Hvad gør i?? Fordomme om handicappede

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.735 visninger
20 svar
11 synes godt om
24. september 2013

MyLove E

http://mobil.dr.dk/smartphone/#artikel/nyheder/ind land/2013/09/23/200808.htm

Her er en artikel og et klip fra tv avisen, og os danskers fordomme om handicappede.

Hvad gør i når i er på café eller andre steder i byen?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. september 2013

LMX

Tauf skriver:

Her er en artikel og et klip fra tv avisen, og os danskers fordomme om handicappede.

Nu er jeg måske en smule farvet fordi jeg har arbejdet som frivillig med handicappede. Her hvor jeg bor har vi et par cafeer som går ind under psykiatrien + beskyttede værksteder hvor det udelukkende er fysisk og psykisk handicappede som arbejder. Dem vælger jeg hver gang jeg skal i byen med veninderne for at spise.

Jeg synes vi støtter en god sag samtidig med at priserne tit ligger 40% under alm restaurant priser. Maden er mindst ligeså god.

Og så synes jeg det er spændende at møde mange forskellige mennesker der tumler med dit og dat. 

Anmeld

24. september 2013

Muffinmus

Nu er det ikke så tit jeg er på cafe og skal tage stilling til den slags...sjældent jeg har været i situationen vil jeg sige. Handicappede som sådan generer mig slet ikke.
Det der kan irritere lidt er folk som F.eks er spastisk lammede og LARMER. To gange har jeg oplevet, på samme restaurant, at der kom en flokind på 6-8 personer, hvor de desværre larmede voldsomt meget, dvs disse personer ikke snakker, men kommer med voldsomme udbrud og råb noget nær konstant.
Jeg synes faktisk der skal være plads til alle, men lige de her to tilfælde var så grelle at ingen nød deres mad og alle bare ville spise hurtigt og komme ud, væk fra de her meget råbende personer. Så den er måske lidt dobbeltmoralsk da jeg ønsker de skal kunne spise ude som alle andre gør, men samtidigt hygged jeg mig ikke, pga lArmen og fordi vi var flere der generelt bAre blev skide forskrækkede hver gang de skræppede op med de her bildt høje hyl og råb. Når ,an ikke er vant til det, lyder det jo nærmest som et lidende dyr der er kørt over og venter på at dø...ikke rart.
Arbejder man med dem, så ser man nok anderledes på dem, netop fordi man er vant til den urimelige høje støj de kan lave og dermed ikke bliver ramt på samme måde som os andre

Anmeld

24. september 2013

StineW79

Profilbillede for StineW79

Nu har jeg arbejdet med handicappet i rigtig mange år, så de genere bestemt ik mig! X

Anmeld

24. september 2013

Heidimed lea

Hm jeg har arbejdet indenfor handicapområdet i mange år.

jeg går ikke udenom tvertimod tror jeg at jeg går tættere på og hilser og snakker. især hvis det er børn

Anmeld

24. september 2013

Happiness

Jeg er farvet, da jeg arbejder med udviklingshæmmede.

Men jeg ville ikke tænke over det. Jeg synes faktisk folk er uforskammede overfor folk som er anderledes. Har flere gange oplevet at folk har gloet og peget fingre, og direkte bedt os om at finde et andet sted da de har betalt for et godt måltid... So what, det har vi også! 

Ja de kan være lidt støjende, men det kan en flok teenager eller børn også. Eller en masse kvinder/mænd sammen. Har de så heller ikke lov til at være der? Skal børn også peges fingre af fordi de snakker højt? 

Nå men når jeg er ude og spise, ser jeg ikke på hvem der sidder ved bordet ved siden af, jeg ser efter det bord der er frit Ligeså vel som jeg også sætter mig ved siden af tyskere, teenagere, børn og ældre mennesker!

Anmeld

24. september 2013

Heidimed lea

MariaE skriver:

Nu er det ikke så tit jeg er på cafe og skal tage stilling til den slags...sjældent jeg har været i situationen vil jeg sige. Handicappede som sådan generer mig slet ikke.
Det der kan irritere lidt er folk som F.eks er spastisk lammede og LARMER. To gange har jeg oplevet, på samme restaurant, at der kom en flokind på 6-8 personer, hvor de desværre larmede voldsomt meget, dvs disse personer ikke snakker, men kommer med voldsomme udbrud og råb noget nær konstant.
Jeg synes faktisk der skal være plads til alle, men lige de her to tilfælde var så grelle at ingen nød deres mad og alle bare ville spise hurtigt og komme ud, væk fra de her meget råbende personer. Så den er måske lidt dobbeltmoralsk da jeg ønsker de skal kunne spise ude som alle andre gør, men samtidigt hygged jeg mig ikke, pga lArmen og fordi vi var flere der generelt bAre blev skide forskrækkede hver gang de skræppede op med de her bildt høje hyl og råb. Når ,an ikke er vant til det, lyder det jo nærmest som et lidende dyr der er kørt over og venter på at dø...ikke rart.
Arbejder man med dem, så ser man nok anderledes på dem, netop fordi man er vant til den urimelige høje støj de kan lave og dermed ikke bliver ramt på samme måde som os andre

Alle mennesker kan være støjende. og selvom de har andre lyde er de altså bare mennesker som os.

de har også ret til et socialt liv, og til god mad på en cafe. jeg tror bare der ligges mere mærke til dem fordi de er anderledes. derfor skal de alligevel respekteres.

Anmeld

24. september 2013

B&J

i min verden har de lige så meget lov til at være her som alle andre og de fleste af dem har så meget kærlighed og fuld af humor det er fantastisk

Anmeld

24. september 2013

M&J87

MariaE skriver:

Enig med dig.

OG jeg har arbejdet med handicappede. 

Anmeld

24. september 2013

FrkZier

Tauf skriver:

min svigerinde er multi handikappet - så jeg er ret vant til det, er ikke specielt berøringsangst omkring det.
Tænker hverken fra eller til, opdager nærmest ikke de er der
Førhen fik jeg helt dårlig samvittighed ved blot at sige ordet handikappet fordi jeg var SÅ bange for at folk mente jeg så ned på handikappede..
Det er så gået op for mig at det er helt fjollet, de er jo blot mennesker fuuuldstændig ligesom os andre, bare med en del flere vanskeligheder i hver dagen.

Det er mange steder næsten tabu at tale om handikappede (ikke forstået som man skal sidde og hviske om dem osv) - der gik LANG tid før jeg turde spørge min svigerfamilie hvad der egentlig var galt med J .. de fortalte jo bare om det som det mest naturlige i hele verden, det er jo SÅ stor en del af deres hver dag så de tænker slet ikke over det på samme måde som fremmede.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.