Anonym skriver:
Hej,
Kæmpe dilemma er opstået og har brug for Jeres mening.
En gammel veninde har kontaktet mig omkring to par sko jeg lånte for syv-otte år siden, det skal lige siges vi mistede kontakten for fem år siden og har kun snakket sammen ÉN gang siden.
Problemet er at de sko er væk nu og nu kræver hun 3000,- cirka for dem.
Jeg indrømmer jeg har lånt dem, det er ikke det, men at skrive fem år senere og kræve sko eller penge er meget efter så lang tid.
Hvad skal jeg gøre?
Som udgangspunkt leverer man naturligvis lånte ejendele tilbage. Når det så er sagt, ja så kunne man jo argumentere for, at forældelseslovens regler gælder, hvorefter et krav forældes efter tre år.
Hvis du vil betale hende en erstatning for de forsvundne sko, er det jo interessant at vide, hvordan hun kommer frem til beløbet på 3.000 kr. jeg vil tro, at der er tale om anskaffelsessummen. Som ved enhver anden erstatningsberegning bør der fratrækkes beløb for slid og ælde. Hvis man nu antager, at sko har en levetid på maksimalt 10 år, og du lånte skoene for 7-8 år siden. Forudsat at de ikke var helt nye, da du lånte dem er der måske gået ni år siden anskaffelsestidspunktet, hvilket svarer til en afskrivning på 90 pct. Så hvis du vi betale noget, bør beløbet ikke udgøre med end 300 kr.
Personligt ville jeg dog nok holde mig til at fordringen favør forældet efter så mange år (forudsat at du ikke ønsker at genoptage venskabet med hende).
Anmeld