Vægttab og graviditet - hvor mange kcl?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.569 visninger
20 svar
4 synes godt om
7. oktober 2013

CH2012

Er der nogle der ved hvor mange kcl. man som min. skal indtage, når man er blevet gravid, men stadig gerne vil forsøge at tabe sig?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. oktober 2013

tarkoflen

Så vidt jeg ved, må du ikke være på kur, når du er gravid... Så må du bare ikke tage for meget på. Så jeg ville uden tvivl snakke med lægen inden jeg lavede en kostændring.

Anmeld

7. oktober 2013

FrkZier

CH2012 skriver:

Er der nogle der ved hvor mange kcl. man som min. skal indtage, når man er blevet gravid, men stadig gerne vil forsøge at tabe sig?

du må helst ikke tabe dig under en graviditet, bestemt ikke ved at være på kur (nogle taber sig jo pga. voldomt kvalme) - medmindre det selvfølgelig er i samarbejde med læge og/eller jordmoder

Anmeld

7. oktober 2013

CH2012

tarkoflen skriver:

Så vidt jeg ved, må du ikke være på kur, når du er gravid... Så må du bare ikke tage for meget på. Så jeg ville uden tvivl snakke med lægen inden jeg lavede en kostændring.

Okay, det er nok en god ide... Altså jeg ved ikk om jeg er gravid endnu, men vil gerne tabe mig, så er gået lidt i gang i dag og kan først test på søndag... Tager det bare stille og roligt i denne uge her så (kan alligevel ikk gøre meget andet, da min fod er forstuvet og tåen brækket), men vil ikk presse min krop alt for meget indtil jeg ved noget mere så... Vil lytte til min krop

Anmeld

7. oktober 2013

CH2012

FrkZier skriver:

du må helst ikke tabe dig under en graviditet, bestemt ikke ved at være på kur (nogle taber sig jo pga. voldomt kvalme) - medmindre det selvfølgelig er i samarbejde med læge og/eller jordmoder

Ja, jeg vil kontakte min læge og så høre hvordan jeg lige griber det an. Har læst om en som tabte sig under graviditeten, men i samråd med lægen... Så det skal jeg nok også gøre hvis det er...

Anmeld

7. oktober 2013

Mor11

Profilbillede for Mor11
CH2012 skriver:

Altså, hvis du plejer at spise slik og lign, så kan du jo skære det væk, dyrke motion og spise sundt og varieret i løbet af dagen uden at føle sult og tag 1 alm portion aftensmad i stedet for 3  

så vil jeg mene man stadig får det man skal, uden at sulte sig på nogen måde  

tænk på at det er vildt forskelligt hvor meget vi hver især spiser. Hvis du normalt spiser 5000kcal om dagen, så vil jeg da mene at man godt kan skære ned uden at skade bebs

Anmeld

7. oktober 2013

CH2012

Mor11 skriver:

Altså, hvis du plejer at spise slik og lign, så kan du jo skære det væk, dyrke motion og spise sundt og varieret i løbet af dagen uden at føle sult og tag 1 alm portion aftensmad i stedet for 3  

så vil jeg mene man stadig får det man skal, uden at sulte sig på nogen måde  

tænk på at det er vildt forskelligt hvor meget vi hver især spiser. Hvis du normalt spiser 5000kcal om dagen, så vil jeg da mene at man godt kan skære ned uden at skade bebs

Det er rigtigt... Men det er mere fordi jeg i dag har forsøgt kun at gå efter 1200kcl, og det er gået fint i dag - men jeg tænker lidt om hvis jeg bliver gravid (har testdag på søndag), så tænker jeg at 1200kcl er lige i underkanten. Men ja, vil helt sikkert i hvert fald skære alt slik, chips og alt der usunde væk som det mindste. Men er også klar over, at der skal mere til...

Anmeld

7. oktober 2013

Mor11

Profilbillede for Mor11
CH2012 skriver:

Det er rigtigt... Men det er mere fordi jeg i dag har forsøgt kun at gå efter 1200kcl, og det er gået fint i dag - men jeg tænker lidt om hvis jeg bliver gravid (har testdag på søndag), så tænker jeg at 1200kcl er lige i underkanten. Men ja, vil helt sikkert i hvert fald skære alt slik, chips og alt der usunde væk som det mindste. Men er også klar over, at der skal mere til...

1200 er i hvertfald for lidt under en graviditet  

jeg tror ikke du skal tælle hvis du er gravid, mere bare skifte de dårlige ting ud med nogen sunde alternativer, evt spise lidt mindre portioner og motionere.

er der ikke noget om emnet hvis du googler?? 

Anmeld

7. oktober 2013

Mor11

Profilbillede for Mor11

Nu ved jeg jo ikke om du er svært overvægtig eller bare har lidt ekstra hist og her, men her er det jeg kan finde hvor der bare er en smule info. 

En tredjedel af alle gravide vejer for meget.

Det går ikke kun ud over dem selv, men også over det barn, de føder.

Derfor lancerer Sundhedsstyrelsen nu en række anbefalinger til gravide og herunder retningslinjer for, hvor meget de bør tage på under graviditeten.

Skal følges tæt
»De overvægtige har en øget risiko, og derfor skal man følge de her kvinder og kontrollere, at de ikke udvikler komplikationer«, siger overlæge Christine Brot, Center for Forebyggelse, Sundhedsstyrelsen.

Blandt andet skal de overvægtige følges meget tættere under graviditeten, end de hidtil er blevet.

Må kun tage seks kilo på
»De gravide skal vejes, og de overvægtige skal vejes lidt hyppigere, og i Sundhedsstyrelsen giver vi nogle anbefalinger og råd om, hvad der er hensigtsmæssigt at tage på afhængig af vægten før graviditeten. Det er nyt. Det har vi ikke haft tidligere«, siger Christine Brot til tjek.dk.

Sundhedsstyrelsen anbefaler svært overvægtige og overvægtige at tage mellem 6 og 10 kilo på under graviditeten, mens normalvægtige kan tillade sig at lade vægten stige med 10-15 kilo.

Undervægtige skal helst tage mellem 6 og 9 kilo på inden fødslen.

Risiko for misdannelser
Den overvægtige kvinde har en øget risiko for at udvikle diabetes under graviditeten, ligesom hendes barn har en større risko for at blive født med neuralrørsdefekter, hjertefejl og andre misdannelser.

Også selve fødslen er sværere for overvægtige, og ifølge Sundhedsstyrelsen føder hele 30 procent af de svært overvægtige ved kejsersnit.

Overvægtige skal scannes oftere
For at være bedre forberedt på eventuelle komplikationer skal overvægtige gravide tilbydes flere scanninger, når fødslen nærmer sig, anbefaler Sundhedsstyrelsen.

»Når en kvinde er svært overvægtig, kan det være sværere at vurdere, hvor meget barnet vokser, og om det ligger rigtigt i livmoderen, og derfor vil man hyppigere lave ultralydsscanning i slutningen af graviditeten«, siger Christine Brot.

Må ikke gå på slankekur
Hun understreger, at gravide ikke må sulte sig, uanset hvad de vejer.

»Vi anbefaler ikke, at man går på en slankekur – det er noget, man skal gøre inden man er gravid. Men vi anbefaler, at man spiser efter kostrådene og dropper kiks, slik, cola og pizza«, siger Christine Brot.

Anmeld

7. oktober 2013

CH2012

Mor11 skriver:

1200 er i hvertfald for lidt under en graviditet  

jeg tror ikke du skal tælle hvis du er gravid, mere bare skifte de dårlige ting ud med nogen sunde alternativer, evt spise lidt mindre portioner og motionere.

er der ikke noget om emnet hvis du googler?? 

Ja, ikk? Det ville jeg nemlig også mene... Jeg ved endnu ikk om jeg er gravid endnu, kan først teste på søndag.... Så overvejer også bare at tage det stille og roligt ind til da, men stadig sætte indtaget ned - men lytte godt og grundigt til min krop

Jeg prøver at google

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.