mariamiss6 skriver:
Jaerh, jeg kan godt se det lyder som et underligt spørgsmål hehe. MEn altså, overskriften skulle være sigende, og gerne indbyde til input, så, det var det bedste jeg kunne gøre.
Nåh, men det er jo en kendt sag, at børn i institutioner i perioder undersøger hinandens kønsdele temmelig indgående, og til tider lidt uhensigtsmæssigt, og ofte i hemmelighed, hvis det da kan lade sig gøre.
Ligeledes er det en kendsgerning, at de fleste institutioner i en vis grad håndhæver et forbud imod det i institutionen, fordi det nemt kan gå galt, eller blive lidt for spændende, uden at jeg lige her i start tråden vil uddybe hvordan og hvorledes.
En anden rund til at det "forbydes" er jo også at rigtig mange forældre faktisk synes det er helt helt helt forkert at børn overhovedet bruger energi på den slags, og jeg tror at rigtig mange forældre slet ikke stoler på at institutionen kan håndtere sådanne undersøgelser hensigtsmæssigt. Så altså, de fleste institutioner håndhæver et forbud imod at børnene undersøger hinanden.
Nåh, men hvad så i hjemmet? Jeg har to drenge på henholdsvis 4 og 6 år. Den store har aldrig brugt ret meget tid på den der tissemand (pt omtalt som 'diller' af drengene her hjemme), mens den lille tager hvert et nøgent sekund til at pille og hive og slide og rive, og undersøge og teste og spørge til den der diller.
Jeg er personligt ikke forskrækket, men lader ham gøre det. Det er altid lidt under opsyn, men det er mere fordi vi alligevel ikke går nøgne rundt herhjemme, med minde det er i forbindelse med tøjskift eller bad. Så altså, det er jo alligevel altid når jeg er tæt på ham.
I den forbindelse har jegs et at den lille kan trække forhuden tilbage, og det har altid været lidt et problem for mig. Jeg har ikke vidst hvornår de skal kunne det, eller hvor lidt og hvor meget der skal til, før man bør rådgive sig med lægen, i forhold til om barnet har for snæver forhud. Så det er klart at jeg blev beroliget da jeg så han kunne det. JEg spurgte så den store, om han også kunne, fordi han er jo ældre, og bure vel så også kunne. Han er og lidt nervøs ved det, fordi han ikke kan lide at se på tissemanden inden under forhuden. Men jeg forklarede ham at det er nogt alle drenge kan, og man skal huske at holde øje med om den kan når man bliver lidt større. Vi kom frem til at det kunne han godt.
Nåh, så idag, her til aften, har Felix hevet og pillet og undersøgt sig selv igen, og Bastian bliver interesseret, og følger meget med i hvad Felix' diller kan. Jeg svarer på spørgsmålene der bliver stillet, men blander mig ellers ikke i hvordan de bærer sig ad. Jeg ser at Bastian bliver ldit nysgerrig og vil tage fat på sagen med egne hænder, og Felix sig nej, og Bastian acceptererdet straks og holder sine fingre væk. Derfor blander jeg mig stadig ikke i hvordan de kommer omkring emnet, men svarer kun på deres spørgsmål.
Hvad synes i om det? Gør jeres egne børn det, altså søskende imellem, i hjemmet?
Jeg ser lidt sådan på det, at alle børn vil undersøge og kigge og spørge og sammenligne, og når alt kommer til alt er det vel mest trgt og sikkert for alle parter, at det foregår i hjemmet. Den situation jeg oplevede lige her til aften, var i sofaen lige ved siden af mig, og det synes jeg er meget uskyldigt, og ren almindelig kropslig interesse for børnene, så jeg lader det være, og observerer kun at det ikke går for vidt, og at de respekterer hinanden.
Sådan synes jeg det skal være, men jeg har egentlig ikke hørt andr forældre fortælle at det er sådan deres børn gør. Er mine børn lidt sære? Eller er det bare et tabu?
Hvor meget og hvordan undersøger og sammenligner jeres børn?
Jeg er klar over at der kan forekomme MEGET forskellige holdninger til det her emne, så huks lige at slå koldt vand i blodet hvis i bliver uenige, og hold en sober tone uden mudderkast 
Håber på gode eksempler og god debat 
Nu har jeg jo kun Noah på 2 - eftersom lillesøster ikke vil ud.
Han har aldrig rigtig "pillet" ved tissetjavsen, jo enkelte gange når han har siddet i badekarret, og ret kortvarigt. Han har fået lov at rende med måsen bar hele sommeren, og jeg har heller ikke her observeret den store interesse...
Han kommenterer dog når han skal i bad og tisser på badeværelsesgulvet ( det gør han konsekvent, men vil hverken på potte eller toilet)."Noah tisser" siger han, lige inden og mens han gør det. Så den funktion har han i hvert fald styr på

Jeg bekræfter at det er rigtigt at han tisser, og da han en periode pegede på tissemanden ved bleskift og spurgte hvad det var, fik han svar. Her i huset må man også gerne undersøge sig selv og spørge til forskellige keopsfunktioner. Tror på at det er en naturlig og sund udvikling, og håber at mine børn altid vil have tillid nok til at spørge.
Noah viser absolut ingen interesse for mine nedre regioner når jeg i ny og næ snupper et lynbad mens han hygger i badekarret. Engang imellem kommenterer han dog at mor har bryster, og kan finde på at prikke på dem når vi putter i sofaen. Det er af ganske kortvarig interesse, max 1-2 min.
Så længe det er forsigtigt og ikke gør ondt får han lov at undersøge - bla fordi lillesøster er lige på trapperne og der jo sikkert kommer en vis interesse fra hans side i spisesituationerne (ved amning).
Jeg synes at det lyder som en god måde du håndterer dine børns nysgerrighed på, og så længe ingen føler sig krænket er alt jo i skønneste orden. Jeg tror måske at jeg ville opfordre storebror til at undersøge sig selv i stedet for at undersøge lillebror - i og med at de jo har samme 'udstyr'.
Han har vel også snart en alder hvor at blufærdighed er på sin plads - og mine børn vil i hvert fald blive opfordret til at pille-rode-rage alt hvad de lyster - dog på. Deres værelse og i ensomhed når de når en vis alder. Hvornår den alder er ved jeg jo så ikke endnu, da Noah som sagt kun er to ;0)