Skal jeg betale - eller ignorere?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. september 2013

CroQuis

Når det er 7-8 år siden du lånte skoene, og hun ellers ikke har kontaktet dig, selvom hun har haft mulighed med det - så ville jeg ikke betale.. 

Det er altså for tamt at komme SÅ mange år efter.. 

Jeg kunne måske bedre forstå hvis hun havde mindet dig om det hver 3. måned, men når det kommer sådan ud af den blå luft, så ville jeg ikke betale en rød reje.. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. september 2013

StineC

Kan du ikke bare aflevere skoene tilbage? ting man låner smider man vel ikke bare ud. Det kan godt være hun siger det bare fordi hun står og mangler penge, men hun kan jo intet sige hvis hun rent faktisk får skoene tilbage.

Anmeld

6. september 2013

sandramor

Aii altså det kan godt være du har lånt skoene og ikke længere kan finde dem... Men at komme så mange år senere og kræve 3000kr er jo helt ude i hampen
Som andre siger... Bed om at se kvitteringerne på skoene for 3000kr for 2 par sko lyder voldsomt og lyder som om hun bare er ude på at score penge.....

Anmeld

6. september 2013

Åse

Hvis du ikke ønske at have kontakt med hende mere så synes jeg ikke at du skal give pengene tilbage for der er gået så lang tid ellers ville jeg give hvad jeg syntes var rimelig for skoene.

Anmeld

6. september 2013

female

Anonym skriver:

Hej,
Kæmpe dilemma er opstået og har brug for Jeres mening.
En gammel veninde har kontaktet mig omkring to par sko jeg lånte for syv-otte år siden, det skal lige siges vi mistede kontakten for fem år siden og har kun snakket sammen ÉN gang siden.

Problemet er at de sko er væk nu og nu kræver hun 3000,- cirka for dem.
Jeg indrømmer jeg har lånt dem, det er ikke det, men at skrive fem år senere og kræve sko eller penge er meget efter så lang tid.

Hvad skal jeg gøre?

Som udgangspunkt leverer man naturligvis lånte ejendele tilbage. Når det så er sagt, ja så kunne man jo argumentere for, at forældelseslovens regler gælder, hvorefter et krav forældes efter tre år. 

Hvis du vil betale hende en erstatning for de forsvundne sko, er det jo interessant at vide, hvordan hun kommer frem til beløbet på 3.000 kr. jeg vil tro, at der er tale om anskaffelsessummen. Som ved enhver anden erstatningsberegning bør der fratrækkes beløb for slid og ælde. Hvis man nu antager, at sko har en levetid på maksimalt 10 år, og du lånte skoene for 7-8 år siden. Forudsat at de ikke var helt nye, da du lånte dem er der måske gået ni år siden anskaffelsestidspunktet, hvilket svarer til en afskrivning på 90 pct. Så hvis du vi betale noget, bør beløbet ikke udgøre med end 300 kr.

Personligt ville jeg dog nok holde mig til at fordringen favør forældet efter så mange år (forudsat at du ikke ønsker at genoptage venskabet med hende).

Anmeld

9. september 2013

Anonym trådstarter

Monica P skriver:

Hvorfor har du ikke afleveret dem tilbage når du har lånt dem? 

Monica

Fordi vi mistede kontakten?

Anmeld

9. september 2013

DianaRJS

Anonym skriver:

Hej,
Kæmpe dilemma er opstået og har brug for Jeres mening.
En gammel veninde har kontaktet mig omkring to par sko jeg lånte for syv-otte år siden, det skal lige siges vi mistede kontakten for fem år siden og har kun snakket sammen ÉN gang siden.

Problemet er at de sko er væk nu og nu kræver hun 3000,- cirka for dem.
Jeg indrømmer jeg har lånt dem, det er ikke det, men at skrive fem år senere og kræve sko eller penge er meget efter så lang tid.

Hvad skal jeg gøre?

jeg tænekr bare..... hold nu kæft nogle dyre sko

jeg ville mildest talt ignorere det, for mig lyder det som om hun bare mangler penge lige nu, og så kom i tanke om du lånte 2 par sko....

Anmeld

9. september 2013

Muhmi

Pfft... Ejnej, den går da altså ikke, hun står desperat og mangler penge og DET er altså ikke dit problem, hvis man ikke har snakket sammen i SÅ lang tid, så er det virkelig sur røv, men sådan er det.. Og hey, jeg ville BESTEMT ikke låne mine sko til 3000,- ud til NOGEN... Men jeg ville heller aldrig give så mange penge for sko...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.