Anonym skriver:
Min søn på 15 er sikker på, han er homoseksuel. Han har ikke gjort sig nogle erfaringer og går ikke og leder efter en kæreste, men føler sig sikker i sin sag. Det er helt fint med os, og det kommer sådan set ikke bag på os. Han er en meget tænksom dreng, så jeg tror på, det ikke bare er en "fiks ide", men noget, han har tænkt over længe.
Nu taler han om at springe ud og sige det til sine klassekammerater. Nogle af dem ved det allerede og accepterer det fuldt ud, og da han går i en rigtig dejlig klasse med tolerante unge mennesker, tror jeg ikke, det vil få nogen til at rynke på næsen. I det hele taget er han omgivet af tolerante mennesker og opdraget i et miljø med højt til loftet.
Jeg er bare bange for, at han ikke gør sig begreb om, at ikke alle er så åbne og positive. Hvis hans klasse får det at vide, vil det hurtigt blive alment kendt i vores by - som ikke er så stor - og jeg frygter for, at han er helt uforberedt på, hvordan nogle vil reagere. At han vil støde på negative kommentarer og blive hvisket om og peget ud på gaden. Mange teenagedrenge er ekstremt bøsseforskrækkede, og han vil helt sikkert møde modstand. Nogle voksne vil helt sikkert også synes, at det er noget mærkeligt noget at fortælle, når man er så ung, og betvivle, at han er sikker i sin sag. Og så er der hans storebror, som kun er et år ældre og meget forskellig fra ham. Han ville være meget ked af, at andre talte om hans lillebror, og af at blive kendt som "bøssens storebror". Han vil bare gerne have, at alting er "normalt", og hans omgangskreds er ikke lige så tolerant som lillebrorens. Han kan godt komme i klemme.
Jeg har sagt til min søn, at jeg ikke synes, der er grund til at fortælle det til en større gruppe, før han fx finder en kæreste, og det bliver "synligt". At han også vil møde negative reaktioner, og at det bliver noget, han ikke kan gøre om igen. Men det gør ham vred, og han opfatter det, som om jeg ikke støtter ham.
Han er en skøn og ret speciel dreng, lidt af en drømmer, som er sikker på, at verden er god, og at andre vil ham det bedste. Jeg er ikke sikker på, han vil kunne tackle negative reaktioner uden at blive meget ulykkelig.
Jeg kan jo ikke forbyde ham at offentliggøre det, og jeg ville ønske, det var så ukompliceret, som han tror, men hvad skal jeg gøre?
Kan ikke give dig et råd, MEN....
Det første jeg tænkte var: WOOOW, han har fortalt sine forældre det. Hvor er det flot at han kan tale med jer om sådanne ting
Jeg kender en der var forlovet med en af samme køn, da hun var 15. Det er en del år siden. Det eneste snakken gik på var, at det var lidt tidligt at forlove sig. Ingen snakkede om at det var forkert eller andet, blot tidligt
Og tidligt at vide hvem man er og hvad man ikke er! Jeg syntes det er flot, og tror bestemt ikke det er noget man bare finde på. Jeg er sikker på at det er noget der kan mærkes. De ved jo godt hvem der fanger interesseren og fanger deres blik. Hvem de gerne vil kysse og hvem der giver dem røde kinder!