Undersøger jeres egne børn hinandens kønsdele? (I hjemmet)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.619 visninger
20 svar
42 synes godt om
7. oktober 2013

mariamiss6

Jaerh, jeg kan godt se det lyder som et underligt spørgsmål hehe. MEn altså, overskriften skulle være sigende, og gerne indbyde til input, så, det var det bedste jeg kunne gøre.

Nåh, men det er jo en kendt sag, at børn i institutioner i perioder undersøger hinandens kønsdele temmelig indgående, og til tider lidt uhensigtsmæssigt, og ofte i hemmelighed, hvis det da kan lade sig gøre. 
Ligeledes er det en kendsgerning, at de fleste institutioner i en vis grad håndhæver et forbud imod det i institutionen, fordi det nemt kan gå galt, eller blive lidt for spændende, uden at jeg lige her i start tråden vil uddybe hvordan og hvorledes.
En anden rund til at det "forbydes" er jo også at rigtig mange forældre faktisk synes det er helt helt helt forkert at børn overhovedet bruger energi på den slags, og jeg tror at rigtig mange forældre slet ikke stoler på at institutionen kan håndtere sådanne undersøgelser hensigtsmæssigt. Så altså, de fleste institutioner håndhæver et forbud imod at børnene undersøger hinanden. 

Nåh, men hvad så i hjemmet? Jeg har to drenge på henholdsvis 4 og 6 år. Den store har aldrig brugt ret meget tid på den der tissemand (pt omtalt som 'diller' af drengene her hjemme), mens den lille tager hvert et nøgent sekund til at pille og hive og slide og rive, og undersøge og teste og spørge til den der diller. 

Jeg er personligt ikke forskrækket, men lader ham gøre det. Det er altid lidt under opsyn, men det er mere fordi vi alligevel ikke går nøgne rundt herhjemme, med minde det er i forbindelse med tøjskift eller bad. Så altså, det er jo alligevel altid når jeg er tæt på ham. 

I den forbindelse har jegs et at den lille kan trække forhuden tilbage, og det har altid været lidt et problem for mig. Jeg har ikke vidst hvornår de skal kunne det, eller hvor lidt og hvor meget der skal til, før man bør rådgive sig med lægen, i forhold til om barnet har for snæver forhud. Så det er klart at jeg blev beroliget da jeg så han kunne det. JEg spurgte så den store, om han også kunne, fordi han er jo ældre, og bure vel så også kunne. Han er og lidt nervøs ved det, fordi han ikke kan lide at se på tissemanden inden under forhuden. Men jeg forklarede ham at det er nogt alle drenge kan, og man skal huske at holde øje med om den kan når man bliver lidt større. Vi kom frem til at det kunne han godt. 

Nåh, så idag, her til aften, har Felix hevet og pillet og undersøgt sig selv igen, og Bastian bliver interesseret, og følger meget med i hvad Felix' diller kan. Jeg svarer på spørgsmålene der bliver stillet, men blander mig ellers ikke i hvordan de bærer sig ad. Jeg ser at Bastian bliver ldit nysgerrig og vil tage fat på sagen med egne hænder, og Felix sig nej, og Bastian acceptererdet straks og holder sine fingre væk. Derfor blander jeg mig stadig ikke i hvordan de kommer omkring emnet, men svarer kun på deres spørgsmål. 

Hvad synes i om det? Gør jeres egne børn det, altså søskende imellem, i hjemmet? 

Jeg ser lidt sådan på det, at alle børn vil undersøge og kigge og spørge og sammenligne, og når alt kommer til alt er det vel mest trgt og sikkert for alle parter, at det foregår i hjemmet. Den situation jeg oplevede lige her til aften, var i sofaen lige ved siden af mig, og det synes jeg er meget uskyldigt, og ren almindelig kropslig interesse for børnene, så jeg lader det være, og observerer kun at det ikke går for vidt, og at de respekterer hinanden. 

Sådan synes jeg det skal være, men jeg har egentlig ikke hørt andr forældre fortælle at det er sådan deres børn gør. Er mine børn lidt sære? Eller er det bare et tabu?

Hvor meget og hvordan undersøger og sammenligner jeres børn?

Jeg er klar over at der kan forekomme MEGET forskellige holdninger til det her emne, så huks lige at slå koldt vand i blodet hvis i bliver uenige, og hold en sober tone uden mudderkast

Håber på gode eksempler og god debat

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. oktober 2013

Mor11

Profilbillede for Mor11

jeg tror nu det er meget almindeligt at de er nysgerrige på den måde. og  For at den lille kan sige fra OG at storebror accepterer det! det er næsten det vigtigste i den situation.

Anmeld

7. oktober 2013

MorDk

Nu er mine børn ikke så gamle. Min søn er 3 år og min datter er 1 år. Min søn er meget tissemand/tissekone interesseret. Fred være med det. MEN alt det med pilleri osv. foregår når man er alene på værelset. han har været MEGET interesseret i lillesøsters numse og tissekone og der har vi måtte sætte grænsen. Man rør ikke ved lillesøsters numse eller tissekone. Det er hendes. Og han har sin tissemand og det er hans. Nu er de jo aldrig alene sammen uden opsyn. Og de er så små så har ikke helt samme "problemstilling". Tænker at det er en ganske naturlig del af udviklingen at udforske og undersøge kønnet. Også søskende imellem. Ikke jeg siger at ungerne bare skal ha lov. man skal passe på men ikke være over beskyttende... det er lidt svært. Måske jeg vender tilbage når mine unger bliver ældre... såååå lytter lige med her...

Anmeld

7. oktober 2013

modesty

Jaerh, jeg kan godt se det lyder som et underligt spørgsmål hehe. MEn altså, overskriften skulle være sigende, og gerne indbyde til input, så, det var det bedste jeg kunne gøre.

Nåh, men det er jo en kendt sag, at børn i institutioner i perioder undersøger hinandens kønsdele temmelig indgående, og til tider lidt uhensigtsmæssigt, og ofte i hemmelighed, hvis det da kan lade sig gøre. 
Ligeledes er det en kendsgerning, at de fleste institutioner i en vis grad håndhæver et forbud imod det i institutionen, fordi det nemt kan gå galt, eller blive lidt for spændende, uden at jeg lige her i start tråden vil uddybe hvordan og hvorledes.
En anden rund til at det "forbydes" er jo også at rigtig mange forældre faktisk synes det er helt helt helt forkert at børn overhovedet bruger energi på den slags, og jeg tror at rigtig mange forældre slet ikke stoler på at institutionen kan håndtere sådanne undersøgelser hensigtsmæssigt. Så altså, de fleste institutioner håndhæver et forbud imod at børnene undersøger hinanden. 

Nåh, men hvad så i hjemmet? Jeg har to drenge på henholdsvis 4 og 6 år. Den store har aldrig brugt ret meget tid på den der tissemand (pt omtalt som 'diller' af drengene her hjemme), mens den lille tager hvert et nøgent sekund til at pille og hive og slide og rive, og undersøge og teste og spørge til den der diller. 

Jeg er personligt ikke forskrækket, men lader ham gøre det. Det er altid lidt under opsyn, men det er mere fordi vi alligevel ikke går nøgne rundt herhjemme, med minde det er i forbindelse med tøjskift eller bad. Så altså, det er jo alligevel altid når jeg er tæt på ham. 

I den forbindelse har jegs et at den lille kan trække forhuden tilbage, og det har altid været lidt et problem for mig. Jeg har ikke vidst hvornår de skal kunne det, eller hvor lidt og hvor meget der skal til, før man bør rådgive sig med lægen, i forhold til om barnet har for snæver forhud. Så det er klart at jeg blev beroliget da jeg så han kunne det. JEg spurgte så den store, om han også kunne, fordi han er jo ældre, og bure vel så også kunne. Han er og lidt nervøs ved det, fordi han ikke kan lide at se på tissemanden inden under forhuden. Men jeg forklarede ham at det er nogt alle drenge kan, og man skal huske at holde øje med om den kan når man bliver lidt større. Vi kom frem til at det kunne han godt. 

Nåh, så idag, her til aften, har Felix hevet og pillet og undersøgt sig selv igen, og Bastian bliver interesseret, og følger meget med i hvad Felix' diller kan. Jeg svarer på spørgsmålene der bliver stillet, men blander mig ellers ikke i hvordan de bærer sig ad. Jeg ser at Bastian bliver ldit nysgerrig og vil tage fat på sagen med egne hænder, og Felix sig nej, og Bastian acceptererdet straks og holder sine fingre væk. Derfor blander jeg mig stadig ikke i hvordan de kommer omkring emnet, men svarer kun på deres spørgsmål. 

Hvad synes i om det? Gør jeres egne børn det, altså søskende imellem, i hjemmet? 

Jeg ser lidt sådan på det, at alle børn vil undersøge og kigge og spørge og sammenligne, og når alt kommer til alt er det vel mest trgt og sikkert for alle parter, at det foregår i hjemmet. Den situation jeg oplevede lige her til aften, var i sofaen lige ved siden af mig, og det synes jeg er meget uskyldigt, og ren almindelig kropslig interesse for børnene, så jeg lader det være, og observerer kun at det ikke går for vidt, og at de respekterer hinanden. 

Sådan synes jeg det skal være, men jeg har egentlig ikke hørt andr forældre fortælle at det er sådan deres børn gør. Er mine børn lidt sære? Eller er det bare et tabu?

Jeg er klar over at der kan forekomme MEGET forskellige holdninger til det her emne, så huks lige at slå koldt vand i blodet hvis i bliver uenige, og hold en sober tone uden mudderkast

Jeg synes det lyder helt fint det dine drenge har gang i. Fint at den store respekterer den lilles grænser, fint at de gør det mens du sidder ved siden af så du har styr på at det foregår stille og roligt.

Vi har kun ét barn, så jeg kan ikke udtale mig om søskende...

Min dreng er kun to, men han er meget interesseret i både sin egen tissemand og mors og fars kønsdele. Vi lader ham pille alt det han vil på sig selv. Med os forældre kommer han storgrinende hen når vi har været i bad og hiver i dusken eller dilleren. Og det får han lov til en enkelt gang eller to, og så tager vi underbukser på. 

Vi har et ret afslappet forhold til det herhjemme - jeg er nok den der bliver hurtigst forlegen, men så er det jo heldigvis nemt bare at tage et par underbukser på uden at man behøver at formane og skabe skamfølelse eller forbud.

(forstår godt at det ikke heeelt er det du efterlyser, men tænkte at jeg alligevel ville komme med en kommentar :-)

Anmeld

7. oktober 2013

MorDk

Jeg vil dog sige at selvom jeg har sagt han skal gøre det på værelset, så har jeg holdt øje med ham. Vi jo ikke have han skader sig selv.

Anmeld

7. oktober 2013

mariamiss6

Mor11 skriver:

jeg tror nu det er meget almindeligt at de er nysgerrige på den måde. og  For at den lille kan sige fra OG at storebror accepterer det! det er næsten det vigtigste i den situation.

Jeg er helt enig og meget glad og varm over at den lille kan sige fra men ikke mindst at den store acceptere med det vuns uden indsigelser. 

Her er tale om to drenge som er så vilde og voldsomme at jeg de fleste dage næsten ikke engang kan gå på toilettet uden at planlægge det strategisk korrekt, for ellers forsøger de simpelthen "at dræbe" hinanden selvom det måske kun drejer sig om at jeg er væk i 20 sekunder. 

Så lige nøjagtig den respekt de der udviste over for hinanden, uden hysteri og uden og diskussion gjorde mig bare så lykkelig. 

Især fordi jeg på egen krop har oplevet hvad manglen på samme kan gøre ved store børn og voksne mennesker

Det er ellers ikke et men vi som sådan har berørt, fordi jeg ikke har vidst hvordan jeg lige skulle tage det op, sådan ud af det blå. Og især derfor er det dejligt for mig at se at det falder dem naturligt, selv når det er virkelig spændende lige nu og her. 

Anmeld

7. oktober 2013

mariamiss6

MorDk skriver:

Nu er mine børn ikke så gamle. Min søn er 3 år og min datter er 1 år. Min søn er meget tissemand/tissekone interesseret. Fred være med det. MEN alt det med pilleri osv. foregår når man er alene på værelset. han har været MEGET interesseret i lillesøsters numse og tissekone og der har vi måtte sætte grænsen. Man rør ikke ved lillesøsters numse eller tissekone. Det er hendes. Og han har sin tissemand og det er hans. Nu er de jo aldrig alene sammen uden opsyn. Og de er så små så har ikke helt samme "problemstilling". Tænker at det er en ganske naturlig del af udviklingen at udforske og undersøge kønnet. Også søskende imellem. Ikke jeg siger at ungerne bare skal ha lov. man skal passe på men ikke være over beskyttende... det er lidt svært. Måske jeg vender tilbage når mine unger bliver ældre... såååå lytter lige med her...

Jeg vil sige at jeg synes der er forskel. Når børn piller for nydelsens skyld, for det gør de også, så synes jeg også at det ed at sige det kun foregår hjemme på værelset er helt i ordne, fordi det er en privat sag.

Men når man undersøger og sammenligner og søger forståelse er det jo ikke så meget en lige så privat sag, og derfor er det også lidt svært at klare det på værelset.

Ingen af mine har egentlig som sådan onaneret, ikke hvad jeg har observeret i hvert fald. Men den lille er som sagt nærmest besat af at pille og hive og slide og undersøge og stille spørgsmål til sin egen tissemand. Derfor har jeg endnu ikke følt behov for at bede ham blive på værelset med det. Samtidig er den store da også interesseret, men han har aldrig brugt den samme energi på at undersøge sig selv indgående. Han suger det nu i stedet fra sin lillebror, når den lille taler højt om hvad han nu finder hos sig selv, og så kigger han på, og stiller spørgsmål til den lille. Så jeg føler det lidt som om jeg er nødt til at lade ham følge med, fordi han åbenbart ikke har interesse i sin egen hehe.

Anmeld

7. oktober 2013

Holbæktrunten

mariamiss6 skriver:

Nu har jeg jo kun Noah på 2 - eftersom lillesøster ikke vil ud.

Han har aldrig rigtig "pillet" ved tissetjavsen, jo enkelte gange når han har siddet i badekarret, og ret kortvarigt. Han har fået lov at rende med måsen bar hele sommeren, og jeg har heller ikke her observeret den store interesse...

Han kommenterer dog når han skal i bad og tisser på badeværelsesgulvet ( det gør han konsekvent, men vil hverken på potte eller toilet)."Noah tisser" siger han, lige inden og mens han gør det. Så den funktion har han i hvert fald styr på

Jeg bekræfter at det er rigtigt at han tisser, og da han en periode pegede på tissemanden ved bleskift og spurgte hvad det var, fik han svar. Her i huset må man også gerne undersøge sig selv og spørge til forskellige keopsfunktioner. Tror på at det er en naturlig og sund udvikling, og håber at mine børn altid vil have tillid nok til at spørge.

Noah viser absolut ingen interesse for mine nedre regioner når jeg i ny og næ snupper et lynbad mens han hygger i badekarret. Engang imellem kommenterer han dog at mor har bryster, og kan finde på at prikke på dem når vi putter i sofaen. Det er af ganske kortvarig interesse, max 1-2 min.
Så længe det er forsigtigt og ikke gør ondt får han lov at undersøge - bla fordi lillesøster er lige på trapperne og der jo sikkert kommer en vis interesse fra hans side i spisesituationerne (ved amning).

Jeg synes at det lyder som en god måde du håndterer dine børns nysgerrighed på, og så længe ingen føler sig krænket er alt jo i skønneste orden. Jeg tror måske at jeg ville opfordre storebror til at undersøge sig selv i stedet for at undersøge lillebror - i og med at de jo har samme 'udstyr'.

Han har vel også snart en alder hvor at blufærdighed er på sin plads - og mine børn vil i hvert fald blive opfordret til at pille-rode-rage alt hvad de lyster - dog på. Deres værelse og i ensomhed når de når en vis alder. Hvornår den alder er ved jeg jo så ikke endnu, da Noah som sagt kun er to ;0)

Anmeld

7. oktober 2013

mariamiss6

modesty skriver:

Jeg synes det lyder helt fint det dine drenge har gang i. Fint at den store respekterer den lilles grænser, fint at de gør det mens du sidder ved siden af så du har styr på at det foregår stille og roligt.

Vi har kun ét barn, så jeg kan ikke udtale mig om søskende...

Min dreng er kun to, men han er meget interesseret i både sin egen tissemand og mors og fars kønsdele. Vi lader ham pille alt det han vil på sig selv. Med os forældre kommer han storgrinende hen når vi har været i bad og hiver i dusken eller dilleren. Og det får han lov til en enkelt gang eller to, og så tager vi underbukser på. 

Vi har et ret afslappet forhold til det herhjemme - jeg er nok den der bliver hurtigst forlegen, men så er det jo heldigvis nemt bare at tage et par underbukser på uden at man behøver at formane og skabe skamfølelse eller forbud.

(forstår godt at det ikke heeelt er det du efterlyser, men tænkte at jeg alligevel ville komme med en kommentar :-)

Jeg er også meget afslappet omkring det. Jeg tror deres far er lidt mindre afslappet omkring det. Men han afviser dem ikke som sådan, han berører ligesom bare ikke emnet, og ville nok i en situation som her til aften, bede den lille pakke dilleren væk, men dog uden foragt i stemmen.

Jeg er afslappet omkring det fordi jeg ved dte er vigtigt for børnene at undersøge emnet, og fordi jeg ved det er vigtigt at de får gjort det på en ordentlig måde. Jeg har arbejdet i vuggestue og børnehave nogle år, så jeg har eksempler på den gode og den dårlige måde, og det håber jeg mine unger får en fordel ud af. 

Som sagt højere oppe har det været svært for mig nogen gange bare at slippe en tur på toilettet. JEg akn enten ikke sidde i fred, eller også skal jeg skynde mig fordi ungerne slås. 
De gange vor de er gået med mig på toilettet, elle rkommet ud midt i det hele, har jeg heller ikke sendt dem væk. Det betyder for eksempel at de altid har vidst at en kvinde kan bløde ud af tissekonen. 
De har kigget meget intenst når jeg har skiftet det ene og det andet, og med tiden har de lært at det ikke er noget farligt. Nu er de begge blevet så store at de ofte har stillet spørgsmål til det, og jeg har egentlig bare svaret at det ikke er farligt, ikke gør ondt (man må gerne lyve lidt lol), og at det bare betyder at når en pige bliver voksen, og begynder at bløde en gang imellem, så er det fordi hendes krop er voksen nok til at kunne lave babyer.

Så altså, selvom jeg egentlig synes at min menstruation er enormt privat, så har jeg taget det helt afslappet, og bare forsøgt at holde emnet kort og uden alt for meget forvirring for ungerne. 

Jeg er sikker på at det også ville forarge rigtig mange mennesker at mine børn har set/ser når jeg bløder, men altså, det forarger ikke mig.

Mine børn har alrig rørt ved mig, og det skal de heller ikke. Og det skyldes at jeg er en voksen kvinde, og min tissekone er ikke allemands eje, eller for den sags skyld legetøj (ja, okay ik'). Men de har umiddelbart heller aldrig forsøgt selv, eller bedt om at få lov, så det har nu ikke været et emne her. 
Til gengæld har de så, også især den lille faktisk, kigget meget på mine bryster, og gør det til tider stadig. Det har dog mest foregået ved at den lille måske har været på skødet og pludseligt fundet på at hive ud og kigge ned i blusen. De har ikke ellers været det store emne for undersøgelse hehe.

Anmeld

7. oktober 2013

Faith

Nej indtil videre undersøger de kun sig selv, og det sker kun når de er i bad. Det er en naturlig del af deres udvikling, men jeg ved faktisk ikke hvordan jeg vil reagere den dag jeg tager dem i at hive i banditten

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.