Vægttab og graviditet - hvor mange kcl?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. oktober 2013

CH2012

Mor11 skriver:

Nu ved jeg jo ikke om du er svært overvægtig eller bare har lidt ekstra hist og her, men her er det jeg kan finde hvor der bare er en smule info. 

En tredjedel af alle gravide vejer for meget.

Det går ikke kun ud over dem selv, men også over det barn, de føder.

Derfor lancerer Sundhedsstyrelsen nu en række anbefalinger til gravide og herunder retningslinjer for, hvor meget de bør tage på under graviditeten.

Skal følges tæt
»De overvægtige har en øget risiko, og derfor skal man følge de her kvinder og kontrollere, at de ikke udvikler komplikationer«, siger overlæge Christine Brot, Center for Forebyggelse, Sundhedsstyrelsen.

Blandt andet skal de overvægtige følges meget tættere under graviditeten, end de hidtil er blevet.

Må kun tage seks kilo på
»De gravide skal vejes, og de overvægtige skal vejes lidt hyppigere, og i Sundhedsstyrelsen giver vi nogle anbefalinger og råd om, hvad der er hensigtsmæssigt at tage på afhængig af vægten før graviditeten. Det er nyt. Det har vi ikke haft tidligere«, siger Christine Brot til tjek.dk.

Sundhedsstyrelsen anbefaler svært overvægtige og overvægtige at tage mellem 6 og 10 kilo på under graviditeten, mens normalvægtige kan tillade sig at lade vægten stige med 10-15 kilo.

Undervægtige skal helst tage mellem 6 og 9 kilo på inden fødslen.

Risiko for misdannelser
Den overvægtige kvinde har en øget risiko for at udvikle diabetes under graviditeten, ligesom hendes barn har en større risko for at blive født med neuralrørsdefekter, hjertefejl og andre misdannelser.

Også selve fødslen er sværere for overvægtige, og ifølge Sundhedsstyrelsen føder hele 30 procent af de svært overvægtige ved kejsersnit.

Overvægtige skal scannes oftere
For at være bedre forberedt på eventuelle komplikationer skal overvægtige gravide tilbydes flere scanninger, når fødslen nærmer sig, anbefaler Sundhedsstyrelsen.

»Når en kvinde er svært overvægtig, kan det være sværere at vurdere, hvor meget barnet vokser, og om det ligger rigtigt i livmoderen, og derfor vil man hyppigere lave ultralydsscanning i slutningen af graviditeten«, siger Christine Brot.

Må ikke gå på slankekur
Hun understreger, at gravide ikke må sulte sig, uanset hvad de vejer.

»Vi anbefaler ikke, at man går på en slankekur – det er noget, man skal gøre inden man er gravid. Men vi anbefaler, at man spiser efter kostrådene og dropper kiks, slik, cola og pizza«, siger Christine Brot.

Jeg er desværre rimelig overvægtig - vejer 95,7 og vil gerne tabe mellem 27 og 30kg.... Og det kan jeg også godt på sigt, men vil selvfølgelig også lige tage en evt. graviditet med i tankerne Men tror godt i samråd med lægen ville kunne finde ud af noget i forhold til hvor mange kcl man må indtage..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. oktober 2013

Mor11

Profilbillede for Mor11
CH2012 skriver:

Jeg er desværre rimelig overvægtig - vejer 95,7 og vil gerne tabe mellem 27 og 30kg.... Og det kan jeg også godt på sigt, men vil selvfølgelig også lige tage en evt. graviditet med i tankerne Men tror godt i samråd med lægen ville kunne finde ud af noget i forhold til hvor mange kcl man må indtage..

ja lægen burde have lidt viden på området ved også der tilbydes forløb til ovevægtige gravide med henblik på vægtab. Det har min kusine været på. Hun vejede det samme fra start til slut af graviditeten, og da hun havde født røg der 15kg i løbet af en uges tid  

jeg tror det er fint nok at bruge kcal som rettesnor, problemet er bare at man så kan falde i fælden med at spise hvad som helst. Fx 1liter is og så var det dagens kost (sat på spidsen ) det vigtigste under en graviditet er nu engang sammensætningen af kosten. Altså varieret og sundt. Og hvis det overholdes i normale mængder, samt at der kommer motion på skemaet, så tror jeg nu nok der skal ske noget

men  fingre for at der er gevinst og at du finder en super god løsning med kosten

Anmeld

7. oktober 2013

CH2012

Mor11 skriver:

ja lægen burde have lidt viden på området ved også der tilbydes forløb til ovevægtige gravide med henblik på vægtab. Det har min kusine været på. Hun vejede det samme fra start til slut af graviditeten, og da hun havde født røg der 15kg i løbet af en uges tid  

jeg tror det er fint nok at bruge kcal som rettesnor, problemet er bare at man så kan falde i fælden med at spise hvad som helst. Fx 1liter is og så var det dagens kost (sat på spidsen ) det vigtigste under en graviditet er nu engang sammensætningen af kosten. Altså varieret og sundt. Og hvis det overholdes i normale mængder, samt at der kommer motion på skemaet, så tror jeg nu nok der skal ske noget

men  fingre for at der er gevinst og at du finder en super god løsning med kosten

Jo tak, det er super sødt af dig

Og ja, maden skal være varieret... Men nu må jeg jo lige se om jeg overhovedet er gravid - og hvis ikk, så kan jeg jo bare gå igang med fuld skrue... Men håber selvfølgelig, at jeg er gravid

Anmeld

7. oktober 2013

Hullabullabulla

Lidt info herfra..:

Jeg vejede 94 da jeg blev gravid (havde da lige tabt 10 kg)

Havde i uge 25 taget 4,5 kg på - spiste almindeligt varietet, men altså også usundt imellem - især i den periode hvor jeg havde kvalme. 

På INTET tidspunkt fik jeg af vide at det var for "meget" og at jeg skulle passe på. TVÆRTIMOD faktisk. Jm og læge sagde at det vigtigste var at jeg spiste varieret og sundt, og følte mig veltilpas og glad, også selvom der kom lidt usundt ned..

IMO er det ikke de 9 måneder man er gravid man bør gå på slankekur og tælle kalorier, men at leve efter almindelig sund fornuft er vejen frem

Nå.. Men jeg nåede så at tage 22 kg på !! Jep 22!! Havde selv håbet på max 10 kg - men min krop ville andet (væske pga ssf)

10 dage efter sagde vægten -23 kg

..btw havde ellers en problemfri graviditet og fantastisk fødsel trods min overvægt

Nu her 7 måneder efter siger vægten 89

Nå det blev en lang smøre - og det jeg faktisk bare ville sige er at drop kalorietælleriet når du står med den positive test, og genoptag det når graviditet, amning osv er overstået.. I mellemtiden bruger du bare den sunde fornuft

Pøj pøj med det hele

Anmeld

7. oktober 2013

CH2012

Britt88 skriver:

JJoLidt info herfra..:

Jeg vejede 94 da jeg blev gravid (havde da lige tabt 10 kg)

Havde i uge 25 taget 4,5 kg på - spiste almindeligt varietet, men altså også usundt imellem - især i den periode hvor jeg havde kvalme. 

På INTET tidspunkt fik jeg af vide at det var for "meget" og at jeg skulle passe på. TVÆRTIMOD faktisk. Jm og læge sagde at det vigtigste var at jeg spiste varieret og sundt, og følte mig veltilpas og glad, også selvom der kom lidt usundt ned..

IMO er det ikke de 9 måneder man er gravid man bør gå på slankekur og tælle kalorier, men at leve efter almindelig sund fornuft er vejen frem

Nå.. Men jeg nåede så at tage 22 kg på !! Jep 22!! Havde selv håbet på max 10 kg - men min krop ville andet (væske pga ssf)

10 dage efter sagde vægten -23 kg

..btw havde ellers en problemfri graviditet og fantastisk fødsel trods min overvægt

Nu her 7 måneder efter siger vægten 89

Nå det blev en lang smøre - og det jeg faktisk bare ville sige er at drop kalorietælleriet når du står med den positive test, og genoptag det når graviditet, amning osv er overstået.. I mellemtiden bruger du bare den sunde fornuft

Pøj pøj med det hele

Tak for indlægget :-)
Der kan bestemt være noget om det du skriver... Vil lige se tiden an og være fornuftig i ventetiden ;-)

Anmeld

7. oktober 2013

Snevejr84

Du må helst ikke tabe dig når du er gravid. Men hvis du er meget overvægtig kan du holde den vægt du har. Hvis du gerne vil tabe dig skal du have lægen eller diatist indover. For hvis man taber sig for meget igennem graviditeten kan der dannes anti stoffer som kan skade barnet.

Anmeld

7. oktober 2013

Kofoed.

Jeg kan ikke huske hvor jeg læste det i sin tid, men når man er gravid skal man bruge 250 kcal pr barn mere end normalt og npr man ammer er det 500 kcal. Så det kommer jo an på din kropsbygning, vægt og muskelmasse, hvor meget du skal have, men gennemsnits kvinden er jo omkring de 18-1900 kcal, så omkring de 2000 kcal ville jeg gå efter, hvis jeg ikke kendte mit basis behov (men det gør jeg dog og det ligger på 1975 kcal, så jeg skulle indtage 2125, hvis jeg var gravid).

Men ja, tag en snak med lægen omkring det, generelt synes jeg, at 1200kcal er i underkanten i forvejen. De fleste læger tilbyder også vægttabs konsultationer og så møder man ind til vejning i ny og næ, dog er det oftest hos sygeplejersken eller sekretæren, men de kan deres kram.

Anmeld

7. oktober 2013

ErSkruk

Mor11 skriver:

1200 er i hvertfald for lidt under en graviditet  

jeg tror ikke du skal tælle hvis du er gravid, mere bare skifte de dårlige ting ud med nogen sunde alternativer, evt spise lidt mindre portioner og motionere.

er der ikke noget om emnet hvis du googler?? 

Jeg fik i forsvaret lavet en test som viste mig, at jeg skal minimum bruge 1440 kcl for at hænge sammen (på en sund måde). Det er det jeg ville forbrænde ved at ligge i sengen og ikke røre en finger. Så er der mit aktivitetsniveau som gør, at jeg forbrænder en del mere end det. Hvis du nogenlunde kunne finde ud af, hvor meget du forbrænder om dagen, så kan du gå 200 kcl under og lave et langsomt vægttab.

Iform har en god kostplanlægger / kostvejleder som kan hjælpe dig med dit mål, hvis du gerne vil tælle kcl.

Held og lykke med det

Anmeld

7. oktober 2013

ErSkruk

23-unge-år skriver:

Jeg fik i forsvaret lavet en test som viste mig, at jeg skal minimum bruge 1440 kcl for at hænge sammen (på en sund måde). Det er det jeg ville forbrænde ved at ligge i sengen og ikke røre en finger. Så er der mit aktivitetsniveau som gør, at jeg forbrænder en del mere end det. Hvis du nogenlunde kunne finde ud af, hvor meget du forbrænder om dagen, så kan du gå 200 kcl under og lave et langsomt vægttab.

Iform har en god kostplanlægger / kostvejleder som kan hjælpe dig med dit mål, hvis du gerne vil tælle kcl.

Held og lykke med det

Undskyld, kom vidst til at citere den forkerte

Anmeld

8. oktober 2013

CH2012

Øv, tidligt imorges var der igen en bitte smule lyserødt, da jeg tørrede mig (ligesom i søndags, og har først testdag søndag, da jeg forventer menstruation lørdag) - og har haft menstruationsmerter/jag både igår og i dag - så tror ikk på det bliver denne gang  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.