Masser af spørgsmål

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. september 2013

Frejsmor

Anonym skriver:

Men mor vil ikke af med barnet,selv om hun f.eks i dag var på besøg for første gang siden fredag og gik igen efter 30 min.

Der er ingen tvivl om at 7/7 ikke er godt,men alternativet er 12/2 ved mor ,og det vil skade ham mere,.

Meningen er at han er i hverdagen hos os,og mor henter kl 15 og aflevere igen næste morgen (hos os)

I fars uger er han hele tiden her,og far kommer efter arb ,spiser og putter og kører så hjem,-Barnet sover her

Grunden til den ordning er at far skal op kl 04 og er tit først hjemme kl 17-18 pga transport.

Mor er en god mor,men magter ikke barnet fuldtid.

Jeg skal lige forstå det helt rigtigt.. Du passer barnet i dagtimerne, altså i stedet for at det kommer i institution eller? Er det også sådan det har været mens din søn og svigerdatter har boet/været sammen som par, eller et det noget nyt?

Der er jo også et andet alternativ og det er at barnet er mere hos far end hos mor, og hvis mor ikke er til at snakke med, så kan den jo tages i statsamtet, det handler jo om hvad der er bedst for barnet..

Jeg må indrømme, at hvis jeg har forstået det rigtigt, så lyder denne her ordning meget indviklet og meget forvirrende for det her barn -  i virkeligheden kommer I som bedsteforældre jo egentlig til at være de primære omsorgspersoner for det her barn, når far ikke er der mere end han er og når I passer barnet i hverdagene hvor mor har barnet..

Jeg kan godt se det er en svær situation det her!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. september 2013

Frejsmor

Kofoed. skriver:

øh de regler, nu gør du mig itvivl, for hendes forældre kan jo ligeså vel hjælpe økonomisk som en kammerat, men der er vist noget med det der ægteskabeligt lignede forhold noget :/

Ja det kan de sagtens hehe og det er jo også det der gør de der regler så mærkelige.. Men jeg tror nemlig nok, at man kun kigger på om der er tale om et ægteskabslignende forhold..

Anmeld

4. september 2013

Anonym trådstarter

Frejsmor skriver:

Jeg skal lige forstå det helt rigtigt.. Du passer barnet i dagtimerne, altså i stedet for at det kommer i institution eller? Er det også sådan det har været mens din søn og svigerdatter har boet/været sammen som par, eller et det noget nyt?

Der er jo også et andet alternativ og det er at barnet er mere hos far end hos mor, og hvis mor ikke er til at snakke med, så kan den jo tages i statsamtet, det handler jo om hvad der er bedst for barnet..

Jeg må indrømme, at hvis jeg har forstået det rigtigt, så lyder denne her ordning meget indviklet og meget forvirrende for det her barn -  i virkeligheden kommer I som bedsteforældre jo egentlig til at være de primære omsorgspersoner for det her barn, når far ikke er der mere end han er og når I passer barnet i hverdagene hvor mor har barnet..

Jeg kan godt se det er en svær situation det her!

Ja sådan har det været hele tiden .

Han passes her,og er altid blevet passet meget her da begge forældre er unge og især mor har haft det svært med at blive forældre.

Prob.- er at far arbejder meget ,og han derfor vil skulle hive barnet op meget tidligt,og han vil komme sent hjem.

Mor har været under opsyn pga brev fra hospitalet om tilknytningsbesvær-og derfor kom vi på banen med aflastning allerede da han var 4 dage gammel.

(Det er så uden kommunens viden) Men hun er sluppet fri hvis man kan kalde det sådan for videre opsyn.

Men vil statsamtet ikke vælge moren til at have retten til barnet?

Jeg(vi) elsker vores svigerdatter,men hun egner sig bare ikke til at have eneansvaret.

F.eks kom hun først i dag fordi jeg bad hende om det,og blev kun 30 min på trods af at han har været hos os siden fredag aften.Og hun spørger ikke ind til ham på sms eller andet-

Og det mener jeg er unaturligt (hårdt sagt )

Men ønsker jo heller ikke at hive hverken barn eller mor igennem en hård retssag,og tvivler også på om det har nogen som helst gavnlig effekt.

Anmeld

4. september 2013

Frejsmor

Anonym skriver:

Ja sådan har det været hele tiden .

Han passes her,og er altid blevet passet meget her da begge forældre er unge og især mor har haft det svært med at blive forældre.

Prob.- er at far arbejder meget ,og han derfor vil skulle hive barnet op meget tidligt,og han vil komme sent hjem.

Mor har været under opsyn pga brev fra hospitalet om tilknytningsbesvær-og derfor kom vi på banen med aflastning allerede da han var 4 dage gammel.

(Det er så uden kommunens viden) Men hun er sluppet fri hvis man kan kalde det sådan for videre opsyn.

Men vil statsamtet ikke vælge moren til at have retten til barnet?

Jeg(vi) elsker vores svigerdatter,men hun egner sig bare ikke til at have eneansvaret.

F.eks kom hun først i dag fordi jeg bad hende om det,og blev kun 30 min på trods af at han har været hos os siden fredag aften.Og hun spørger ikke ind til ham på sms eller andet-

Og det mener jeg er unaturligt (hårdt sagt )

Men ønsker jo heller ikke at hive hverken barn eller mor igennem en hård retssag,og tvivler også på om det har nogen som helst gavnlig effekt.

Uh det er jo en meget speciel situation I står i.. Men det er da dejligt i hvert fald at høre, at barnet har et sæt bedsteforældre der er der for det og yder omsorg(sådan lyder det i hvert fald )..

Statsamtet vil ikke bare automatisk vælge moderen, ikke hvis de finder at moderen har tilknytningsbesvær og psykiske problemer, der gør at hun ikke kan yde omsorg for sit barn på tilstrækkelig vis..

Det synes jeg helt sikkert også lyder unaturligt!

Det er svært for mig at vide hvad der er det rigtige for det her barn.. Men du må love mig, at være ekstra opmærksom og sørge for at få kommunen/statsamtet indblandet, hvis barnet ikke trives når det er hos sin mor og det at mor uden at blinke kan lade sit barn være hos jer i 5 dage, uden at spørge ind til det og uden at ytre ønske om at få barnet med hjem, det får mine alarmklokker til at ringe..

Får moderen nogen form for psykologhjælp? Ellers ville jeg da foreslå at du/I tog en snak med hende og fik anbefalet at hun fik noget hjælp i forhold til hendes psykiske tilstand..

Anmeld

4. september 2013

Mettefpigen

Baagøe skriver:

Hvis hun bor hos sine forældre, tror jeg ikke, hun kan få forsørgertillæg ej heller ekstra og ekstraordinært tillæg til BFY, da hun jo ikke er eneforsørger, når hun or hos sine forældre.

Jo det kan man...

Anmeld

4. september 2013

Mettefpigen

Baagøe skriver:

Hvis hun bor hos sine forældre, tror jeg ikke, hun kan få forsørgertillæg ej heller ekstra og ekstraordinært tillæg til BFY, da hun jo ikke er eneforsørger, når hun or hos sine forældre.

Jo det kan man...

Anmeld

4. september 2013

Mettefpigen

Får moren psykologhjælp?.... For det skal hun have..... Hvis i tager på amtet, så må jeg indrømme at jeg ikk helt ved hvad de vil gøre, da hverken far eller mor er der meget med barnet..... Og må indrømme at jeg heller ikk synes at faren er der meget......

Anmeld

5. september 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Jeg ville underrette kommunen så mor kan få hjælp og så ville jeg ansøge kommunen om netværksanbringelse(hos jer) hvis far er indforstået med det.

Anmeld

5. september 2013

Xolia

Anonym skriver:

Hvis nogen ved hvem jeg er,så venligts ikke oplys det

Men sagen er at min svigerdatter og søn er gået fra hinanden.

Hun har det svært psykisk og det har så medført et brud.

De har en søn på 15 mdr som de vil dele 7/7

Netop fordi hun ikke kan magte ham hele tiden .

Hun vil så have hans adr ved hende som pt er ved hendes forældre.

Men må hun flytte den bare sådan? (altså fra den adr han har nu som er ved faren)

Hvad med børnepenge fra staten?

Og skal far betale børnepenge?

Hvad med hendes kh ? Hun får jo forsørgertillæg,sker der noget med den?

Boligsikring? (Far bliver i lejligheden) 

Jeg er meget glad for min svigerdatter,og vi har altid hjulpet meget med aflastning(pt har drengen boet hos os i 5 dage) MEN jeg er bange for om hun kan magte opgaven pga hendes psyke...

Men hun slå bak når jeg anbefaler at vi får snakket om drengens ve og vel ....

Det hele er SÅ svært....Så håber nogen kan komme med nogle indspark.

Hvis mor og far er enige om hvor folkeregisteradressen skal være, så flytter hun den via sin nye bopæls-kommune - som så vil partshøre far = er det rigtigt at XX er flyttet fra dig. Dette accepterer han. Hvis han ikke er enig, så vil kommunen bede om oplysninger fra begge forældre om hvor barnet opholder sig, og evt. ligge til grund hvem der har bopælsretten (hvis den bliver fastsat i Statsforvaltningen) - ellers bliver den der hvor barnet hele tiden har haft sin bopæl. Snak med Folkeregisteret i kommunen om dette.

Mor vil så modtage børneydelsen - og kan søge om ordinært og ekstra børnetilskud (bemærk ansøgningsfrist 30/9 for oktober kvartal). Ring evt. til Udbetaling Danmark vedr. dette.

Forældrene kan selv aftale om der skal betales børnebidrag - hvis de ikke er enige kan de gå i Statsforvaltningen. Mange betaler IKKE bidrag hvis børnene er 7/7 men det kommer an på en konkret vurdering af sagen. Normalbidrag (= ingen høj indkomst) er 1247 kr. pr. måned.

Kontanthjælp kan jeg ikke svare på. Spørg kommunen.

Boligsikring - kan søges til der hvor man bor - af både mor og far. Der er dog forskellige regler alt efter om man har barnet boende hos sig eller ej, og det er indkomst-bestemt. Ring til Udbetaling Danmark vedr. dette.

Hvis mor og far derimod IKKE er enige - så kan man i Statsforvaltningen få hjælp.

Håber du blev en smule klogere :-)

-Xolia-

Anmeld

5. september 2013

Anonym trådstarter

Mange tak for svar.

Vil snakke med mor og far om at barnet bliver her og så skiftevis er på weekend .

For som det er nu ,kan far ikke have ham pga arbejde.

Og mor har ingen fast adr og bor skiftevis hjemme ved forældre og ved veninder.

Og han skal ikke trækkes rundt omkring.

Han har brug for en fast base,og det må så bliver her indtil videre.

Går mor ikke med på det,må jeg indrage kommunen,for hans velfærd er vigtigere end alt andet.

Men vil kommunen tage mit ord alvorligt? 

Det er selvfølgelig noget jeg kun gør hvis vi ikke kan snakke os til rette....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.