Den nye kontanthjælps reform

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. september 2013

jydeinden

stjernehimmel skriver:

Tror ikke nogen kan hitte ud af de regler....

MEN.....

Ved at hvis jeg kommer på KH efter 1 januar, så står jeg uden indtægt og kæresten skal forsøge mig og min datter, i og med, at han har fast arbejde og værdi for mere end 10000 kr (bil og hus)

din kæreste skal kun forsørge dig i såfald at jeres samlede indtægt før skat overstiger 26.000

de 10.000 er jeres værdi der ikke må overstige det når du søger i hvert fald så vidt jeg ved

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. september 2013

jydeinden

som reglerne er nu påvirker det ikke mig da vores indtægt til sammen er for lav, plus jeg er under 25 hvor reglerne efter sigende skulle gælde fra

Anmeld

18. september 2013

PrincessTanja

Vi blir oz berørt af den nye reform. Tror jeg.. Som jeg har forstået det, så gør vi i hvert fald. Synes det er noget virkeligt indviklet noget og finde rundt i. Syns den reform på nogle måder rammer på forkerte steder.

Jeg har lige været  til møde med min sagsbehandler efter min barsel slutter her, og nu forstår jeg slet ingenting. Er nul-hensyns-politik også en del af den nye reform? Jeg er hvert fald knækket sammen efter det møde, min sagsbehandler sagde ordret: "Så længe folk kan bare så lidt som kravle afsted, så bliver de smidt ud i aktivering!" Jeg har "fået" 1 måned til og finde dagplejeplads til min datter, inden jeg bliver "smidt ud i aktivering" og det til trods for mine psykiske problemer. Hun kender min diagnoser og ved jeg ikke må stresses yderligere, men nej. Ingen hensyn mere.

Jeg syntes jeg havde mit og kæmpe med i forvejen, men nu altså, så magter jeg bare ikke mere med den kommune altså..

/Tanja.

Anmeld

18. september 2013

Mettefpigen

PrincessTanja skriver:

DVi blir oz berørt af den nye reform. Tror jeg.. Som jeg har forstået det, så gør vi i hvert fald. Synes det er noget virkeligt indviklet noget og finde rundt i. Syns den reform på nogle måder rammer på forkerte steder.

Jeg har lige været  til møde med min sagsbehandler efter min barsel slutter her, og nu forstår jeg slet ingenting. Er nul-hensyns-politik også en del af den nye reform? Jeg er hvert fald knækket sammen efter det møde, min sagsbehandler sagde ordret: "Så længe folk kan bare så lidt som kravle afsted, så bliver de smidt ud i aktivering!" Jeg har "fået" 1 måned til og finde dagplejeplads til min datter, inden jeg bliver "smidt ud i aktivering" og det til trods for mine psykiske problemer. Hun kender min diagnoser og ved jeg ikke må stresses yderligere, men nej. Ingen hensyn mere.

Jeg syntes jeg havde mit og kæmpe med i forvejen, men nu altså, så magter jeg bare ikke mere med den kommune altså..

/Tanja.

Jep sådan er de fleste deroppe.... De ville også sende min mor i aktivering trods hendes overfald, lammelse, genoptræning og spasme..... Så må hendes advokat også lige komme indover :-)

Anmeld

18. september 2013

PrincessTanja

Mettefpigen skriver:

Jep sådan er de fleste deroppe.... De ville også sende min mor i aktivering trods hendes overfald, lammelse, genoptræning og spasme..... Så må hendes advokat også lige komme indover :-)

Jamen det er jo fuldstændig forrykt altså! Håber de ender med og må æde din mors aktivering i sig igen.

Jeg har, udover nogle andre psykiatriske diagnoser, Post Traumatisk Stress Syndrom efter 2 voldelige forhold, hvoraf det ene varede intenst ved i 5 år. Så føler sq ikke helt kommunen tænker sig om eller tager folks problemer seriøst.

Anmeld

18. september 2013

Clisolka

lollandpigen skriver:

Hej Piger....

Har faktisk først idag fundet ud af at den nye kontantshjælps reform blev vedtæget i Juni måned....

Hvor mange er påvirket af den herinde og hvordan klarer I det??

Vi er påvirket af men har ikke rigtigt regnet og sat mig ind i endnu hvordan og hvorledes det ser ud.....

Vi bliver påvirket herhjemme da min kæreste er på kontanthjælp, og jeg har et alm. job med fast løn. 

Lige pt. ved vi ikke hvor meget vi vil blive påvirket, men det får vi vel at se til den 1. januar 

Jeg kan anbefale jer at melde jer ind i gruppen "Gensidig Forsørgelsespligt - nej tak!" på Facebook, hvis i er på Facebook. 

Der er mange nyttige informationer 

https://www.facebook.com/groups/153135812761/

Anmeld

18. september 2013

Mor_til_3_unger

Profilbillede for Mor_til_3_unger

Vi bliver i aller højeste grad påvirket af reformen. 

I 2014 får jeg kun halv KH,da det er et overgangsår,og fra 2015 mister jeg hele min KH. 

Årsagen til sagsbehandlerne ikke siger noget,er fordi de ikke har modtaget lovteksten,og hvordan den skal forståes fra kommunens jurister inu,det sker først en gang i oktober/november måned,hvor de berørte KH modtager enten skulle blive indkaldt til møde,eller modtage brev om konsekvenserne.

Der er til og med SB'er der bilder deres klienter ind,at reformen slet ikke er vedtaget inu.. 

Anmeld

18. september 2013

PrincessTanja

Mor_til_2_unger skriver:

Vi bliver i aller højeste grad påvirket af reformen. 

I 2014 får jeg kun halv KH,da det er et overgangsår,og fra 2015 mister jeg hele min KH. 

Årsagen til sagsbehandlerne ikke siger noget,er fordi de ikke har modtaget lovteksten,og hvordan den skal forståes fra kommunens jurister inu,det sker først en gang i oktober/november måned,hvor de berørte KH modtager enten skulle blive indkaldt til møde,eller modtage brev om konsekvenserne.

Der er til og med SB'er der bilder deres klienter ind,at reformen slet ikke er vedtaget inu.. 

Lol? Min sagsbehandler taler til mig OG behandler mig som om den allerede ER trådt i kraft!. Så det undrer mig da lidt. Det har sq også altid været en dårlig kommune jeg bor i.

Anmeld

18. september 2013

An&Jo

Nu er jeg godt nok kommet i arbejde her fra 1 september.. Men vi ville blive ramt hårdt, da jeg ville miste retten til kh fuldstændig da min kæreste tjener ret godt.. Hvis vi endte så langt ude ville vi vælge at jeg blev hjemmegående, så vi sparede daginstitution, plus vi ville se hvad ellers der kunne spares væk så udgifterne blev minimale.. Men nu ser alting meget bedre ud for ved at jeg er kommet i arbejde og min kæreste har fået nyt job har vi fordoblet vores udbetalingsbeløb i forhold til før.. Så lidt godt kan der komme ud af en rigtig øv situation..

Anmeld

18. september 2013

Astoria

Profilbillede for Astoria

Kontanthjælpsreformen ER nemlig blevet vedtaget. Den blev vedtaget den 28. juni 2013. Så jeg forstår ikke hvordan sagsbehandlere kan have en anden opfattelse. 

Så vidt jeg har forstået, så bliver man betragtet som uddannelsesparat, hvis man er under 30 - og ikke har en uddannelse. Her vil man få "uddannelseshjælp". Man bliver faktisk pålagt at begynde en uddannelse. Indtil man begynder en uddannelse, så vil man skulle forsørge sig selv - eller arbejde for sin uddannelseshjælp ved en nytteindsats. 

Hvis man ikke umiddelbart kan fuldføre en uddannelse, så bliver man i stedet betragtet som aktivitetsparat. Så vil man komme på et specielt program, hvor man skal deltage i aktive tilbud indtil man vurderes til at kunne komme i uddannelse. Hvis man deltager i de aktive tilbud vil man faktisk få et tilskud til den almindelige uddannelseshjælp, således man får hvad der svarer til en kontanthjælp i dag. 

Hvis man er under 30 og HAR en uddannelse, så kan man enten være jobparat eller aktivitetsparat. Så vidt jeg kan se er det nogenlunde de samme regler for dem der er jobparate. De får ligeledes den samme ungesats som kontanthjælpen er på nu. Hvis man ikke er jobparat, så bliver man i stedet tilbudt aktiviteter der skal lede til man på lang sigt kan komme i arbejde. Her vil man få ungesatsen + et aktivitetstillæg, således man får hvad der svarer til en kontanthjælp i dag. 

Man får samme sats som nu, hvis man er over 30. Der skelner man ligeledes mellem jobparate og aktivitetsparate. Så er der derudover selvfølgelig reglen om gensidig forsørgerpligt. 

Det var ihvertfald lige hvad jeg har fundet frem til. Det kan være det giver noget klarhed. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.