Hej folkens.
jeg har lige brug for et lille råd.
Min datter på 5 (snart 6) er en sød, genert og rolig af sind, lille pige. Hun hr siden hun var lille. Haft svært ved at svare folk når de henvendte sig til hende. Det er dog blevet bedre. foruden det bliver hun ofte helt ulykkelig hvis folk griner, over noget hun gør eller siger.
Jeg har virkeligt gjort mit ypperste for at hjælpe hende med denne problemstilling. Jeg har med vilje gjort dummere ting, så folk grinte af mig, hvilket også kunne få hende til at smile. Jeg har snakket med hende om episoderne for at gøre hende klart, at det var handlingen det blev grint af og ikke hende.
Jeg har forsøgt at styrke hendes selvværd, opmundre hende og fortæller hende tit at det hun gør er skide godt.
Hun har pga. Frygten for at blive grint af altid haft svært af at præstere foran "publikum". Hun bryder grædende sammen, også selv om hun ikke er alene foran folk. I sep. måned, begyndte hun efter eget ønske til Ballet undervisning, og det går bare SÅ godt. Jeg kan mærke hvordan det virkeligt har styrket hende. Også i det med at få nye kammerater på egen hånd :-D
Men for 14 dage siden, var der forældre dag, hvor vi voksne måtte se dem træne..... Det gik helt galt. Da jeg hentede hende i børnehaven fortalte de at de flere gange havde oplevet at hun habde siddet grædende for sig selv. Da vi kom derned var hun helt færdig. Jeg sagde selvf. At hun ikke behøvede at være med. Men hun ville jo gerne. Vi snakkede kort med læren, som også forklarede hende at folk jo ville kigge på det barn de var der med, og at absolut ingen ville grine.
Hun var med i første halvdel, men græd sig igennem det hele. Hun var SÅ sej og skidehammerende dygtig. Jeg var SÅ stolt, og sad og smilede til hende og opmuntrede hende hele vejen igennem. Den sidste halvdel sad hun i mine arme og græd.
Nå, men sagen er så den at jeg virkeligt gerne vil styrke og støtte hende igennem oplevelser som denne. Hun snakker også selv om at hun gerne vil hvis jeg kan hjælpe hende lidt med det. Men jeg er lidt Tom for ideer.
Vi er begyndt at lave små optagelser, så hun kan vende sig lidt til det med at være i fokus. Og det hjælper da lidt. Vi har snakket om at vise dem til familien, men hun foreslår så selv at de skal ligges på youtube. (hvilket de ikke kommer).
vi har snakket med børnehaven om at hun måske kunne fremlægge lidt oftere deroppe, eller måske viste lidt ballet i samling.
Nu skal det ikke forståes som Om jeg puster det op til af være et kæmpe problem, over for hende. For sådan er det slet ikke.Men julen nærmer sig, hvor hun både skal gå lucia optog og danse jule-ballet foran en masse. Og jeg vil VIRKELIGT gerne hjælpe hende.
Nogle der har nogle gode råd, evt. Erfaringer på dette område!?
Mvh. Pernille