Hvor meget sut bruger jeres på cirka 2 år?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.632 visninger
16 svar
17 synes godt om
7. oktober 2013

modesty

Inspireret af et par andre tråde herinde, og et potentielt problem herhjemme...

Min søn bruger sin sut ret meget. Der ligger sutter og flyder rundt omkring i lejligheden og han finder bare én og putter den i munden når han vil have sin sut, hvilket er ret ofte.

Min mor gjorde mig opmærksom på at man begynder at kunne se det på hans tænder, og hun har ret. Der er et mellemrum mellem fortænderne i over- og undermunden.

Er det noget vi skal handle på allerede nu? Og sanktionere sutterne? F.eks kun når der skal soves, eller trøst hvis man slår sig?

Eller kan vi godt vente et års tid med at begrænse sut-forbruget? 

Andre med evt. større børn der har erfaringer med hvad I har gjort?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. oktober 2013

Joan ( Smallie )

Jeg vil begrænse det nu.

Nu er det kun min den ene der har brugt sut og det var kun når hun skulle sove vi har så vidt muligt prøvet at trøste uden sut.

Men indrømmet jeg er også noget sippet når det kommer til sut det er noget de har brugfor når de er meget trætte og skal sove og eller ikke rigtig

Anmeld

7. oktober 2013

Karina84

Jeg eller vi har godt nok ikke prøvet at nå på den anden side endnu, men vores dreng er 2½ og her ligger sutterne også nogle gange rundt omkring i huset, og han finder dem dermed selv.

Men vi er begyndt at være ret strænge med at det KUN er når man skal sove at man må ha sut. Jeg tænker lidt at det må være første skridt i at venne ham af med dem. Desuden vil han helst ha hans gamle slidte sutter, så vi har lidt bestemt at vi ikke vil købe flere, og så smider vi dem ud efterhånden som de bliver for slidte. Tror vi har en 4-5 stykker tilbage, og jeg er ret spændt på hvordan det bliver når der slet ikke er flere. 

Anmeld

7. oktober 2013

L&V

det er først ved 3 års alderen man virkelig ska overveje at gøre noget af hensyn til tænderne men sproget bliver ofte dårligt af for meget sut.. her bruger vi den kun til at sove med thats it.

Anmeld

7. oktober 2013

lycly

Min datter på 2 bruger slet ikke sut hele dagen i dagplejen, heller ikke når hun skal sove.
Men herhjemme vil hun have den - helst hele tiden. Jeg siger nej hele eftermiddagen, hun får den først efter aftensmaden.
I weekenden får hun den også først når hun skal sove middagslur og igen efter maden. Meeen det er altid med skrig og skrål når jeg siger nej og når jeg er alene med begge børn en hel dag eller weekend så får hun lov at have den. Total upædagogisk, I know men ellers er der ikke fred.

Jeg ville begrænse det allerede nu, selvom tandlægerne siger at sutten er ok indtil de er 3. Men man kan ligeså godt begynde nu stille og roligt.
Jeg så helst at min datter slet ikke bruger sut udover når hun skal sove, men det er hun slet ikke klar til, og det respekterer jeg. Det er trods alt mig der præsenterede hende for den

Anmeld

7. oktober 2013

modesty

Månsson skriver:

det er først ved 3 års alderen man virkelig ska overveje at gøre noget af hensyn til tænderne men sproget bliver ofte dårligt af for meget sut.. her bruger vi den kun til at sove med thats it.

Min søn har et rigtig godt sprog, så det er jeg ikke bekymret for. Men en anden bruger har lige oprettet en tråd om at deres 3-årige datter skal have bøjle senere i livet grundet sut-forbrug. Derfor min bekymring, jeg havde ellers hørt det samme som dig.

Anmeld

7. oktober 2013

Laulund87

Jeg ville begynde at begrænse forbruget allerede nu.

Maria droppede sutten lige før hun blev 3 år og inden da havde hun ikke brugt den meget. Lidt om dagen, men ellers kun når hun skulle sove. Jeg troede derfor ikke at der var problemer med tænderne, men jo hun har en lille mellemrum som jeg kan se der er ved at lukke nu hvor hun er næsten 4 år. Tandlægen siger det er et lille suttebid.

Så sutten kan godt skade selvom den ikke er brugt meget og selvom den bliver taget ved 3 års alderen. Så jeg ville forebygge ved at skære ned nu

Anmeld

7. oktober 2013

babyonboard

Hej 

Her hjemme er vi begyndt på at vores datter kun skal have den når hun skal sove for syntes også vi kan begynde at se det på hendes tænder, og ville ærge mig hvis hun senere skal have bøjle på tænderne pga. sutten.

Hun finder dog også sutter nogle gange men så fortæller vi hende at hun er ved at være en stor pige og at hun kun skal have den når hun skal sove og det acceptere hun også og ligger den på bordet. 

Anmeld

7. oktober 2013

Lusi

Vores søn er 2.8 år og han vil også gerne bruge sin sut hele tiden. For et par uger siden bemærkede jeg hans tænder i overmunden "buler ud af" han har ik mellemrum, som i andre skriver, men man kan godt se han bruger sut
Jeg er også begyndt stille og roligt, at tage den fra ham. Han bruger den kun i vuggestuen når han sover. Og selvfølgelig når han sover herhjemme.
På vejen hjem fra vuggestuen, får han den også, men det bliver kun lige her til at starte med.
Og nej det er bestemt ikke uden kamp!

Anmeld

7. oktober 2013

L&V

modesty skriver:

Min søn har et rigtig godt sprog, så det er jeg ikke bekymret for. Men en anden bruger har lige oprettet en tråd om at deres 3-årige datter skal have bøjle senere i livet grundet sut-forbrug. Derfor min bekymring, jeg havde ellers hørt det samme som dig.

Mon ik tildensen til bøjle havde været der alligevel. Det er en go ven som er tandlæge der har fortalt mig det og har nu os læst det flere steder

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.