabellasmor skriver:

Hej. 

Det kan næsten kun være den gensidige forsørgelsespligt som træder i kraft 1/1-14. Den kommer til også at berøre samlevere over 30 år. 

Grupperne man er inddelt i i kommunen 1,2 og 3 er væk efter 1/1 - til gengæld kommer der 2 andre grupper, alt efter om man er jobparat eller ej. Der er rigtig mange syge mennesker som er placeret på kontanthjælp fordi kommunerne enten ikke har fået behandlet deres sag, de er under udredning osv. osv., så det kommer til at ramme mange mennesker. 

Vi bliver ikke ramt herhjemme selvom min kæreste er på kontanthjælp, da han er i et ressourceforløb - dem der er i et ressourceforløb bliver ikke ramt af gensidig forsørgelsespligt. 

Du kan læse mere i denne gruppe på Facebook: 

https://www.facebook.com/groups/153135812761/?fref=ts

Det er en ret god gruppe at følge med i 

Anmeld

23. oktober 2013

Loa

Ved ikke om det er det samme du mener/tænker på.

Men jeg har tit tænkt på om reglerne er således at dem der er for syge til at arbejde stadig skal blive på noget alm KH?
Hvis man bliver erklæret uegnet til at gå på et almindeligt arbejde hver dag, får man så ikke en anden type økonomisk støtte, som altså ikke bliver taget fra en efter et vis antal år?

Anmeld

23. oktober 2013

NadjaMus

Jeg er på KH, og var til møde med min sagsbehandler for et par uger siden. De er allerede nu i gang med at dele borgerene ind i de forskellige nye grupper som kommer til at kører efter nytår. Så vidt jeg kunne forstå på hende blev der omkring 8 forskellige grupper som de kunne "sætte" folk i, bl.a. Aktiveringsparat, og uddannelsesparat, som hver især indeholder forskellige grupper og regler. 

Om uddannelsesparat fortalte hun b.la. at man får et uddannelsespålæg, hvilket betyder at man SKAL gå i gang med en uddannelse inden for 1 år.

Om aktiveringsparat fortalte hun at hvis man går i aktivering så kan man få et tillæg, til den kontanthjælp som kommer til at svare til SU`en, eller man kan vælge ikke at være i aktivering, og så kun have de penge som er svarende til SU satsen. Men det er selvfølgelig kun folk med psykiske/fysiske sygdomme m.v. der kan komme i gruppen aktiveringsparat - sagsbehandleren og den enkelte borger finder ud af sammen hvilken gruppe det er realistisk at komme i.

Hun kunne ikke svare mig på det med forsørgerpligten, da de ikke havde fået det hele at vide endnu. Så jeg er spændt på hvordan det hele kommer til at se ud. 

Anmeld

24. oktober 2013

isabellasmor

Det er godt nok forvirrende.. Altså, min mand er på kh, og har/haft nogle psykiske problemer. Vi fik afvide af hans sagsbehandler at han ikke bliver ramt, heller ikke når vi har giftet os. Men han bliver ikke ramt fordi han er i gruppe 2 . Det var hendes forklaring. men han er jo i job? Han arbejder på kirkegård med min far som chef, og er blevet "indstillet" til revalidering. Så håber selvfølgelig at han snart er ude af kh, men aner ikke hvor lang behandlingstid der er... 

Men som jeg forstår det så burde han da egentlig få taget nogen af sine penge?!! Eller? 

Et side spørgsmål, er der nogen der ved , eller har en ide om hvad jeg kan få på kh? Jeg starter på uddannelse til januar, men skal søge kh novemer og så indtil januar hvor jeg skal på su.... ? 

Anmeld

24. oktober 2013

jydeinden

isabellasmor skriver:

Det er godt nok forvirrende.. Altså, min mand er på kh, og har/haft nogle psykiske problemer. Vi fik afvide af hans sagsbehandler at han ikke bliver ramt, heller ikke når vi har giftet os. Men han bliver ikke ramt fordi han er i gruppe 2 . Det var hendes forklaring. men han er jo i job? Han arbejder på kirkegård med min far som chef, og er blevet "indstillet" til revalidering. Så håber selvfølgelig at han snart er ude af kh, men aner ikke hvor lang behandlingstid der er... 

Men som jeg forstår det så burde han da egentlig få taget nogen af sine penge?!! Eller? 

Et side spørgsmål, er der nogen der ved , eller har en ide om hvad jeg kan få på kh? Jeg starter på uddannelse til januar, men skal søge kh novemer og så indtil januar hvor jeg skal på su.... ? 

så vidt jeg har forstået det, så bliver ALLE ramt af den gensidige forsørgerpligt, om du er rask eller syg, spiller ingen rolle der, det er ene og alene din indtægt, og så din alder.

og fordi reformen først træder i kraft fra januar vil du få en fuld kh, dvs omkring 13.000 før skat, så vidt jeg husker

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.