Hvad ville i gøre? (ICSI)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.135 visninger
16 svar
4 synes godt om
8. september 2013

WantingBaby2012

Tja, egentlig har vi besluttet os, men vil alligevel lige hører andres synspunkter. Det drejer sig om at vælge mellem at få sat 1 æg op eller 2 æg op (hvis der altså ER mere end 1 æg ved æo)

Sagen er, at vi er igang med 3. ICSI forsøg men denne gang kort forløb. (Min kæreste har dårlig sædkvalitet, jeg "fejler" efter sigende ikke noget) Jeg har faktisk opnået graviditet de sidste 2 forsøg, men æggene gik til meget tidligt igen. Så altså positiv bp, men "aborterede" en uge eller 2 efter. 

Vi er jo stadig unge, så begge gange har 2 æg overhovedet ikke været på tale ved æo! Lægen begrunder med risici og evt. komplikationer ved en tvillingegraviditet. Og da vi er unge (23 og 25) er chancen/risikoen for tvillinger rimelige store. 

Nu forventer klinikken at jeg er klar til ÆU på torsdag og ÆO lørdag! Og vi har som sagt besluttet os for at få sat 2 æg op denne gang, hvis muligheden er der. (Det var den ikke sidste gang, ud af ellers 16 æg). 

Men hvad ville i gøre? 

Det er jo ikke fordi at vi ikke ville blive over lykkelige hvis der var 2, men klinikken anbefaler det jo ikke ligefrem... 

Undskyld at det blev lidt langt, håber at nogen har lyst til at komme med deres synspunkt. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. september 2013

asff

WantingBaby2012 skriver:

Tja, egentlig har vi besluttet os, men vil alligevel lige hører andres synspunkter. Det drejer sig om at vælge mellem at få sat 1 æg op eller 2 æg op (hvis der altså ER mere end 1 æg ved æo)

Sagen er, at vi er igang med 3. ICSI forsøg men denne gang kort forløb. (Min kæreste har dårlig sædkvalitet, jeg "fejler" efter sigende ikke noget) Jeg har faktisk opnået graviditet de sidste 2 forsøg, men æggene gik til meget tidligt igen. Så altså positiv bp, men "aborterede" en uge eller 2 efter. 

Vi er jo stadig unge, så begge gange har 2 æg overhovedet ikke været på tale ved æo! Lægen begrunder med risici og evt. komplikationer ved en tvillingegraviditet. Og da vi er unge (23 og 25) er chancen/risikoen for tvillinger rimelige store. 

Nu forventer klinikken at jeg er klar til ÆU på torsdag og ÆO lørdag! Og vi har som sagt besluttet os for at få sat 2 æg op denne gang, hvis muligheden er der. (Det var den ikke sidste gang, ud af ellers 16 æg). 

Men hvad ville i gøre? 

Det er jo ikke fordi at vi ikke ville blive over lykkelige hvis der var 2, men klinikken anbefaler det jo ikke ligefrem... 

Undskyld at det blev lidt langt, håber at nogen har lyst til at komme med deres synspunkt. 

Jeg ville gøre det! 

Anmeld

8. september 2013

Malene76

WantingBaby2012 skriver:

Men hvad ville i gøre? 

Hejsa...

Vi har Felix som vi fik ved IVF pga. min mands dårlige sædkvalitet. Jeg fejler ikke noget, men der er mistanke om endomitriose.

Felix blev til i tredje opstartede forsøg, men det første hvor vi nåede så langt at æggene blev sat op i mig. Der blev sat de to gode æg op, som der blev gode nok til det. Det blev så "kun" til Felix.  

Vi skal i gang igen her i løbet af efteråret regner vi med. Vi står nu i det samme dilemma som jer. Skal vi få sat et æg op eller to æg op? Kan vi klarere det, hvis det udvikler sig til to æg?  Vi er begge to 37, så noget ældre end jer. Men jeg tror vi satser på to æg og tager den glæde med det er, hvis de begge sætter sig fast. Ja så får vi nogle hårde år, men det bliver jo langsomt lettere.

Jeg tror jeg ville få sat to æg op, hvis I har mulighed for det. Forudsat at I mener I kan klare to, for det er selvfølgelig hårdt at der er to.

Håber I snart står med en positiv graviditetstest og får lov at følge graviditeten til dørs og ender med en eller to smukke babyer.  Det er det hele værd, selvom det er SÅ hårdt ind i mellem.

KH Malene -- som har været der.

Anmeld

8. september 2013

EKAB

Profilbillede for EKAB
Jeg ville absolut vælge to, hvis jeg var i jeres situation!
Held og lykke!

Anmeld

8. september 2013

tarkoflen

Jeg fik lagt to op og det resulterede i vores dejlige Thea, jeg er dog 33 år, ved ikke om det har det helt stor at sige, men jeg vil mene, når l har haft flere forsøg, så ville jeg vælge to

Anmeld

9. september 2013

et-ønske

Ville helt sikkert vælge to

Anmeld

9. september 2013

Elgaard73

Her fik jeg også lagt to op, og det fik vi vores søn ud af. Men jeg er også en "gammel model", så det var nok derfor at vi selv måtte vælge om vi ville have et eller to æg op. Klinikken sagde intet godt eller dårligt om at vælge to, de informerede os bare om risikoen/chancen for tvillingegraviditet og det var det.

Jeg ville vælge to æg, hvis det er muligt...Især når man tænker på at i har været igennem flere forsøg

Anmeld

9. september 2013

CroQuis

Vi er nøjagtig ligesom jer, jeg fejler intet og manden har dårlige svømmere.. Dog med alder til forskel - jeg er 25 og han er 32..

Vi havde ikke i de to første, nogle "ekstra" æg til fyseren, og vi valgte i 3. forsøg at få sat to æg op, hvis der var det... Og det var der 

Vi blev gravide, og begyndte så at snakke om, hvad nu hvis der er to  Det ville jo være skræmmende og dejligt på samme tid. Men vi var overbeviste om at der kun gemte sig en derinde.

Til TS i uge 7, blev vi overraskede.. Der var to små hjerter der blinkede til os 

Dén kamel var lidt svær at sluge.. Vi var rigtig glade ja, men samtidig også lidt skræmte over at skulle håndtere TO børn på én gang 

Nå, men det varede ikke ved desværre.. Ved en blødning i uge 9, fik vi at vide at vi desværre havde mistet det ene foster og kroppen var ved at afstøde det, så det var 50/50 om kroppen ville afstøde det andet foster også..

Heldigvis hang vores baby fast, og er nu 22 uger henne 

For at komme til vores måde at vælge to æg på, blev vi simpelt hen enige af to grunde. Den første grund var at det øgede chancen, bare for én baby, og den anden var, at hvis begge æg satte sig fast, ville skæbnen at vi skulle have to børn 

Måske fraråder jeres læge jer to æg i tilfælde af tvillingegraviditet. Men din krop kan da bedre håndtere tvillinger, end en 40-årigs krop, vil jeg mene  Plus, det er jo ikke jeres læge, men jer der skal gå igennem smerte, glæde og sorg ved hvert eneste forsøg..

Og som du sikkert kan læse mellem linjerne, havde jeg valgt to æg igen, hvis jeg skulle vælge 

Anmeld

9. september 2013

Lou

WantingBaby2012 skriver:

Men hvad ville i gøre? 

Jeg ville klar også vælge to. Det er så hårdt at gennemgå hvert forsøg, at jeg synes man skal optimere chancerne så meget så muligt.

Vi har selv haft meget få gode æg ud af eller mange udtagne æg så første gang fik vi lagt et æg op, da der kun var et godt. 2. gang fik vi lagt to æg op, det var de enete gode. 3. gang fik vi lagt to æg op, kun to gode og nu er jeg endlig gravid - og med tvillinger. 

Vi have beslutte os at betragte det som en gave hvis vi fik to, så selv om det lige var lidt overvældende, så er vi i dag super lykkelige. 

Jeg er 16+5 i dag og har indtilvidere haft en rigtig dejlig graviditet uden kvalme mv. Det er klart at der er nogle flere risici ved at vente tvillinger, med jordmoder og læger passer så godt på en, så synes ikke man skal vælge det fra pga. det i hvert fald. 

KH Louise

Anmeld

9. september 2013

WantingBaby2012

CroQuis skriver:

Vi er nøjagtig ligesom jer, jeg fejler intet og manden har dårlige svømmere.. Dog med alder til forskel - jeg er 25 og han er 32..

Vi havde ikke i de to første, nogle "ekstra" æg til fyseren, og vi valgte i 3. forsøg at få sat to æg op, hvis der var det... Og det var der 

Vi blev gravide, og begyndte så at snakke om, hvad nu hvis der er to  Det ville jo være skræmmende og dejligt på samme tid. Men vi var overbeviste om at der kun gemte sig en derinde.

Til TS i uge 7, blev vi overraskede.. Der var to små hjerter der blinkede til os 

Dén kamel var lidt svær at sluge.. Vi var rigtig glade ja, men samtidig også lidt skræmte over at skulle håndtere TO børn på én gang 

Nå, men det varede ikke ved desværre.. Ved en blødning i uge 9, fik vi at vide at vi desværre havde mistet det ene foster og kroppen var ved at afstøde det, så det var 50/50 om kroppen ville afstøde det andet foster også..

Heldigvis hang vores baby fast, og er nu 22 uger henne 

For at komme til vores måde at vælge to æg på, blev vi simpelt hen enige af to grunde. Den første grund var at det øgede chancen, bare for én baby, og den anden var, at hvis begge æg satte sig fast, ville skæbnen at vi skulle have to børn 

Måske fraråder jeres læge jer to æg i tilfælde af tvillingegraviditet. Men din krop kan da bedre håndtere tvillinger, end en 40-årigs krop, vil jeg mene  Plus, det er jo ikke jeres læge, men jer der skal gå igennem smerte, glæde og sorg ved hvert eneste forsøg..

Og som du sikkert kan læse mellem linjerne, havde jeg valgt to æg igen, hvis jeg skulle vælge 

Tak for dit fine svar Og hvor er det dejligt for jer, at den ene hang fast, tillykke. 

Det er ikke fordi lægen fraråder os det, men som han sagde "du er ikke ligefrem den typiske tvillinge-bærer"... Og her hentydede han til at jeg er slank/normal af bygning, og at en tvillingegraviditet så måske vil være hårdere, end hvis man måske er lidt større af bygning? ja jeg ved det ikke... Men de skrev da på vores papirer, at vi ønsker at få lagt 2 æg op, hvis det er muligt - så nu må vi se om der er 2 (eller flere) på lørdag  Vi argumenterede også med at vi har været gennem 2 forsøg ICSI og dette jo er vores 3. forsøg - samt at vi hellere vil have 2 børn ud af dette end ingen... Og det bildte han os ind, at han godt kunne forstå 

Selvfølgelig bliver det hårdt, men vi er begge 100 % klar til det her og er sikker på, at lige meget om der bliver 1 eller 2 så er det det HELE værd!! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.