Holbæktrunten skriver:
Nu har jeg jo kun Noah på 2 - eftersom lillesøster ikke vil ud.
Han har aldrig rigtig "pillet" ved tissetjavsen, jo enkelte gange når han har siddet i badekarret, og ret kortvarigt. Han har fået lov at rende med måsen bar hele sommeren, og jeg har heller ikke her observeret den store interesse...
Han kommenterer dog når han skal i bad og tisser på badeværelsesgulvet ( det gør han konsekvent, men vil hverken på potte eller toilet)."Noah tisser" siger han, lige inden og mens han gør det. Så den funktion har han i hvert fald styr på 
Jeg bekræfter at det er rigtigt at han tisser, og da han en periode pegede på tissemanden ved bleskift og spurgte hvad det var, fik han svar. Her i huset må man også gerne undersøge sig selv og spørge til forskellige keopsfunktioner. Tror på at det er en naturlig og sund udvikling, og håber at mine børn altid vil have tillid nok til at spørge.
Noah viser absolut ingen interesse for mine nedre regioner når jeg i ny og næ snupper et lynbad mens han hygger i badekarret. Engang imellem kommenterer han dog at mor har bryster, og kan finde på at prikke på dem når vi putter i sofaen. Det er af ganske kortvarig interesse, max 1-2 min.
Så længe det er forsigtigt og ikke gør ondt får han lov at undersøge - bla fordi lillesøster er lige på trapperne og der jo sikkert kommer en vis interesse fra hans side i spisesituationerne (ved amning).
Jeg synes at det lyder som en god måde du håndterer dine børns nysgerrighed på, og så længe ingen føler sig krænket er alt jo i skønneste orden. Jeg tror måske at jeg ville opfordre storebror til at undersøge sig selv i stedet for at undersøge lillebror - i og med at de jo har samme 'udstyr'.
Han har vel også snart en alder hvor at blufærdighed er på sin plads - og mine børn vil i hvert fald blive opfordret til at pille-rode-rage alt hvad de lyster - dog på. Deres værelse og i ensomhed når de når en vis alder. Hvornår den alder er ved jeg jo så ikke endnu, da Noah som sagt kun er to ;0)
Jeg er sådan set helt enig med dig
Og mine børns interesse i både min krop og hvad deres bror har er såmænd også kortvarig, som du beskriver det med dine bryster. Derfor ser jeg slet ikke noget problem i at de deler interessen.
Epsioden idag affødte for eksempel en samtale noget lignende denne her:
Lillen: Mor, hvad er det (har trukket forhuden tilbage og masser hovedet helt blåt)
Mor: Det er tissemanden indeni (jeg synes at 'pikhovedet' var lidt for tunge ord at slæbe med i børnehave, og havde ikke meget tænketid hehe)
Lillen: Nåh.
Storebarnet: Aj, må jeg se, gør det lige igen Felix.
Lillen: Gentager processen, og begge unger kigger koncentreret på den, alt imens alt hiveriet selvfølgelig gør den lille tissemand stiv og strittende, i et sådant omfang at forhuden ikke helt kan dække den igen.
Lillen: Mor, hvordan får man den ind igen?
Mor: Det gør den selv når den ikke er stiv mere. Så man skal bare lige lade den være lidt.
Lillen til den store: Nåh, så bare lad den være Bastian - hvorefter begge unger fuldstændig slipper interessen, og kaster sig over et spil på ipod i stedet for.
Se det synes jeg jo er en sund fælles undersøgelse. Ikke for nærgående men tilpas oplysende hehe.
Jeg tror ikke jeg vil sige til den store at han som sådan skal undersøge sig selv. UD over hvad jeg har gjort i forvejen, med at forhuden for eksempel skal kunne trækkes tilbage når man nu er 6 år gammel, og at hvis den ikke kan skal ægen lige kigge på den, så han skla huske at tjekke det (hvad han så gjorde med det samme, lidt nervøs dog).
Jeg tænker at interessen for at pille ekstra kommer med tiden. Det er ikke fordi han er flov over den elle rnoget, han har bare ikke lige så stor interesse i den som den lille har.
HAn har selvfølgelig da han var mindre kigget sig i spejlet og råbt højt op om hvor stor den var og hvor seje tissemænd er, og han har også i en periode "kløet sig på testiklerne" som han så fint kaldte det, når han skulle have ble på for natten. Men mere er han som sådan ikke gået op i det.
Han gemmer sig ikek, ved tøjskift og den slags, og er altså ikke SÅ bluffærdig. Men han ER til tider i et bluffærdigt humør, og jeg tænker at det neop derfor er en god ting at hans lillebror gerne deler sine undersøgelser hvis storebror viser interessen, hvad han egentlig sjældent gør.