Har været til jobsamtale

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

923 visninger
11 svar
1 synes godt om
9. september 2013

Anonym trådstarter

Og det gik godt!

Jeg føler virkelig at jeg kunne udfylde deres krav og det kunne blive rigtig godt - så håber

MEEN - under samtalen blev der lige spurgt lidt til at jeg havde skrevet jeg havr en datter. Jeg blev spurgt om hvor gammel hun var hvortil jeg svarede 3 år. Og så blev der ikke rigtig snakket mere om det, men bare noget andet.

Men her efterfølgende har jeg en dårlig fornemmelse for at lige netop det kan betyde de ikke vælger mig.

Jeg vil rigtig gerne have jobbet - men planen var også lidt at vi snart skulle have nr. 2.  

Nogen der har nogle gode råd til det der med nyt job og graviditet.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. september 2013

Anonym trådstarter

slet ingen?

Anmeld

10. september 2013

Hjaltesmor

Da jeg fik mit arbejde, var min søn også 3 år og det vidste de godt. Nu har jeg været ansat 1½ år og er lige gået på barsel.

Da jeg fortalte, at jeg var gravid, sagde de, at det kunne man jo godt regne med, når jeg havde et i forvejen og ikke virkede utilfreds med det. Min chef sagde, at hun elskede selv børn og kunne godt forstå, jeg ville have en mere nu.

Jeg synes, du skal se det som en god indikator for, om det er en arbejdsplads, du kan trives i som småbarnsmor. Småbørnsforældre arbejder typisk flere timer og er mere effektive end andre i de timer (rent statistisk set), så en klog arbejdsgiver vil elske at have en småbørnsmor ansat.

Kan de derimod ikke komme sig over det, er de nok heller ikke fleksible med feriedage mv. eller går generelt op i, at deres medarbejdere trives som hele mennesker, og er det så det rigtigt match for dig heller?

Jeg ville være glad for, at spørgsmålet kom op. Deres reaktion siger jo meget om stedet, og du kan så bruge det til at vide, om stedet er noget for dig. Måske siger de: Skønt: effektivt og struktureret menneske med vant til stort ansvar og empati, der lige vil passe ind i miljøet med de øvrige ansatte her hos os.

Anmeld

10. september 2013

Anonym trådstarter

Hjaltesmor skriver:

Da jeg fik mit arbejde, var min søn også 3 år og det vidste de godt. Nu har jeg været ansat 1½ år og er lige gået på barsel.

Da jeg fortalte, at jeg var gravid, sagde de, at det kunne man jo godt regne med, når jeg havde et i forvejen og ikke virkede utilfreds med det. Min chef sagde, at hun elskede selv børn og kunne godt forstå, jeg ville have en mere nu.

Jeg synes, du skal se det som en god indikator for, om det er en arbejdsplads, du kan trives i som småbarnsmor. Småbørnsforældre arbejder typisk flere timer og er mere effektive end andre i de timer (rent statistisk set), så en klog arbejdsgiver vil elske at have en småbørnsmor ansat.

Kan de derimod ikke komme sig over det, er de nok heller ikke fleksible med feriedage mv. eller går generelt op i, at deres medarbejdere trives som hele mennesker, og er det så det rigtigt match for dig heller?

Jeg ville være glad for, at spørgsmålet kom op. Deres reaktion siger jo meget om stedet, og du kan så bruge det til at vide, om stedet er noget for dig. Måske siger de: Skønt: effektivt og struktureret menneske med vant til stort ansvar og empati, der lige vil passe ind i miljøet med de øvrige ansatte her hos os.

Tak for dit svar. Det var da et dejligt svar du fik af din leder.

Hvor længe havde du været ansat så inden du blev gravid?

Jeg har gået og tænkt lidt her dagen derpå at lederen var lidt den type der ikke ville blive begejstret hvis jeg kom efter et halvt år og meddelte jeg var gravid.

Jeg synes det er en svær situation, for vil jo skide gerne have et arbejde, men omvendt ville jeg også være ked af at der blev 5-6 år mellem børnene, så i princippet kunne det passe fint hvis jeg blev gravid her i efteråret, så der blev 4 år og nogle måneder imellem.

Jeg er bange for at et evt. arbejde (eller det jeg var til samtale ved) ville fåmig til at udskyde baby projektet og at jeg vil fortryde det senere hen? - Hvis du forstår mig. Tænker jeg måske skulle finde en tidsbegrænset stilling, som ikke vil belaste virksomheden.

Anmeld

10. september 2013

l.kjoeller

Anonym skriver:

Og det gik godt!

Jeg føler virkelig at jeg kunne udfylde deres krav og det kunne blive rigtig godt - så håber

MEEN - under samtalen blev der lige spurgt lidt til at jeg havde skrevet jeg havr en datter. Jeg blev spurgt om hvor gammel hun var hvortil jeg svarede 3 år. Og så blev der ikke rigtig snakket mere om det, men bare noget andet.

Men her efterfølgende har jeg en dårlig fornemmelse for at lige netop det kan betyde de ikke vælger mig.

Jeg vil rigtig gerne have jobbet - men planen var også lidt at vi snart skulle have nr. 2.  

Nogen der har nogle gode råd til det der med nyt job og graviditet.

hvis jeg fik et nyt job ville jeg vente ca 1 år inden jeg overvejede pb. arbejdspladsen søger arbejdskraft og så er stemningen nok lidt presset hvis de skal have nye samtaler om 6 mnd igen  håber du får jobbet 

Anmeld

10. september 2013

Hjaltesmor

Jeg ville aldrig lade et arbejde komme i vejen for min familieplanlægning. Der findes massere af skønne arbejdspladser og du skal være på arbejdsmarkedet i rigtigt mange år.

Børn får man ganske få af og det drejer sig om ganske få år af ens liv. Hvis ikke arbejdspladsen vil være med til det, så må man jo finde en anden. Men man kan jo ikke vide det på forhånd. Så hvorfor gå glip af en potentiel god arbejdsplads, fordi man tror, at de ikke kan håndtere barsel (som de typisk ikke selv betaler alligevel).

Jeg havde været ansat 6 måneder, da jeg blev gravid og var knap 3 måneder henne (9 mnd ansættelse), da jeg fortalte det. Dvs. jeg havde været ansat 15 mnd, da jeg gik på barsel.

Min leder havde været ansat i sit job 1 uge, da hun blev gravid.

En gennemsnitlig, akademisk ansættelse Danmark er 3 år. Så i hvert fald for akademikere, kan de fleste ikke have været ansat i mange år, før de bliver gravide. Jeg ved så ikke, hvordan det er for andre grupper.

Anmeld

10. september 2013

Anonym trådstarter

l.kjoeller skriver:

hvis jeg fik et nyt job ville jeg vente ca 1 år inden jeg overvejede pb. arbejdspladsen søger arbejdskraft og så er stemningen nok lidt presset hvis de skal have nye samtaler om 6 mnd igen  håber du får jobbet 

Ja jeg ved godt at det helt sikkert ville være det bedste at vente, men jeg er bare så bange for at fortryde det senere. Så jo som sagt gerne at der blev 4 år imellem - synes 5 år er for meget. Min datter herhjemme er såå klar til at blive storesøster.

Anmeld

10. september 2013

Anonym trådstarter

Hjaltesmor skriver:

Jeg ville aldrig lade et arbejde komme i vejen for min familieplanlægning. Der findes massere af skønne arbejdspladser og du skal være på arbejdsmarkedet i rigtigt mange år.

Børn får man ganske få af og det drejer sig om ganske få år af ens liv. Hvis ikke arbejdspladsen vil være med til det, så må man jo finde en anden. Men man kan jo ikke vide det på forhånd. Så hvorfor gå glip af en potentiel god arbejdsplads, fordi man tror, at de ikke kan håndtere barsel (som de typisk ikke selv betaler alligevel).

Jeg havde været ansat 6 måneder, da jeg blev gravid og var knap 3 måneder henne (9 mnd ansættelse), da jeg fortalte det. Dvs. jeg havde været ansat 15 mnd, da jeg gik på barsel.

Min leder havde været ansat i sit job 1 uge, da hun blev gravid.

En gennemsnitlig, akademisk ansættelse Danmark er 3 år. Så i hvert fald for akademikere, kan de fleste ikke have været ansat i mange år, før de bliver gravide. Jeg ved så ikke, hvordan det er for andre grupper.

Det er præcis sådan jeg har det. Altså at et arbejde ikke skal bestemme om jeg skal have barn eller ej.

Men hvad nu hvis jeg ikke får noget job, skal jeg så bare fortsætte planlægningen af projekt baby alligevel. suk det er svært

Anmeld

10. september 2013

l.kjoeller

Anonym skriver:

Ja jeg ved godt at det helt sikkert ville være det bedste at vente, men jeg er bare så bange for at fortryde det senere. Så jo som sagt gerne at der blev 4 år imellem - synes 5 år er for meget. Min datter herhjemme er såå klar til at blive storesøster.

der er 9 år mellem mig og min lillebror og tror ikke du finder tættere søskende da det gav os mulighed for at være så meget andet for hinanden. men det er selvfølgelig noget helt anden end 5 år det forstår jeg godt. synes måske bare ikke man kan byde en arbejdsplads det med det samme  men respekterer fuldt ud andre tænker anderledes 

Anmeld

10. september 2013

Hjaltesmor

Hvis du ikke fik det, ville jeg nok undersøge med min fagforening, hvad det så har af betydning for mine fremtidige jobmuligheder, hvis jeg meldte mig ud i så lang tid for at være gravid/holde barsel.

I nogle brancher er det jo bare en fordel, at man har fået børn (ser ud som om, man ikke skal have flere). I andre brancher har man stort set meldt sig permanent ud af arbejdsmarkedet, hvis man går længe uden job (evt. 9 måneders graviditet og så det antal måneder, som din del af barslen udgør).

Men så igen er der også folk, der får job mens de er gravide. Jeg kender en, der var 8 måneder henne, da hun fik sit job. Første dag var så den dag hun gik på barsel, så hun reelt først startede, da hun kom tilbage fra barsel. Hvis arbejdsgiveren er nogenlunde fremsynet, er det jo ikke de par måneders barsel, der har betydning for, om man kommer til at udvikle virksomheden i lang tid fremover.

Alternativ kan du jo søge projektansættelser i perioden frem til barsel. Og fylde cv'et ud med frivilligt arbejde, så der ikke bare kommer et hul.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.