Uuuuh.... Jeg tror ikke der er et nemt svar. Jeg forstår udemærket begge parter.
Jeg er faktisk i en lignende situation. Min kæreste bor i øjeblikket sammen med sin far efter hans mor døde for lige under et år siden. Han kommer fra en kultur, hvor det er helt naturligt at bo sammen - eller meget tæt på - sin familie. Efter jeg er færdig med min uddannelse til sommer skal jeg flytte ind hos min kæreste. Det har hele tiden været planen.
Jeg ville ønske, jeg ville kunne rumme at skulle bo sammen med hans far. Han er et utroligt sød menneske. Han er desuden meget huslig, og ville kunne bidrage positivt til vores husholdning. Vi har ligeledes mere end rigeligt plads. Jeg må bare indrømme, at det ikke fungerer for mig af flere årsager, som egentlig er underordnede. Min kæreste er heldigvis meget forstående, men jeg ved han ville ønske, at det var anderledes.
Nå men.... Jeg vil altså ikke kunne leve sammen med min svigerfar, ihvertfald ikke så længe han er velfungerende. Vi er dog kommet frem til et kompromis. Min svigerfar vil blive boende sålænge det tager at finde en lejlighed enten i samme lejlighedskompleks eller meget tæt på. Det er en beslutning, som jeg har det godt med. Jeg har set hvordan det kan være en kæmpe fordel at bo side-om-side med familie i hans kultur. Jeg er sikker på det netop hjælper på problemer med ensomhed, som desværre er et stort problem i vores samfund. Dertil kan det være en stor hjælp til blandt andet en travl småbørns familie. Jeg er ligeledes sikker på det er en beslutning, som både min svigerfar og kæreste kan acceptere.
Det jeg ville hen til er at jeg virkelig godt kan forstå hvorfor denne tanke overhovedet ikke tiltaler dig. Det kan være utrolig svært at have en ekstra person i huset. Så som udgangspunkt synes jeg du må forklare din kæreste, at du ikke synes det er en god ide. Når det så er sagt, så synes jeg også du skal anerkende din kærestes omsorg, samt bekymring, for hans far. Måske især fordi hans far både er sygelig og ensom. Det er et rigtig fint og naturlig ønske fra din kæreste. Hvis du kommer frem til du ikke kan bo med din svigerfar, så synes jeg da i skulle se på mulighederne for måske at bo tæt på hinanden. Du skriver i sjældent ser hinanden. Det ville jeg måske nok forsørge at ændre på først. Uanset din følelser omkring din svigerfar, så er han stadig din kærestes far. Du skal dog selvfølgelig ikke acceptere en dårlig behandling. Der bliver du nødt til at få din kæreste til at tage en snak med din svigerfar om hvordan man behandler hinanden.
Men altså jeg synes faktisk man skal gå ret langt for at hjælpe familie. Så jeg synes nok en mellemting.
Anmeld