Kontanthjælpsreformen ER nemlig blevet vedtaget. Den blev vedtaget den 28. juni 2013. Så jeg forstår ikke hvordan sagsbehandlere kan have en anden opfattelse.
Så vidt jeg har forstået, så bliver man betragtet som uddannelsesparat, hvis man er under 30 - og ikke har en uddannelse. Her vil man få "uddannelseshjælp". Man bliver faktisk pålagt at begynde en uddannelse. Indtil man begynder en uddannelse, så vil man skulle forsørge sig selv - eller arbejde for sin uddannelseshjælp ved en nytteindsats.
Hvis man ikke umiddelbart kan fuldføre en uddannelse, så bliver man i stedet betragtet som aktivitetsparat. Så vil man komme på et specielt program, hvor man skal deltage i aktive tilbud indtil man vurderes til at kunne komme i uddannelse. Hvis man deltager i de aktive tilbud vil man faktisk få et tilskud til den almindelige uddannelseshjælp, således man får hvad der svarer til en kontanthjælp i dag.
Hvis man er under 30 og HAR en uddannelse, så kan man enten være jobparat eller aktivitetsparat. Så vidt jeg kan se er det nogenlunde de samme regler for dem der er jobparate. De får ligeledes den samme ungesats som kontanthjælpen er på nu. Hvis man ikke er jobparat, så bliver man i stedet tilbudt aktiviteter der skal lede til man på lang sigt kan komme i arbejde. Her vil man få ungesatsen + et aktivitetstillæg, således man får hvad der svarer til en kontanthjælp i dag.
Man får samme sats som nu, hvis man er over 30. Der skelner man ligeledes mellem jobparate og aktivitetsparate. Så er der derudover selvfølgelig reglen om gensidig forsørgerpligt.
Det var ihvertfald lige hvad jeg har fundet frem til. Det kan være det giver noget klarhed.
Anmeld